Jump to content
Annons

Nord Stage88


Exil

Recommended Posts

Jag är i stort behov av en keyboard med shyst pianoljud, rhodes, orgel, clavinet men även lite schysta syntljud, eftersom jag spelar lite 80-tals-covers med bandet 😄 Jag har även krav på att den ska vara ganska komfortabel, och gå att bära på ryggen.

Min brorsa som är inne i branchen, han spelar mycket jazz och funk och så, rekomenderade Nord Stage88 eftersom den har det jag letar efter.

Jag vet att den har bra pianoljud, rhodes, orgel och clavinet. Men synthljuden, hur är dem egentligen? Har varit inne och lyssnat på demos av ljuden från deras hemsida, och det låter riktigt grymt. Men jag hittar inga exempel från synthljuden. Därför tänkte jag kolla om någon här på forumet kör med denna underbara skapelse, som kan berätta om speciellt synthljuden?

Sen är det ju en pengafråga, men man får se vad man kan punga ut.

Ha det gött!

Redigerat av Exil
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Äger ingen, men spelat mycket på en. Och måste säga att jag trivs bra med den, bra ljud, ok klaviatur, skön kvalitetskänsla rakt igenom. Sen skulle jag inte karaktärisera ljuden som typiskt -80, men du vet ju bäst vad du & bandet söker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Äger ingen, men spelat mycket på en. Och måste säga att jag trivs bra med den, bra ljud, ok klaviatur, skön kvalitetskänsla rakt igenom. Sen skulle jag inte karaktärisera ljuden som typiskt -80, men du vet ju bäst vad du & bandet söker.

Okej intressant. Jo den ger ju en riktig kvalitékänsla. Men hmm någon annan som har något att säga om syntljuden? Går det att ratta mycket på dem ljuden så man kan få till sitt eget sound eller är det förinstälda ljud?

Borde ju gå att ratta med tanke på alla rattar som finns?

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej, hoppas du inte behöver vara i Exil för evigt... 😄

Nåväl, jag är själv i testartagen av en Clavia Nord Electro 2. Den finns i fem och sexoktavers version samt rack. Jag testade 73 tangentersversionen i helgen som var. Där får du bra hammond, clavinet, wurlitzer (hejsan Supertramp), rhodes x2 och flygel samt elflygel. I en annan butik, som inte hade Electro 2 inne men väl Nord Stage 88, sa de att det var samma keyboard i princip, men med en oktav mer bara. Men jag vet att det också innebär att du får hammarmekanik med Stage 88, Electro 2 har ju "bara" semi-pro-mekanik. Men hör själv med någon vad som skiljer ytterligare!! Jag testspelade aldrig Nord Stage 88:an då.

Men tyvärr...efter vad jag hört av dem så finns det inga "synthljud" överhuvudtaget! Om du med synthljud menar att kunna få synthpads-liknande grejer eller vrida till det á la Moog...

Detta svenska företag satsade på att köpa in de riktiga instrumenten då de skapade sina Electro och Stage, samplade sedan i lugn och ro med precision och noggrannhet ifrån dem, d.v.s. Hammond, Rhodes, Wurlitzer, Malmsjö flygel...

Nord Stage 88 kostar 29000 SEK, Electro 2 16000 SEK.

Är en oktav och professionell hammarmekanik värd 13000 SEK?

En variant är ju annars rackversionen för cirka 10000 SEK och ett masterkeyboard. Märk väl att det samplade omfånget i Electro-racket inte är längre än 6 oktaver dock, så det blir inget ljud ändå på 88 - 73 = 15 tangenter.

Det har också ryktats om en Electro 3, men bara rykten. Riktpris för Electro 2 är annars 20000 SEK, men den kan sjunka ytterligare från 16000 SEK om 3:an dyker upp. Om det finns några 2:or kvar då, vill säga...

Vill du ha en Clavia av mer synthsnitt så har de väl modeller som heter Lead har jag för mig?! Är inte insatt i de modellerna.

Väska i softcasestil till Electro 2 kostar mellan 730-945 SEK beroende på var du köper den. Den går att bära på ryggen! Har även handtag och axelrem. Plats för pedal i ficka.

Viktigast av allt: jag tycker Clavias grejer låter väldigt bra!! Lustigt nog lät Hammond, Rhodes och Elflygeln bättre när jag spelade på dem än demona, men Wurlitzer, Clavinet och Akustisk flygel lät bättre på demona. Undrar om de inte hade sustainpedal på flygeln på Nätet?

Lycka till!

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Tvivlar på att "gå att bära på ryggen" rimmar särskilt bra med NordStage88's vägda klaviatur (fast den väger visst "bara" 18,5kg, inte så farligt ändå!)...

Angående synthdelen så har jag inte hört nånting från den alls, men tittar man på specifikationerna och kontrollpanelen, så verkar den ha rätt så mycket möjligheter. Clavia har ju alltid gjort användar-/skruvvänliga synthar, och det här är nog inget undantag även om den såklart inte är lika avancerad som NordLead-serien.

PS. Musik verkar inte riktigt ha kopplat att NordElectro och NordStage är två helt olika produkter (även om vissa saker förstås är besläktade)... 😳 Det är ganska så mycket mer än bara klaviaturet som skiljer dem åt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men tyvärr...efter vad jag hört av dem så finns det inga "synthljud" överhuvudtaget! Om du med synthljud menar att kunna få synthpads-liknande grejer eller vrida till det á la Moog...

Nord Stage har visst en synthdel. Det är vad jag har förstått en någor förenklad Nord Lead. Dvs, samma ljudkvalité men inte fullt så många editeringsmöjligheter. Jag har provat den lite hastigt i butik och fick fram både goa pads och sköna lead ljud.

Jag tror även att det är lite mer plats till pianoljuden i Nord Stagen i förhållande till electron.

Jag har beställt en Nord Stage för 2 månader sedan och går i väntans tider. Fick just beskedet att det dröjer några veckor till för att Clavia lägger om sin produktionslinje. Tydligen finns det nu EU-direktiv på att inget som tillverkas och säljs i europa får innehålla bly. Alltså kan de inte använda sitt gamla vanliga lödtenn längre utan måste ändra lite i produktionen. Men någon vecka till så sitter jag där med ett härligt rött piano. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Tack Android och Bassman. Jag går ju bara på vad två olika säljare sagt i två olika butiker (de ingår i näst största och tredje största kedjan skulle jag tro...).

Men jag tänkte väl det!! För 29000 SEK borde man få mer... Skönt!

:rolleyes:

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag har hört så ska det finnas en riktigt schyst synth-del och min brorsa som har använt den sa att den duger gott och väl till de mesta ändmålen. Visst det är ingen renodlad synth, men det duger. Sen att den har ingyggda ben, känns väldigt skönt. Man behöver alltså inte släpa på något stativ. det gör den väldigt atraktiv i mina ögon. Eftersom jag itne har någon bil så är det praktiskt att inte behöva släpa på stativ. Jag tror jag ska dra å provspela lite på den nästa vecka.

Men jag har iaf blivit helt såld på den röda skönheten. Jag är nästan villig att pröjsa 29 lax. Min bror sa att den finns för 25 också, iknklusive moms. Men jag vet itne vart han har kollat 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen att den har ingyggda ben, känns väldigt skönt. Man behöver alltså inte släpa på något stativ. det gör den väldigt atraktiv i mina ögon. Eftersom jag itne har någon bil så är det praktiskt att inte behöva släpa på stativ. Jag tror jag ska dra å provspela lite på den nästa vecka.

Vad jag har sett har den inte inbyggda ben. Däremot kan man köpa till ben till den. Då är det ben som skruvas på alá "rhodesben". Annars får man ha den på ett vanligt stativ. Du kan se benen här på clavias tillbehörssida.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan väl va värt att tillägga att Clavia presenterar Nord Stage Compact på Musik Messe i Frankfurt.... 73 vägda tangenter (samma som Electro) och en kompaktare design - alltså mer bära_på_ryggen-vänligt. 😄

http://www.clavia.se/news/newsfrankfurt2006.htm

Hmmm intressant. Men kommer den ha precis samma innehåll? Och priset borde väl vara lite dyrare eftersom den kommer vara nyare. Dock väldigt intressant att den kommer vara lättare och mer komfortabel, men jag är i stort behov av en nord stage inom senast 1 månad, så frågan är om jag man orkar vänta? Det kommer ju alltid nyare grejer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen att den har ingyggda ben, känns väldigt skönt. Man behöver alltså inte släpa på något stativ. det gör den väldigt atraktiv i mina ögon. Eftersom jag itne har någon bil så är det praktiskt att inte behöva släpa på stativ. Jag tror jag ska dra å provspela lite på den nästa vecka.

Vad jag har sett har den inte inbyggda ben. Däremot kan man köpa till ben till den. Då är det ben som skruvas på alá "rhodesben". Annars får man ha den på ett vanligt stativ. Du kan se benen här på clavias tillbehörssida.

Okej fel av mig, jag drömmer lite kanske 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Tusen tack för länken från Android. Jag har varit inne många gånger på Clavias utmärkta websajt, men missat det där om att man kostnadsfritt kan ladda ned en ny Yamaha- och en ny Steinwaysampling till Electro 2, genom att först kostnadsfritt uppdatera mjukvaran i den till version 3.0. Dessa två flyglar fanns bara hos Nord Stage 88 förut och låter otroligt bra, speciellt Yamahan. Detta gör Electro 2 till ett löjligt bra köp! så det var så de bestämde sig för att göra...erbjuda ny mjukvara till Electro 2, istället för att komma med en ny hårdvara i form av Electro 3.

NordStageCompact är intressant också. Frankfurtmässan är väl lite större än NAMM väl? Var inte Frankfurtmässan i helgen förresten? De sa de på Musikbörsen.

😳

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Äntligen en Nord Stage Compakt!

Har själv gått och funderat på den perfekta klaviaturen. När Nord Stage 88 släpptes så känndes den perfekt förutom tangenterna som var vägda. Likaså 76 tangentersversionen som också har vägda tangenter. Gud va gla jag blir nu när dom släpper en Compakt version!! Det enda som man möjligen kan sakna är ju ett litet utbud av blås och vanliga stråkljud. Men man kan ju inte få allt... 🙂

Yes...yes...yes!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Frankfurtmässan är väl lite större än NAMM väl? Var inte Frankfurtmässan i helgen förresten? De sa de på Musikbörsen.

Har ingen riktig koll på vad som är störst, men jag har också hört att MusikMesse (Frankfurt) ska va större (eller åtminstone "viktigare"). Och, jo den startade igår...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänkte bara kolla om någon vet bästa pris på Nord Stage88?

Den kostar ju runt 29 i alla butiker. Men min brorsa sa att den har funnits för åtmistonde 26 på Jam här i stockholm för några månader sedan. Jag ska själv dit i morgon och kolla vad dem tar nu. Men det vore trevligt att veta om den finns lite billigare nån annan stans.

Leta priser inklusive moms.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan nu skvallra om att jag har beställt en Nord Stage och jag får den antagligen inom 1 vecka. Grymt spännande =)

Hoppas att det går så snabbt. Jag har som sagt väntat två månader på min. Ringde precis min musikaffär och det senaste beskedet de hade från Clavia var leverans i maj. 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan nu skvallra om att jag har beställt en Nord Stage och jag får den antagligen inom 1 vecka. Grymt spännande =)

Hoppas att det går så snabbt. Jag har som sagt väntat två månader på min. Ringde precis min musikaffär och det senaste beskedet de hade från Clavia var leverans i maj. 😆

Jo jag vet, jag var runt på massa butiker här i Sverige men ingen har någon inne, och nästa leverans är som du säger i Maj. Men på www.thomann.de har de några exemplar inne varav jag har snott åt mig ett. Så det kommer max dröja någon vecka innan jag får den. Om det tar längre tid är det beronde på frakten, inte beroende på leverans från clavia.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag vet, jag var runt på massa butiker här i Sverige men ingen har någon inne, och nästa leverans är som du säger i Maj. Men på www.thomann.de har de några exemplar inne varav jag har snott åt mig ett. Så det kommer max dröja någon vecka innan jag får den. Om det tar längre tid är det beronde på frakten, inte beroende på leverans från clavia.

Ja, jag har också sett att de hela tiden har haft den i lager på Thomann. Tänk då bara på att de antagligen har det gamla operativsystemet och de gamla pianosamplingarna. Men det är inget problem. Du behöver bara ladda ner operativsystem om samplingar från Clavias sida och installera i din stage.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag vet, jag var runt på massa butiker här i Sverige men ingen har någon inne, och nästa leverans är som du säger i Maj. Men på www.thomann.de har de några exemplar inne varav jag har snott åt mig ett. Så det kommer max dröja någon vecka innan jag får den. Om det tar längre tid är det beronde på frakten, inte beroende på leverans från clavia.

Ja, jag har också sett att de hela tiden har haft den i lager på Thomann. Tänk då bara på att de antagligen har det gamla operativsystemet och de gamla pianosamplingarna. Men det är inget problem. Du behöver bara ladda ner operativsystem om samplingar från Clavias sida och installera i din stage.

Jo precis. Jag har också tänkt på det. Men som sagt det är ju bara att ladda hem från clavias hemsida. Det tycker jag det är värt, istället för att vänta två månader. Man är ju som ett litet barn när det gäller leksaker. Vill ha dem så fort som möjligt 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Clavia levererar syntar i slutet av april eller runt månadsskiftet har jag hört! Men efter vad jag förstår så finns det inget som säger att de levereras med OS 3.0.

Det får man väl tanka ned själv...???

😛

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Postat (redigerat)

Tänkte bara säga det att jag har haft min röda leksak i nu några veckor, och jag är störtförälskad. En sån skön klaviatur med så grymma ljud. Många av pianoljuden klår mina fina pianopluggar jag har i datorn. Särskilt om man laddar hem StudioGrand XL Yam C7 close. Men även alla härliga vintage keyboards med massa fina rattar att fixa till ljudet med, och lika så alla synthljud. Stråkar och brass är väl det ända man saknar. Men det är inget jag behöver i dagsläget. Pianoljuden kanske inte klår Ivory (har inte testat det). Men det är ju bara att koppla in den som midikeyboard och vips så har man ett skönt klaviatur till grymma pianosamplingar. Det går ju att spela lite bättre på ett stort skönt klaviatur istället för ett 49-tangenters midikeyboard 🙂

Så om du ska lägga pengar på ett allround-keyboard som nästan har allt, och även i rikgit högklasiga samplingar så rekomenderar jag Nord Stage varmt!

Edit: Stavar som en kratta!

Redigerat av Exil
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...