Jump to content
Annons

Är Alesis Datadisk en smidig lösning till

Recommended Posts

Guest Stiffe
Posted

Är Alesis Datadisk en smidig lösning till att köra midifiler med?

Hur funkar den? Ska man ladda den med disketter varje gång den startas?

Funkar den bra att ha till hjälp i liveriggen?

• 1 year later...
Annons
Posted

Då jag ev skall sälja en av mina Datadisk och satt och sökte i Google hittade jag denna tråd. Om man inte skall redigera midifilerna funkar den bra för det går inte att göra i den. Dock funkar den väl mer likt en "bandspelare", man kan inte dumpa eller spara midifiler direkt till disketten i datorn utan man måste "spela upp" midi via datorns midiinterface som man kopplat till datadisken med midikabeln. Då man tryckt recive på datadisken väntar datadisken och börjar "inspelningen" inmatningen av data, då midifilen börjar spelas upp. Då filen är slut sparar och väljer namn och sånt på Datadisken, det är några år sen jag använt mina så jag kommer inte exakt igåg hur man gjorde. Detta är nackdelen att man måste göra detta realtid men det är en fördel också att vid uppspelning så behöver filerna inte läsas in i nåt minne utan det är bara bläddra fram den fil man vill starta och trycka igång filen och den starta direkt. Jag har andvänt mina datadiskar som ett backupsystem till en bärbar dator live, de gånger jag använt dom har dom funkat bra. Om man vill spela med midibakgrunder och inte vill släpa med sig en dator eller har en synt med diskettstation eller minne så tycker jag att dessa maskiner funkar bra, man kan göra spellista genom att börja namnen på filerna med nummer (01, 02 03 osv) då filerna hamnar i bokstavsordning.