Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hur stor roll spelar L2-cache när det gäller prestanda för att köra VST och Cubase?

EMT64 på ett 32bit OS, är det bättre än en CPU utan EMT64???

Svåra frågor, tror jag, men jag är väldigt tacksam om det finns någon expert där ute som vet.

Annons
Posted

Du var mig en otålig en. 50 minuter kunde du hålla dig, på morgonen när de flesta på forumet fortfarande sover.

Nå, min gissning kring L2 cache är att det inte gör någon större skillnad mellan 0,5 och 2 M. Data i allmänhet ryms ändå inte i cache, det rör ju sig om ganska stora datamänger som skall skyfflas igenom. För program är det väl oftast så att de tunga algoritmerna, säg FFT och sånt, är ganska små och ryms i 512k ändå tillsammans med data-blocket som bearbetas.

EMT64 verkar rätt meningslöst tycker jag. Det finns andra som delar åsikten.

http://www.hardwareanalysis.com/content/topic/37587/

Än så länge och något år till minst så är det 32 bitars OS som gäller. Om några år kanske, kanske, kanske det är 64 bitars som gäller, men för att det skall bli nån finess så är det ny CPU, nya kringkretsar, nytt moderkort, full bredd på minneskretsarna som gäller. CPU-n som vi tänker på finns inte att köpa än, så det dröjer ett litet tag.

Under tiden, 32 bitars funkar utmärkt.

Gunnar.

Posted

jag skulle säg tvärt emot trombonisten. 2MB gör nog rätt stor skillnad mot 0.5MB, men det har jag inget att backa upp med (förutom lite högskolekurser).

Posted (edited)

Vad menas med "full bredd på minneskretsarna"??

Kör med DDR2 PC4200 4*512mb

EDIT: Lägger till lite saker

CPU P4 530 1mb L2 cache

Men jag har en P4 630 2mb L2 cache EMT64 oxo,, skall jag bemöda mig med att installera om allt och byta dator??

Edited by Light Head
Guest tsmalmbe
Posted

Cachen har nog väldans stor betydelse för helhetsprstandan. Så mycket annat än bara nån plugg-algoritm behövs utföras för att hålla igång systemet.

Posted
Vad menas med "full bredd på minneskretsarna"??

Men jag har en P4 630 2mb L2 cache EMT64 oxo,, skall jag bemöda mig med att installera om allt och byta dator??

Full bredd - alltså då tänkte jag på 64 bit i bredd (plus lite felrättning förstås). Ett äkta 64 bits system har 64 bitar hela vägen från minnet genom bussarna och cache och in i processorn. IO dock brukar väl inte vara nån finess med 64 bit.

Självklart. Installera på bägge datorerna och rapportera om skillnaden. Vi vill gärna veta.

Gunnar

Apropå cache så är det rätt intressant att när cache väl är lika stort som "working set" så hjälper det inte så mycket med mer, marginalnyttan sjunker snabbt. Var "knät" i nytta ligger beror på en hel mängd faktorer. Storleken på working set beror på vilken algoritm som körs. Den första stora vinsten uppstår antagligen om kod för FFT + data får plats i cachen samtidigt, lite beroende på algoritmer och sånt. (FFT är ett exempel på algoritm som är processintensiv, det är de algoritmerna som vinner mest på cache. Dataintensiva algoritmer, vanlig mixning till exempel vinner mycket mindre eftersom data ändå inte får plats i cachen utan måste läsas externt ändå. Alla DAW jag sett läser dessutom data från hårddisken ändå, och då gör cachen varken till eller från in det hela).

Jag höll på en hel del med sånt här på 80-talet, men då var ju alla minnen mycket mindre och det spelade större roll. Har väl glömt det mesta sen dess.

Ett intressant exempel, dock inte exakt samma, är när man kör med samplade instrument. Om de samplade filerna får plats i minnet så går det fort -- om de måste läsas från hårddisken går det långsamt. Hur mycket minne som krävs beror på vilken sampling som används, en del är stora en del små. Men när man väl har tillräckligt med minne går det inte ett dugg snabbare med mer, marginalnyttan sjunker snabbt. (Ändå tills man lägger till ett instrument till).

Posted

Hörde två datanissar prata om detta och det lilla jag förstod var b.l.a. att sålänge som L1-minnets storlek är kvar på stenåldersnivå

så spelar det mindre roll huruvida L2 är på 0.5 MB eller 50 MB - mina femtio millikonor!