Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hej hej

I Cubase SX3 finns det ju en funktion i Transporterfönstret där man kan spola fram och tillbaka och "scratcha" med hjälp av två rattar. Med hjälp av spolningsverktyget kan man ju till exempel köra låten baklänges och höja och sänka tempot, och jag förstår inte vad denna funktion har för existensberättigande om det inte går att spela in det ljud som uppstår! Det borde väl gå att fixa? Eller?

Annons
Posted

Nu tänker du på Scrub/Cue/Jog-funktionen och nej, den är inte tänkt som ett scratchverktyg. 😆

Posted

Nu kanske jag tar mig vatten över huvudet. Men borde det inte gå att spela in det du gör med jog wheelet med tex Tapeit2? Finns ju säkert enklare sätt att "scratcha", men det här borde väl funka?

Posted

...men nog borde det väl gå att dra kablar från ut till en annan ingång på kortet (om man har flerkanalskort alltså) och sedan skapa ny kanal och spela in... live?

😆

Posted
Nu kanske jag tar mig vatten över huvudet. Men borde det inte gå att spela in det du gör med jog wheelet med tex Tapeit2? Finns ju säkert enklare sätt att "scratcha", men det här borde väl funka?

Jag tänkte mer på att på något sätt göra BUS 1 till en ingång och sätta på rec när man spelar upp låten... kanske går att trixa i mjukvarumixern (E-MU)?

Posted

Ja det borde ju funka... 😆🙂

Posted

Isåfall måste du ha två program och ett ljudkort med multi-client i drivrutinen.

Du kan ju inte spela in i Cubase när du spolar "bandet" fram och tillbaka.

Alternativt använder du Total Recorder och väljer TR:s drivrutin i Cubase för att spela in det som skickas till det virtuella ljudkortet.