Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hej!

Letar just nu efter ett nytt ljudkort. Har sökt och läst, hoppas jag inte missade nån tråd. :rolleyes: Jag är nybörjare på detta så om jag formulerar mig lite konstigt, ha överseende. Just nu har jag ett Delta 2492 (?) och det SUGER + att jag behöver ett till powerbooken.

Mina krav:

*Pris från 3k till 6k kr.

*Vill ha (minst) 2 micpreams/line ingångar.

*Sammanlagt typ 4 analoga in/ut. Nån mer gör inget men jag vill inte betala för 16 dåliga, jag vill ha 4 _BRA_.

*MIDI in/ut.

*Firewire och drivrutiner både till Mac och PC.

*Funka till Cubase.

Jag vill att det ska brusa lite, ha låg latency, stabilt och ha bra in- och utgångar.

Jag är trött på att köpa skit som man får ersätta efter ett par år. Jag inser själv att för dom pengarna kanske jag inte får det bästa men man borde ändå kunna få nåt bra.

Efter att ha kollat runt har jag lite svårt att köpa att pris och kvalité alltid går hand i hand vad gäller all musikutrusting så priser säger mig inte så mycket. Tacksam för all hjälp!

/Niklas

Annons
Posted

Kolla lite på begagnat på vendolin.se . Det kommer begade Motu 828mkII ibland för kring 6.000:-. Det kortet har klart godkända AD. DA är enligt min åsikt riktigt bra. Mikstärkarna är väl inte i toppklass men duger för många ändamål.

Gunnar

Posted

Måste säga att Ultralite verkar kungligt.

Jag har själv ett 828mkII, och det är suveränt. Som sagt är inte mickstärkarna i toppklass, men jag gillar dem ändå till en hel del. Jag använder enbart dem när jag gör skisser hemma.

Guest tsmalmbe
Posted

Hursomhelst, köp begagnat. RME + en adat-burk. Kan uppgraderas enligt plånbok. Kan inte gå fel.

Posted (edited)

Tjena,

Detta ljudkortet är bra. Har själv ett likadant.

QuataFire 610

Men måste medge att ljudkortet Motu Ultralite är en godbit.

Hade jag råd så skulle jag köpa det, fast först skulle jag i så fall sälja mitt först.

😉

Edited by Esa
Posted

Tja...finns väl flera. MOTUs då såklart som andra rekommenderat. Fast då får du ju 8 in och ut.

Annars finns det M-Audio 410 som verkar vara ett schysst kort. Vet dock inte hru preamparna är, men de är ng inte bättre än MOTUs.

Presonus har Firebox som nog kanske har bättre preampar. Men jag har inte jämfört. Firebox

Posted

TC Electronics har precis släppt Konnekt 24D, ett nytt externt audiointerface med DSP effekter och mycket låg latency. Verkar vara ett grymt bra kort.

Kolla in

http://www.tcelectronic.com/Konnekt24D.asp

Kostar 5395 kr på Luthman

Det finns ett kort med mindre I/O och utan DSP effekter också Konnekt 8 som kostar 3695 kr