Jump to content
Annons

Recommended Posts

Guest dekoy
Posted

Hej,

Är sugen på att köpa en ADK Hamburg / Vienna (är det samma mikrofon?)

Men jag vet ej vad jag ska koppla den i för bästa ljud och billigaste peng? Har en Behringer ub802 mixer nu kommer det funka bra? Eller rekomenderar ni något annat? Tips och ideer. ADK Hamburg för 1300kr billigt?

Annons
Guest dekoy
Posted

Vet nu att det ej är samma mikrofon. Vilken är bäst till sång enligt er?

Posted

Det är absolut bra mikrofoner, äger en Vienna själv.

Är dock sugen på att skaffa en Hamburg för att kunna komplettera lite ifall sångaren/sångerskan inte låter bra med den ena.

Vart har du hittat Hamburg för 1300? Ny eller beggad?

När det gäller ditt mixerbord tycker jag du ska kolla efter en separat preamp istället eftersom förstärkarna i Behringerbordet inte är allt för roliga. Studio projects vtb-1 är ett bra tips på preamp.

Posted

Jag gillar Hamburg-modellen bättre än Vienna, men det är ju en smaksak. Du kan hämta diverse ljudexempel från båda (och en hel hög andra) på min testsite om du vill, så kan du avgöra själv vilken som är trevligast... 😠

Du kan använda din mixer, men det finns fördelar med att skaffa en lös preamp i stället. Ett par exempel på prisvärda sådana: Studio Projects VTB-1, Joemeek ThreeQ och Line Audio Design DMP.

Posted
Vart har du hittat Hamburg för 1300? Ny eller beggad?

Finns ju för 1995:- ny på Second Hand Music vid slussen.

//S

Guest dekoy
Posted

Köper den begagnad av en kille. Ska köpa den idag om den är i bra skicka åker om 20minuter och kollar den. Mixern ska jag sälja den och lägga dem pengarna på preamp då? Skulle kunna lägga 1500kr på preamp tips på någon för den pengen?

Posted
Köper den begagnad av en kille. Ska köpa den idag om den är i bra skicka åker om 20minuter och kollar den. Mixern ska jag sälja den och lägga dem pengarna på preamp då? Skulle kunna lägga 1500kr på preamp tips på någon för den pengen?

Studio Projects VTB-1 har ett listpris på 1350:- - så den är ju i helt rätt prisläge då.

Om du ska göra av med mixern eller inte, beror förstås på hur du använder prylarna nu... Vad har du inkopplat till mixern (effekter, externa syntar etc...) och hur kör du lyssningen? Har du hörlursutgång från ljudkortet eller behöver du kanske mixern för att kunna monitorlyssna medan du lägger sången...?

Guest dekoy
Posted

Bara mikrfon ska kunnas köra hörlurar kör jag i mixern men om det är den enda användning av mixern aj gkommer få så låter jag bli.

Posted

Det är ju en fördel att höra vad man sjunger och vad man ska sjunga till... 🙂 Har du ingen hörlursutgång på ljudkortet, behöver du en hörlursförstärkare - och med mixern så fungerar ju den som hörlursförstärkare och det kan i så fall vara onödigt att göra av med den för att köpa en annan burk för ändamålet...