Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hej igen got folk!

satt å funderade på det idag!

för normala mäniskor som bara har behov av max 180 gig

vad är det som igentligen gör så stor vikt i att ha 2 hård diskar i dagsläget?

om man har fet cpu 3800 x2

2 gig ram å en sata 2 på 180 gig partitionerad i C: 10 gig resten d:

vad är det som blir bättre med 2 diskar?

// Broghard

Annons
Posted

Det som blir bättre är att ljudströmmen får större chans att fungera utan avbrott när man har en separat disk till audioinspelningar - och i bästa fall även en separat till streamande ljudbibliotek - men det beror ju på hur mycket man utnyttjar av kapaciteten i programmet. Om man aldrig kör med mer än ett fåtal audiospår och kör enbart med VSTi som inte streamar samplingsbibliotek från disk, så finns det ingen anledning att köra med flera diskar - men om man kör med 50 audiospår och ett antal olika streamande ljudbibliotek, så är det nödvändigt.

Posted
Om man aldrig kör med mer än ett fåtal audiospår och kör enbart med VSTi som inte streamar samplingsbibliotek från disk, så finns det ingen anledning att köra med flera diskar

...Host...

Backup och spridning av risk på flera hårddiskar innan hårddisken kraschar...

...host...

Posted

Ok - backup tog jag för givet eftersom jag är noga med det, men det är inte lika självklart för alla. Gör regelbundna backuper till en extern hårddisk om det ska gå snabbt och vara så enkelt som möjligt - eller till DVD-skivor om det känns bättre...

I daglig drift är det dock ingen mening att köra med flera diskar om man inte behöver det för prestandavinsten...

Posted (edited)

coolt tack som fasen.. skall nog testa att köra med en å se om jag får strul då kan man jhu alltid köpa en till!

kör jhu med 4 - 5 gittar spår 3 sång å

så säg 10 - 12 audio spår max kanske!

bas + trummor ur vsti men om det strular mixar man jhu ut det till audio =)

// Broghard

Edited by Broghard