Jump to content
Annons

Har du subbas i din lyssning när du mixar?


drloop (oregistrerad)

Har du subbas i din lyssning när du mixar?  

82 röster

  1. 1. Har du subbas i din lyssning när du mixar?

    • Jag har subbas när jag mixar
      25
    • Jag har fullrange monitorer utan subbas
      25
    • Jag har små närfältare och det räcker
      24


Recommended Posts

drloop (oregistrerad)

Jag är nyfiken på hur ni har det i studion.

Det är många saker som förändras äver tiden.

Förr var det inte så vanligt med subbas i studion.

Hur har ni det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Madvikins (oregistrerad)

...jag har små närfältare...och tror inte att det räcker....

Redigerat av Madvikins
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har bas, ja. Har ingen plats för stora högtalare så det blev små plus sub.

Edit: Man bör dock INTE köpa en baslåda om det inte är en ordentlig sådan. Min kostade 8000 kr begagnat, har inbyggd kalibrering osv. Stänger jag av kalibreringen låter det rutten apa om allting!

Redigerat av nurfen
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag fick ett helt aktivt system med sateliter och subbas för 3500:- beg.

Blue Sky Mediadesk. Låter som en dröm för dem pengarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

satelliter..."media".. låter som vass diskant och rumbelbumbel vid 30Hz, och avsaknat mellanregister? har jag fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är nyfiken på hur ni har det i studion.

Det är många saker som förändras äver tiden.

Förr var det inte så vanligt med subbas i studion.

Hur har ni det?

Jo tack - jag har det bra. 🙂

Sub eller inte? Det beror lite på vilka av monitorerna jag använder... 🙂

Till mina P33A behöver jag ingen sub, men om jag använder de mindre modellerna, så använder jag sub.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
satelliter..."media".. låter som vass diskant och rumbelbumbel vid 30Hz, och avsaknat mellanregister? har jag fel?

Det är ingen hempchögtalaremedenjättesubochtvåförtvivlatsmålådorsomförsökerskrikahögtmonitor det här inte.

Det stora systemen låter mycket bra, passade inte min plånbok annars hade gått på någon av dessa.

http://www.abluesky.com/p_s_gb/p3.html

Bra upplösning, distinkt bas, röster framträder fin fint. Tydliga utan att vara tröttsamma. Är känsliga hur man placerar dem. Jag har säkert flyttat runt 6-7 gånger innan jag fick till det.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

😏 Jag kör via min gamla Panasonic stereo (alltså en helt vanlig stereoanläggning) i brist på ekonomiskt svängutrymme :rolleyes:

Inte en jättebra lösning, men vad gör man... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Man undrar lite hur många som av dem som kör med subbas som använder datorhögtalare?

Verkar lite för många som har subbas...

Eller så är jag väl mossig, nåt händer väl på 7 år (så många år som jag har haft musikuppehåll).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör med 2 system:

1-närfältsmonitorer Quested F5

2-fullrangehögtalare no-name,dvs specialbyggda superburkar ifrån Tyskland som stått på en av SF´s biografer i Stockholm innan de gjordes om för THX---stora jäklar men trots det har jag valt att lägga till en mycket lätt och fluffig lågbastouch från min sub-låda eftersom "fullrange" sällan levererar något vettigt nedanför 30.000 hz!

(kör alltså subban med de stora lådorna,närfältarna ensamma för sig och 90% av tiden)

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

stora jäklar men trots det har jag valt att lägga till en mycket lätt och fluffig lågbastouch från min sub-låda eftersom "fullrange" sällan levererar något vettigt nedanför 30.000 hz!

😏

Inget vettingt under 30,000 Hz? Du får inte ut mycket ljud ur de högtalarna, va? 🙂

Själv kör jag utan sub, med närfältare (som jag iofs inte skulle kalla "små") som ger mig helt ok basmängd. Blir ytterst sällan överraskad av ljudet när jag referenslyssnar i andra system.

Redigerat av android
Link to comment
Dela på andra sajter

Näe.. Mixar helst i ett par JBL 4430 med Gas Ampzilla steg.. Dom klarar sig bra utan sub för mig i alla fall. Sen brukar jag snabbkolla mellanregistret i ett par förhatliga NS10M 🙂 . Och för att få ytterligare referens så brukar jag koppla över till min 6:1 hembioanläggnig.. Och där är det givetvis sub (fast jag mixar inte med den lyssningen)

Men generellt kan jag väl säga att ska man kunna mixa bra i mindre monitorer (upp till 8") så behövs nog en sub för att det ska bli rättvist, i varjefall om man vill mixa med lite högre volym.

Link to comment
Dela på andra sajter

hoppsan-30 hz skulle det ju vara,virrpanna och vänsterhänt som man är blir det så här i skriftens tecken ibland... 🙂 min filosofi angående lyssning är att jag litar på det jag gör i närfältsmonitorerna som dessutom är mer behagliga att jobba med under många och långa inspelnings/ mixpass,medans jag switchar över till det stora systemet just för att checka att jag inte har med för mycket fetbummel etc,oftast har man redan fixat detta då man känner sina småburkar men vissa speciella frekvenser och ljud behöver man givetvis en fullrangelyssning för att kunna eq:a och komprimera rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Genelec 1029A + 1091A. Hur mycket ni än vill kasta skit på min "hårda" diskant, hävdar jag att jag bra orkar med ett 6 timmarspass med dessa burkar. har lagt in -4dB dämp på subbaren för annars dundrar det lite väl häftigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
En sån här har jag under mitt bord!

c1bc08se.jpg

😳

Vad är en sån här för nåt?

(Undrar killen som triggar på svartalådor)

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Kör med ett event tria system. Låter fint och jag skulle inte trivas utan subben, även fast jag har den på lägsta möjliga volym så kompletterar den ljudbilden väldigt bra utan att vara överdriven.

Link to comment
Dela på andra sajter

Full-range tack!

Jag gillar verkligen inte separerad subbas och små satelliter. 🙁😱

Men om jag jobbar för 5.1 - då kan det vara okej eftersom det är så som en surroundsetup ser ut 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
drloop (oregistrerad)
En sån här har jag under mitt bord!

c1bc08se.jpg

😉

Vad är en sån här för nåt?

(Undrar killen som triggar på svartalådor)

En ..S..u..b.....w..o..o..f..e..r...

😳

Ehm, men vad är det för fabrikat och modell?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja är helt nöjd med mina små närfältare, dom låter väldigt bra hemma hos mig. De sista mixarna på en låt brukar jag provspela på brorsans monsterstereo för att kolla om det ligger nåt bummel längst ner i registret.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör på ett par närfältare Event 20/20 BAS och en nyinköpt KRK S8-sub.

Hej och hå vilken skillnad det blev när man först ställt in suben efter en referensplatta och sen lyssnar på några av sina egna och andras alster. Det kan vara en jäkla massa som ligger och brummar där nere som man inte hörde innan 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
drloop (oregistrerad)
Jag kör på ett par närfältare Event 20/20 BAS och en nyinköpt KRK S8-sub.

Hej och hå vilken skillnad det blev när man först ställt in suben efter en referensplatta och sen lyssnar på några av sina egna och andras alster. Det kan vara en jäkla massa som ligger och brummar där nere som man inte hörde innan 😕

Jo tjena, en del inspelningar har botten som man aldrig tidigare hört.

Har en platta med Consolidated och där finns en låt där jag anat att det hände mycket längst ned. Med nya anläggningen kom det upp till dagen. Uj!

Fler och fler har ju subbas hemma så jag tror nog man borde komplettera med subbas för att förstå hur det låter i vardagsrummen...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...