Jump to content
Annons

Musik/ljud-utbildning


Dreamtones

Recommended Posts

Tänkte kolla, för nyfikenhetens skull:

* Ska ni söka utbildningar till hösten? Sista ansökningsdag är 15:e april på de flesta högskolor/universitet (vilket är mycket snart!)

* Eller om ni redan går någon utbildning, eller har gått ?

Oavsett vad, berätta gärna:

1. Vilken utbildning

2. Var i Sverige (ev. annat land?)

3. Hur den var

4. Etc...

🙂

Med utbildning menar jag framförallt högskola/universitet/KY, och om ni känner för det även folkhögskola/komvux/gymnasium...

Kan vara intressant att utbyta lite information på denna fronten. Vet att det redan finns trådar om detta, men de är gamla nu.

Passa på att diskutera vilken utbildning som är bäst, men personligen tror jag inte på "den utbildningen är bättre än den" eftersom man måste ha gått båda för att rättvist bedömma. Det är ju även individuellt, vad man själv egentligen är ute efter - så vad man tycker är ju sällan objektivt.

Jag svarar när ni andra svarat 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Efter utbildningen så ska man ju ha tillräckligt med kunskaper för att kunna starta ett företag som håller på med någon form av musikalisk verksamhet. Vi läser alltså företagsekonomi och affärsjuridik riktad mot musikbranchen. Det är väl istorsätt meningen att man ska starta ett företag när man är klar.

Vi har även ett helt otroligt mentorsprogram där varje elev får två stycken mentorer som är aktiva proffesionella musiker/producenter/tekniker/arrangörer/osv. Jag har t.ex. Ulf "Rockis" Ivarsson (basist med bland annat di Leva och Thåström) och Robert Musso (inspelningstekniker åt bland annat Tom Waits och Herbie Hancock) som mentorer. Jag kan då skicka frågor om t.ex. mixning eller vad det nu kan vara som personen är bra på, och få svar på hur dom skulle göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter utbildningen så ska man ju ha tillräckligt med kunskaper för att kunna starta ett företag som håller på med någon form av musikalisk verksamhet. Vi läser alltså företagsekonomi och affärsjuridik riktad mot musikbranchen. Det är väl istorsätt meningen att man ska starta ett företag när man är klar.

Jag kan nämna ungefär 10 utbildningar till i Sverige som också har dessa ämnen i programet... 😲

Däremot det där med mentorerna är jag inte lika säker på. Däremot tror jag man kan fråga om mixningsfrågor till vilken lärare/person som helst som hållit på med ämnet länge.

Kritiserar inte, men tyckte inte det där stämde det där med att det är den enda utbildningen i Sverige som är så. 😆

Tack för svaret i tråden iaf, lite konstigt att det inte är fler svar med tanke på att hela Studio forumet är så aktivt... Är vi inte här för att utbyta information? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenixen!

Såg att du var från Växjö Kricke - trevligt, det är ju jag också 😆.

Jag har precis slängt in en ansökan till en kurs på Universitetet i Växjö.

Musikproduktion I

Har ingen aning om den är bra eller dåligt. Känner dock att det kan vara bättre att sätta mig i bänken och "tvingas" lära mig. Försöker tappert med böcker och Cubase då och då men tiden räcker aldrig till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Tjenixen!

Såg att du var från Växjö Kricke - trevligt, det är ju jag också 😄.

Jag har precis slängt in en ansökan till en kurs på Universitetet i Växjö.

Musikproduktion I

Har ingen aning om den är bra eller dåligt. Känner dock att det kan vara bättre att sätta mig i bänken och "tvingas" lära mig. Försöker tappert med böcker och Cubase då och då men tiden räcker aldrig till.

Tjena trevligt 😎

Jo jag går Musikproduktion I kursen nu faktiskt. Helt okej kurs. Där får man lära sig Pro Tools, spela in, etc... Är på sluttampen nu och ska spela in ett band snart.

Redigerat av Kricke
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
går just nu en kurs som heter "Elektroniskmusk"

det är via HOLA Folkhögslola och är på distans. Kursen är givande på många vis dock lite slött

Tack för din medverkan i tråden!

Lådan skrev i den andra tråden:

"""men nu är det ju så att vissa ämnen här redan fulla med trådar, känns lite ondögit att svara i olika trådar med samma frågor, som du tex, testa att söka på tx kurs eller utbildning så skall du nog hitta både en och två trådar om det.

Men visst kan det vara tråkigt när man gör ett fint inlägg o inte får något svar, men oftast så får man det tackvare att det ett BRA forum"""

Mitt svar: Jag har redan läst igenom dem trådarna, där många är inaktuella. Huvudfrågan gäller ju kommande höst.

Mitt förslag: Istället för att ha 27 gamla trådar som ligger och skräpar, så kan man ju sammanfoga t ex alla utbildningar som finns i en tråd och framtida nyfikna människor behöver inte leta ihjäl sig på forumet. DÅ är det mot rätt väg att bli ett bra forum däremot...

Redigerat av Kricke
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

både går, och söker vidare...

Går nu sista terminen på KMH, instutitionen för svensk folkmusik, Musiker. Huvudinstrument är Nyckelharpa.

Söker in på pedagogpåbyggnad nu till hösten...

Har varit en väldigt bra utbildning! Har verkligen haft möjlighet och tid att fördjupa mig i mitt spel och musikaliska konstnärlighet, samt fått mkt kompetenta lärares konstruktiva kritik.

Har haft väldigt kul i tre år!

EDIT:

..Kom förresten in på pedagogpåpbyggnaden (folkmusik)😏 Dom tog in två st av ca 30 sökande..

Redigerat av Umemagnus
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Tja!!

Jag pluggar Ljud teknik/musik produktion på Alchemea

I London vekligen as bra skola. Kolla in den!!!

Tar dessutom alla ProTools kursena (101,110,201,210 och kanske 310 om jag orkar)

Edit: Gick musik gymnasium i sverige och ett år på guitar institute i London också!!

Redigerat av Bobogura
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...