Jump to content
Annons

Recommended Posts

hej.

har använt lineboxar live massa gånger utan fundera något på det.

Dock har det väckts två frågor.

vad betyder lft/ground?

den andra frågan är. När jag ska använda elbas så brukar jag koppla basen till in på lineboxen och link från lineboxen till basförstärkarens ingång. min fråga är om ljudet från förstärkaren påverkar basljudet i pa:t eller om "link" bara fungerar som en utgång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ground lift - jord lyft. Dvs kopplar bort jorden. Kan hjälpa med brum från jordslinga.

Inuti boxen kopplas IN rakt över till THRUE eller LINK eller vad utgången heter. Meningen är att den här signalen i princip inte skall påverkas av DI-boxen. Nu är ju teori och praktik inte alltid samma.

Till PA-t går sen en signal.

I en passiv DI-box sitter vanligen bara en transformator.

I en aktiv DI-box sitter transistorer eller sånt. Behöver då matning, antingen från ett batteri eller via fantom-matning.

Vilken sort som är bäst, passiv eller aktiv är en smaksak, bägge modellerna brukar fungera. Billiga boxar är oftast aktiva, orsaken är att bra transformatorer är dyra, mycket dyrare än transistor och några billiga komponenter runt-ikring.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Trombonist-Gunnar ville säkert säga att de billiga oftast är passiva..?

Jo, så är det (delvis).

De billigaste boxarna är passiva fast då med en ganska dålig trafo. Samtidigt är de dyraste också passiva fast då med riktigt bra trafos.

Redigerat av classic
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 10 år senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...