Jump to content
Annons
  • 0

Vilka dj-program finns?


musictj

Fråga

  • Svar 84
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters For This Question

Recommended Posts

  • 0

Jag tänkte att jag skulle passa på att slå ett slag för den lille och okända Ms. Pinky.

Det här är ett mycket unikt program och jag har inte stött på någonting liknande. Det har de grundläggande egenskaperna som vilket "live scratch" program som helst, t.ex. Serato eller FinalScratch men det är så mycket mer!

Maxi-Patch_MainWindow.jpg

Ms. Pinky består egentligen av tre olika program skulle man kunna säga, det ena heter Maxi-Patch och används för att mixa .WAV, .AIFF, och .MP3 filer men också .MOV filmer. Det görs med hjälpa av en eller upp till fyra olika vinylspelare som är kopplad genom ett ljudkort till datorn och spelas med Ms. Pinkys egna skivor eller Torq skivor som också stöds av mjukvaran. Du laddar enkelt musik på spelarna genom att klicka-dra filerna från ditt iTunes arkiv eller ladda en playlist eller liknande i mappar direkt i Maxi-Patch.

BinkyToy-Multi-Color-Main.jpg

Det andra programmet heter Binky Toy och kan bara köras under Os9 och OsX, så PC användare är körda med andra ord. Binky Toy är ett program som "bara" kan mixa ljudfiler men det är nog menat mer som ett verktyg för musiker och DJs att på ett anorlunda sätt framföra sin musik eftersom programmet är laddat med 12 olika real-tids effekter som kan kedjekopplas för att kunna använda effekterna ovanpå varandra.

Multi-FX.jpg

("Pitch Shifter, Ring Modulation, Hi-Density Reverb, Flanger, Frequency Shifter (based on Hilbert Transform), Echo/Delay, Backshifter (plays overlapping segments backwards and shifted by different pitch values), Parametric EQ, FFT Vocoder, Compressor/Gate, Wah-Wah, and Sample Looper.")

PinkyPluggo_Ableton.jpg

Men det som gör det här programmet ännu mer speciellt är ett program som heter Pinky Pluggo (Baserat på Cycling79s Pluggo) som ger dig möjligheten att låta VST, AudioUnit, and RTAS-kompatibla program att integrera i spelandet både för studio inspelning och live!

Och ni hör ju själva att det sätter en helt annan nivå på möjligheterna som det här programmet klarar av.

Det här programmet utvecklas ständigt och av sjuka matematiska genier som gör det möjligt att få varje liten gnuggning att visas med projektor och ger möjlighet för grymt sjuka visuella effekter vid liveframträdanden!

Pink_Vinyl_2x5_opt.jpg

Och sen att det bara kostar $99 för mjukvaran och fyra neonrosa Ms. Pinky vinyler gör ju saken bara sjukt mycket bättre! (Finns även helsvarta och tvåfärgade och behöver man fler kostar de bara $10/st)

(ms.pinky work 4 - Daito Manabe + TCY)

Youtube video2 (Visual scratch)

(Allt kontrolleras med vinylspelarna, ljudet, effekterna och videoprojektionen i bakgrunden!)

Mer info finner du på: mspinky.com/

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 0
Nifkin (oregistrerad)

Det verkar som en gåva från ovan! Jag kommer utan tvekan att köpa Ms Pinky-skivorna så snart som möjligt. Det blir ju inte mycket bättre!

Kopplar man föresten in högtalarna som vanligt i Master Output, eller tas det upp av något nytt?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Det verkar som en gåva från ovan! Jag kommer utan tvekan att köpa Ms Pinky-skivorna så snart som möjligt. Det blir ju inte mycket bättre!

Kopplar man föresten in högtalarna som vanligt i Master Output, eller tas det upp av något nytt?

Du kopplar allt precis som vanligt, det enda som skiljer sig är att du kopplar in vinylspelarna i ett ljudkort och inte direkt i mixern, men ut-signalen kopplas precis som vanligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Nifkin (oregistrerad)
Det verkar som en gåva från ovan! Jag kommer utan tvekan att köpa Ms Pinky-skivorna så snart som möjligt. Det blir ju inte mycket bättre!

Kopplar man föresten in högtalarna som vanligt i Master Output, eller tas det upp av något nytt?

Du kopplar allt precis som vanligt, det enda som skiljer sig är att du kopplar in vinylspelarna i ett ljudkort och inte direkt i mixern, men ut-signalen kopplas precis som vanligt.

Ungefär hur mycket gick frakten på? Var det några problem med beställningen?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

har kollat lite närmare på programmen ni tipsat om. Och jag föll för Live.

Men jag undrar om det är möjligt att lyssna på låtarna i hörlurar innan?

Jag har ett USB ljudkort tillhanda, men jag fattar inte riktigt om det är möjligt.

nån som har mer koll på det här?

jag hade bara tänkt att ha ett skönt program att mixa låtar i när man har fest hemma o så.

MVH

Stiffy420

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Ungefär hur mycket gick frakten på? Var det några problem med beställningen?

Minns inte vad frakten gick på och jag minns inte att det var några problem med frakten. Det är ju bara skivorna du får med posten, själva programmet får du ladda hem själv. Man får användarnamn och lösenord i ett mail direkt när man har betalat.

har kollat lite närmare på programmen ni tipsat om. Och jag föll för Live.

Men jag undrar om det är möjligt att lyssna på låtarna i hörlurar innan?

Jag har ett USB ljudkort tillhanda, men jag fattar inte riktigt om det är möjligt.

Du måste ha minst två ut-kanaler från din dator för att kunna lyssna på ett spår utan att du spelar ut det i högtalarna. I mjukvaruinställningarna kan du bestämma vilka kanaler på ljudkortet som ska användas till vad och om du kör en kanal som master out så behöver du också köra en kanal som monitor out eller booth, jag vet inte vad de inställningarna heter i Abelton Live. Beroende på hur dina utgångar ser ut på ljudkortet så kan du behöva skarva sladdarna för att få en hörlursutgång såvida du inte har tele-utgångar så klart.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Det verkar som en gåva från ovan! Jag kommer utan tvekan att köpa Ms Pinky-skivorna så snart som möjligt. Det blir ju inte mycket bättre!

Kopplar man föresten in högtalarna som vanligt i Master Output, eller tas det upp av något nytt?

serato anses av många bättre än ms pinky...

kolla DJ Enferno-live remix project, han använder live+serato

http://www.youtube.com/watch?v=ZmjORkKXl-E...feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=cQ28nICqiGk...feature=related

http://www.serato.com/scratchlive

Redigerat av spass
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Jag behöver hjälp...

Tänkte sätta ihop en liten djrig här hemma med laptopen som "hjärta". Jag tänker köra tidskodad vinyl med extern mixer men då inser jag att själva mjukvaran såklart vill ha två signaler... Alltså krävs ett externt ljudkort. (Laptopen vill inte hantera det ljudkortet som jag annars har i studion så ett till ska inhandlas)

Har hittat http://www.thomann.de/se/esi_maya_44_usb.htm som verkar helt perfekt med två analoga stereoingångar och tåv analoga stereoutgångar. Perfekt!

Nu är det så att det kortet är lite för dyrt just nu och mayakortet är inte helt nyutkommet så vitt jag fattar. Har någon några andra tips?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Jag behöver hjälp...

Tänkte sätta ihop en liten djrig här hemma med laptopen som "hjärta". Jag tänker köra tidskodad vinyl med extern mixer men då inser jag att själva mjukvaran såklart vill ha två signaler... Alltså krävs ett externt ljudkort. (Laptopen vill inte hantera det ljudkortet som jag annars har i studion så ett till ska inhandlas)

Har hittat http://www.thomann.de/se/esi_maya_44_usb.htm som verkar helt perfekt med två analoga stereoingångar och tåv analoga stereoutgångar. Perfekt!

Nu är det så att det kortet är lite för dyrt just nu och mayakortet är inte helt nyutkommet så vitt jag fattar. Har någon några andra tips?

Maya44 är nog det billigaste alternativet du kan hitta just nu. Jag använder det själv tillsamans med traktor och har en latency på 4-5 sekunder, och då har jag den äldre versionen som Audiotrak gjorde, men jag misstänker att det är samma grejer i den då som nu. Har dock köpt två vinylspelare till nu så jag tänkte nog uppgradera till något som klarar fyra spelare samtidigt.

Annars kan jag tipsa om M-Audios Connectiv eller MIXVIBES U46 MK2, de är något dyrare men har lite rattar för den som vill ha det, inte för att du lär behöva det om du ändå ska använda en extern mixer.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
iqube (oregistrerad)

Hej!. Jag är ny här så givetvis lär jag posta en fråga som ni fått 999999 gånger.

This is the deal: Jag älskar hardstyle hardtrance etc. Jag vill verkligen lära mig att "mixa"<--osäker på benämningen. Alltså...jag vill lära mig så jag kan lira på våra fester...alltså få domdär snygga övergångarna och fåtill sköna effekter. Jag har säkert förklarat riktigt dåligt?

Frågan är alltså, Jag vill ha ett väldigt ENKELT program som jag kan börja lära mig med, om jag vår otydlig snälla säg så skall jag försöka bättre, tänk på att jag är helt ny med detta 😛. Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Hej!. Jag är ny här så givetvis lär jag posta en fråga som ni fått 999999 gånger.

This is the deal: Jag älskar hardstyle hardtrance etc. Jag vill verkligen lära mig att "mixa"<--osäker på benämningen. Alltså...jag vill lära mig så jag kan lira på våra fester...alltså få domdär snygga övergångarna och fåtill sköna effekter. Jag har säkert förklarat riktigt dåligt?

Frågan är alltså, Jag vill ha ett väldigt ENKELT program som jag kan börja lära mig med, om jag vår otydlig snälla säg så skall jag försöka bättre, tänk på att jag är helt ny med detta 🙂. Mvh

Kolla in detta:

Native Instruments Traktor DJ Studio

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
iqube (oregistrerad)
Hej!. Jag är ny här så givetvis lär jag posta en fråga som ni fått 999999 gånger.

This is the deal: Jag älskar hardstyle hardtrance etc. Jag vill verkligen lära mig att "mixa"<--osäker på benämningen. Alltså...jag vill lära mig så jag kan lira på våra fester...alltså få domdär snygga övergångarna och fåtill sköna effekter. Jag har säkert förklarat riktigt dåligt?

Frågan är alltså, Jag vill ha ett väldigt ENKELT program som jag kan börja lära mig med, om jag vår otydlig snälla säg så skall jag försöka bättre, tänk på att jag är helt ny med detta 🙂. Mvh

Kolla in detta:

Native Instruments Traktor DJ Studio

Okej tack!, Skall kolla upp den!, Men den är enkel och jag kan göra coola saker(övergångar etc) ?.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
iqube (oregistrerad)
Gratis och hyfsat (hyfsat++) DJ-program Mixxx 😏

Tack så supermycket!. Vilket + att det går att köra på linux!. Har nämligen planer på att bygga allt runt en linuxdator 😄.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Blåser liv i en riktigt gammal tråd...har provat serrato och traktor men kastade bägge till förmån för VDJ som har blivit riktigt bra i nuvarande version, går utmärkt att scratcha med förutom beatmixar och allt det vanliga.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Jag använder uteslutande mitt vdj till scratching så det beror också vad man har det till. Men allt som följer med kontroller original brukar vara lightversioner och då suger alla lika mkt, inte ens lönt att jämföra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...