Jump to content
Annons

PowerMac G5


Duxer

Recommended Posts

Annons

Bästa datorn du kan ha för musikinspelning, själv har jag en Powermac G5 2*2.5 GHz med 3 GB RAM-minne.

Läskigt kraftfull och väldigt tyst.

Redigerat av Phobos
Link to comment
Dela på andra sajter

Dual G5 2.0 ghz med 1,5 gig ram. Kör logic. Funkar prima Har aldrig bråkat eller krashat. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Får jag fråga några ev. lite dumma frågor, utan att kapa tråden..

Är det dumt att köra Powermac G5 med Cubase SX3?

Vilka komponenter är endast avsedda för Mac/PC?, påhittat ex. mac har egna RAMminnen och PC har egna..

MVH / MICKE

Link to comment
Dela på andra sajter

Får jag fråga några ev. lite dumma frågor, utan att kapa tråden..

Är det dumt att köra Powermac G5 med Cubase SX3?

Vilka komponenter är endast avsedda för Mac/PC?, påhittat ex. mac har egna RAMminnen och PC har egna..

MVH / MICKE

Jag har inte apples orginalminnen iaf, och skulle aldrig köra Cubase heller för den delen. Trivs mycket bättre med Logic som under ett år aldrig ställt till med ett enda problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att Logic funkar bra på Mac känns väl rätt självklart, eftersom det inte finns för andra plattformar.

Hursomhelst skulle bli kallt i helvetet innnan jag körde Cubase...

Ang vilka minnen man ska ha så KAN det funka med PC-minnen, men det är långt ifrån säkert.

Köp från ett ställe där du får bra pris, och bra garanti.

Och som vet vad dom pratar om...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör på en Powermac 2x2.5, 3 GB minne, snart som hefu 5 GB. Logic Pro 7.2

2 st UAD-1 kort (snart ett tredje). RME Fireface 800+Focusrite Voicemaster Pro, Genelec 8030A plus en subba 7050A.

Och rockar det röv? JA! :rolleyes:

edit: stavar som en kratta

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har kört mitt MOTU 828mk2 på både en

PowerBook G4 (2 månader) och en PowerMac G5 Dual 1.8Ghz (1,5 år)

Kör Logic Express 7.1 och det har fungerat felfritt helatiden.

Så den konfigurationen kan jag skriva under på att det funkar.

//S

Redigerat av sounden
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan vara en idé att vänta på vårt jämförande test av Imac G5 och Imac Intel i nummer 4-06. Där testar vi dem med Logic 7.2 och det kommer ge en bra vink om hur den nya plattformen fungerar i praktiken.

Varför kan ni aldrig testa saker som vi kommer att använda??? Ingen som är seriös med sitt musikskapande kör på iMac.

Måste ni hela tiden testa budgetprylar 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan vara en idé att vänta på vårt jämförande test av Imac G5 och Imac Intel i nummer 4-06. Där testar vi dem med Logic 7.2 och det kommer ge en bra vink om hur den nya plattformen fungerar i praktiken.

Varför kan ni aldrig testa saker som vi kommer att använda??? Ingen som är seriös med sitt musikskapande kör på iMac.

Måste ni hela tiden testa budgetprylar 😉

Kan du hitta oss efterföljaren till Powermac? Det beror på att den inte finns än. Så du kan lätta på trycket tills vidare 😄

Säg istället vad du vill att vi testar.

Sedan avslöjar testet en hel del del om plattformen i praktiken, vilket är vägledande för efterföljaren till Powermac när den kommer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Kan vara en idé att vänta på vårt jämförande test av Imac G5 och Imac Intel i nummer 4-06. Där testar vi dem med Logic 7.2 och det kommer ge en bra vink om hur den nya plattformen fungerar i praktiken.

Varför kan ni aldrig testa saker som vi kommer att använda??? Ingen som är seriös med sitt musikskapande kör på iMac.

Måste ni hela tiden testa budgetprylar 😉

Äh, iMacen duger mycket bra även för de som är seriösa i sitt musikskapande. I ren prestanda så är skillnaden inte så stor mot en Dual Powermac, det man försakar är interna utbyggnadsmöjligheter, FW800 anslutning och antal minnesplatser. Å andra sidan så får man en kompaktare lättare transportabel och tystare dator vilket många ser som en stor fördel.

Link to comment
Dela på andra sajter

SystemF (oregistrerad)
Kan vara en idé att vänta på vårt jämförande test av Imac G5 och Imac Intel i nummer 4-06. Där testar vi dem med Logic 7.2 och det kommer ge en bra vink om hur den nya plattformen fungerar i praktiken.

Varför kan ni aldrig testa saker som vi kommer att använda??? Ingen som är seriös med sitt musikskapande kör på iMac.

Måste ni hela tiden testa budgetprylar 😠

Kan du hitta oss efterföljaren till Powermac? Det beror på att den inte finns än. Så du kan lätta på trycket tills vidare 🙂

Säg istället vad du vill att vi testar.

Sedan avslöjar testet en hel del del om plattformen i praktiken, vilket är vägledande för efterföljaren till Powermac när den kommer.

Mac har ju som alla vet börjat köra med Intel core duo, det skulle vara intressant att se ett test där man jämför en pc och en mac med samma processor.

Nu börjar man ju undra lite om man ska köpa en mac när pc med exagt samma processor är bara hälften så dyrt? Kan man fortfarande säga, äh men 1.5hgz på en mac är ju som 3ghz på en pc?

Kanske är det bara jag som inte kan nåt om mac, men man blir ju nyfiken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Kan vara en idé att vänta på vårt jämförande test av Imac G5 och Imac Intel i nummer 4-06. Där testar vi dem med Logic 7.2 och det kommer ge en bra vink om hur den nya plattformen fungerar i praktiken.

Varför kan ni aldrig testa saker som vi kommer att använda??? Ingen som är seriös med sitt musikskapande kör på iMac.

Måste ni hela tiden testa budgetprylar 😏

Kan du hitta oss efterföljaren till Powermac? Det beror på att den inte finns än. Så du kan lätta på trycket tills vidare 😆

Säg istället vad du vill att vi testar.

Sedan avslöjar testet en hel del del om plattformen i praktiken, vilket är vägledande för efterföljaren till Powermac när den kommer.

Mac har ju som alla vet börjat köra med Intel core duo, det skulle vara intressant att se ett test där man jämför en pc och en mac med samma processor.

Nu börjar man ju undra lite om man ska köpa en mac när pc med exagt samma processor är bara hälften så dyrt? Kan man fortfarande säga, äh men 1.5hgz på en mac är ju som 3ghz på en pc?

En märkes-PC med exakt samma processor som en intelmac har är inte hälften så dyr, en märkes PC kostar ungefär lika mycket eller t.om. mer som i fallet med mac mini. 2Ghz på en intelmac är samma som på en pc med samma processor men den stora fördelen med macar är OS X som ofta (alltid)ger bättre produktivitet och stabilitet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Får jag fråga några ev. lite dumma frågor, utan att kapa tråden..

Är det dumt att köra Powermac G5 med Cubase SX3?

Vilka komponenter är endast avsedda för Mac/PC?, påhittat ex. mac har egna RAMminnen och PC har egna..

MVH / MICKE

det är ingen skillnad på mac å pc minnen. det gäller bara att köpa rätt modell. sen finns det ju bättre å sämre märken. kingston å crucial är bra...

hårddiskar är samma också...

grafikkort är mac och PC specifika, man kan inte köra me samma, finns vissa hybridmodeller dock.

Redigerat av debbie
Link to comment
Dela på andra sajter

SystemF (oregistrerad)
Kan vara en idé att vänta på vårt jämförande test av Imac G5 och Imac Intel i nummer 4-06. Där testar vi dem med Logic 7.2 och det kommer ge en bra vink om hur den nya plattformen fungerar i praktiken.

Varför kan ni aldrig testa saker som vi kommer att använda??? Ingen som är seriös med sitt musikskapande kör på iMac.

Måste ni hela tiden testa budgetprylar 🙂

Kan du hitta oss efterföljaren till Powermac? Det beror på att den inte finns än. Så du kan lätta på trycket tills vidare 🙂

Säg istället vad du vill att vi testar.

Sedan avslöjar testet en hel del del om plattformen i praktiken, vilket är vägledande för efterföljaren till Powermac när den kommer.

Mac har ju som alla vet börjat köra med Intel core duo, det skulle vara intressant att se ett test där man jämför en pc och en mac med samma processor.

Nu börjar man ju undra lite om man ska köpa en mac när pc med exagt samma processor är bara hälften så dyrt? Kan man fortfarande säga, äh men 1.5hgz på en mac är ju som 3ghz på en pc?

En märkes-PC med exakt samma processor som en intelmac har är inte hälften så dyr, en märkes PC kostar ungefär lika mycket eller t.om. mer som i fallet med mac mini. 2Ghz på en intelmac är samma som på en pc med samma processor men den stora fördelen med macar är OS X som ofta (alltid)ger bättre produktivitet och stabilitet.

Vart hittar du de dyra pc datorerna? Jag gjorde bara en snabbsökning och hittade på en gång en dubbelt så billig pc. Den har t.om mera ram och hårddisk. Kom gärna med förslag på andra pc's som är dyrare? Eller kanske andra macar som är billigare?

Det kan vara snygga apple designen man betalar för? Eller ska man betala 10.000 till för OSX? WinXP har ju slutat strula, det var mer på win95-98 tiden man hade problem.

JAg funderar själv på att byta till mac, men nu när alla kör med samma hårdvara börjar jag bli tveksam? Man kanske kommer att kunna köra osx på pc snart?

Jämför priser : Apple MacBook Pro Intel Core Duo 1.67GHz / 512MB / 80GB /

Intel Core Duo, 1.67 GHz, 512 MB, 80 GB Mer produktinformation

Prisintervall:

21244 kr - 21244 kr

Jämför priser : Acer Aspire 5622WLMI

Intel Core Duo, 1.66 GHz, 1024 MB, 100 GB Mer produktinformation

Prisintervall:

11305 kr - 13590 kr

Källa: Pricerunner.se

Länkar:

Länk till apple på pricerunner

Länk till acer på pricerunner

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Kan vara en idé att vänta på vårt jämförande test av Imac G5 och Imac Intel i nummer 4-06. Där testar vi dem med Logic 7.2 och det kommer ge en bra vink om hur den nya plattformen fungerar i praktiken.

Varför kan ni aldrig testa saker som vi kommer att använda??? Ingen som är seriös med sitt musikskapande kör på iMac.

Måste ni hela tiden testa budgetprylar 🙂

Kan du hitta oss efterföljaren till Powermac? Det beror på att den inte finns än. Så du kan lätta på trycket tills vidare 😆

Säg istället vad du vill att vi testar.

Sedan avslöjar testet en hel del del om plattformen i praktiken, vilket är vägledande för efterföljaren till Powermac när den kommer.

Mac har ju som alla vet börjat köra med Intel core duo, det skulle vara intressant att se ett test där man jämför en pc och en mac med samma processor.

Nu börjar man ju undra lite om man ska köpa en mac när pc med exagt samma processor är bara hälften så dyrt? Kan man fortfarande säga, äh men 1.5hgz på en mac är ju som 3ghz på en pc?

En märkes-PC med exakt samma processor som en intelmac har är inte hälften så dyr, en märkes PC kostar ungefär lika mycket eller t.om. mer som i fallet med mac mini. 2Ghz på en intelmac är samma som på en pc med samma processor men den stora fördelen med macar är OS X som ofta (alltid)ger bättre produktivitet och stabilitet.

Vart hittar du de dyra pc datorerna? Jag gjorde bara en snabbsökning och hittade på en gång en dubbelt så billig pc. Den har t.om mera ram och hårddisk. Kom gärna med förslag på andra pc's som är dyrare? Eller kanske andra macar som är billigare?

Det kan vara snygga apple designen man betalar för? Eller ska man betala 10.000 till för OSX? WinXP har ju slutat strula, det var mer på win95-98 tiden man hade problem.

JAg funderar själv på att byta till mac, men nu när alla kör med samma hårdvara börjar jag bli tveksam? Man kanske kommer att kunna köra osx på pc snart?

Jämför priser : Apple MacBook Pro Intel Core Duo 1.67GHz / 512MB / 80GB /

Intel Core Duo, 1.67 GHz, 512 MB, 80 GB Mer produktinformation

Prisintervall:

21244 kr - 21244 kr

Jämför priser : Acer Aspire 5622WLMI

Intel Core Duo, 1.66 GHz, 1024 MB, 100 GB Mer produktinformation

Prisintervall:

11305 kr - 13590 kr

Källa: Pricerunner.se

Länkar:

Länk till apple på pricerunner

Länk till acer på pricerunner

Nja nu jämför du lite tokigt, MacBook Pro har 1,83Mhz processor, bättre upplösning på skärmen och är både lättare tunnare och gjord i aluminum plus att MacBook Pro har inbyggd kamera och bättre grafikkort. Macen har också Firewire och Gigabit Ethernet vilket Acern verkar sakna....

Köper man en MacBook pro med studentrabatt så ligger priset under 19000 kronor.

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du hitta oss efterföljaren till Powermac? Det beror på att den inte finns än. Så du kan lätta på trycket tills vidare 😆

Säg istället vad du vill att vi testar.

Sedan avslöjar testet en hel del del om plattformen i praktiken, vilket är vägledande för efterföljaren till Powermac när den kommer.

Kan ni inte helt enkelt vänta tills Intel-Powermacen kommer? Varför testa bara för testandets skull?

Vad är det ett iMac-test skulle avslöja om plattformen i praktiken? Imac är ingen arbetshäst utan mer ett "nöjes-centrum" som mer fokuserar på lättare ljud- och bildhantering, typ Garageband, iPhoto etc.

Vad jag skulle vilja se er testa är lite större set-up. Hur funkar det t.ex med 2 mackie Onyx (36 kanaler) via FW400 och extern hårddisk via FW800 och samtidigt ha ett MIDI-interface, POD XT, masterkeyboard via USB? Eller varför inte 2-3 olika audiointerface (av olika fabrikat) sammanslagna till en enhet i Logic?

Varför hela tiden budget? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

SystemF (oregistrerad)
Nja nu jämför du lite tokigt, MacBook Pro har 1,83Mhz processor, bättre upplösning på skärmen och är både lättare tunnare och gjord i aluminum plus att MacBook Pro har inbyggd kamera och bättre grafikkort. Macen har också Firewire och Gigabit Ethernet vilket Acern verkar sakna....

Köper man en MacBook pro med studentrabatt så ligger priset under 19000 kronor.

Ok, jag tänker inte starta någon oändlig tråd här, man kan ju argumentera hur mycket som helst. Jag gjorde en snabbsökning och acern var första bästa som dök upp. De har båda wlan och nätverkskort, om det är gigabit vetjag inte, vem har gigabit uppkoppling hemma? Inte många tror jag.

Det jag mest tänker på är prestandan i musiksammanhang. Då behöver man knappast kamera eller gigabit ethernet.

Det skulle vara intressant att se apple och pc med samma processor/minne osv fightas i ett dokumenterat test. Jag misstänker att det inte skulle skilja så mkt i prestanda nu längre.

Sen så får man avgöra själv om man vill lägga 10 tusen extra för en webkamera och aluminuimskal 😏 Eller lägga de pengarna på en fet effekt eller monitorer?

peace

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Ok, jag tänker inte starta någon oändlig tråd här, man kan ju argumentera hur mycket som helst.  Jag gjorde en snabbsökning och acern var första bästa som dök upp. De har båda wlan och nätverkskort, om det är gigabit vetjag inte, vem har gigabit uppkoppling hemma? Inte många tror jag.

Det jag mest tänker på är prestandan i musiksammanhang.

Så du menar att MacBookens kraftigare processor är orelevant för musikprestandan?

1Gigabit nätverksanslutning är väldigt bra när man snabbt vill föra över filer mellan olika datorer förutsatt att båda datorerna har det såklart.

Jämför MacBook mot Acers och andra tillverkares motsvarande lättare och tåligare bärbara modeller så ser du att prisskillnaden inte är stor. sen så glömde jag väl att skriva att Macbooks batteritid är längre än *Acerns vilket är rätt viktigt liksom dess förmåga att driva Firewireljudkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag mest tänker på är prestandan i musiksammanhang. Då behöver man knappast kamera eller gigabit ethernet.

kameran kan man ju undvara men Gigabit ethernet är ju bra om du ska köra nood med en annan dator i Logic 😄

Sedan gör det inget om ni redigerar det ni citerar heller. Det blir lite lättare att läsa tråden då. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

SystemF (oregistrerad)
Så du menar att MacBookens kraftigare processor är orelevant för musikprestandan?

1Gigabit nätverksanslutning är väldigt bra när man snabbt vill föra över filer mellan olika datorer förutsatt att båda datorerna har det såklart.

Jämför MacBook mot Acers och andra tillverkares motsvarande lättare och tåligare bärbara modeller så ser du att prisskillnaden inte är stor. sen så glömde jag väl att skriva att Macbooks batteritid är längre än *Acerns vilket är rätt viktigt liksom dess förmåga att driva Firewireljudkort.

Macbookens kraftigare processor? Jag jämförde priset på en macbook 1.6ghz intel core duo och en Acer 1.6ghz intel core duo, dvs exagt samma processor. Acern hade dubbelt så mkt minne och mera hårddiskutrymme t.ex.

Jag menar ingeting utan är bara nyfiken på hur mk prestandan kan skilja sig egentligen nu när man kan ha exagt samma hårdvara på en pc som på mac. Och att priset skiljer sig kan man inte komma ifrån. Det kanske skiljer sig pga att pc har färre komponenter, men tack för då får man välja själv vad man vill ha i datan och inte är tvungen att köpa 1gbit ethernet om man inte vill ha det. Jag behöver varken 1gb ethernet eller kamera och därför vill jag inte ha en dator som har det. (bara ett ex.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...