Jump to content
Annons

Köpa kodare för mp3 eller använda Lame?


Joel B

Recommended Posts

creel (oregistrerad)

Just nu får jag först exportera till WAV från Cubase, sedan använda Lame genom kommandotolken för att konvertera till en vettig MP3.

Finns det nån möjlighet att få in Lame i Cubase? Så man använder den direkt.

Redigerat av creel
Slår ihop med tidigare tråd
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 73
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

creel (oregistrerad)

Lame har ju fått bäst i alla tester?

Alltså, Lame är väl typ oslagbart. Och så tvekar du på att använda Lame, som dessutom är gratis?

Link to comment
Dela på andra sajter

tjenare

Jag ska vara kortfattad: jag vill konvertera Wav till mp3.

Tips på freeware? jag vill inte ha något program som jag måste betala för.

(jag är rätt så säker på att detta är fel forumdel, samt att ämnet varit uppe tidigare. menmen. om det redan finns tråd. länka?)

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd
Link to comment
Dela på andra sajter

tjenare

Jag ska vara kortfattad: jag vill konvertera Wav till mp3.

Tips på freeware? jag vill inte ha något program som jag måste betala för.

(jag är rätt så säker på att detta är fel forumdel, samt att ämnet varit uppe tidigare. menmen. om det redan finns tråd. länka?)

Går bra att göra i Apples iTunes också.

/Dex.

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)

Alltså, är det fel på mina inställningar i RazorLame eller ska man verkligen höra jättestor skillnad på WAV och 224KBit CBR MP3?

Det är ett metronomklick som jag vill ha i MP3. Men så fort den konverteras till MP3 försvinner attacken i klicket, det mjuknar till och låter mer "tjoff tjoff" istället för "klick klick".

Är det nån inställning att den klipper när det är tyst? Tänkte att det berodde på detta och därför hinner den inte med den extremt snabba attack som det är på klicket.

WAV:en: http://home.no/creal/klick_080bpm_test.wav

MP3an: http://home.no/creal/klick_080bpm_test.mp3

Där har jag MP3 i absolut högsta kvalitet, dvs 320kb cbr. Men jag hade tänkt köra på 192 och då låter det fan inte bra.

Redigerat av creel
Link to comment
Dela på andra sajter

Lame FE, jag gissar att även det är ett så kallat Front End till Lame? Lamedrop är ett front end, men som inkluderar biblioteket Lame.

Lame som officiell skarp version är 3.97 medan 3.98 är beta och version 4 ligger långt fram i tiden.

Så mitt svar är att Lame är Lame och det ska - om allt fungerar rätt - inte spela någon roll vad du använder så länge det är samma version och samma kodningsparametrar 😛 Se länkar i mina tidigare inlägg till oberoende tester av Lame jämfört med andra format.

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, hittade mer info på http://lamefe.nauta-clarus.de - är det detta programmet du syftar på?

Det är ett multiverktyg för kopiering av cd och kodning till flera format, bland andra Lame. Känner inte till hur pass väl programmet läser in ljud-cd, men det är endast ett fåtal som är välrenommerade på det området (EAC, Plextools och dBPowerAMP). Vad gäller vilken kodare av Lame de använder så finns det ingen info om det på deras hemsida.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar Björn!

Jo, jag tror att du är på rätt spår....jag har laddat hem Lame 2.2.3 här: http://www.download.com/LameFE/3000-2140_4....html?tag=lst-3 och det är nog samma program som du länkar till. Idag testade jag Lamedrop, men den var ju så löjligt enkel att hantera (bara dra över filen och sedan var omvandligen till Mp3 klar) så att det nästan är svårt att tro att den gör jobbet på ett bra sätt. Men det gör den nog så den ska jag testa lite.

Orsaken till min fråga om skillnaden mellan just Lamedrop och Lame FE är att jag inte alltför sällan har fått väldigt märkliga slutresultat på ljudet, men först efter det att den omvandlade filen har skickats iväg via e-post. Hos mottagaren låter det då som om det har blivit fasfel alternativt som ett chorus/flanger på hela Mp3-filen. Innan mp3-filen har skickats iväg med e-post låter det alltså helt okay, så problemet uppstår alltså vid själva överföringen via e-post som i det här fallet är OutLook Express hos både mig och mottagaren. Mycket märkligt tycker jag och undrar verkligen vad detta kan bero på och vad som tänkas vara en lämplig åtgärd för att förhindra detta. Har du någon idê om detta? Inget världsligt problem, men ändå. Ha det så gött!

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...
thrinithan (oregistrerad)

Ni som verkar erfarna i detta område. Vad anser ni själv vara bästa bitrate/kvalitet i förhållande till storlek? Jag laddade ner senaste LameDrop och där har man en kvalitetsskala på 10-100 där 10 innebär en ungefärlig VBR på 64kbps (9.00 på VBR Quality skalan) och 100 innebär en ungefärlig VBR på 256kbps (0.00 på VBR Quality skalan).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...