Guest Pacanin Posted March 26, 2006 Posted March 26, 2006 Hej Är nybörjare på det här med hemmastudio. Har funderat på en digitalporta, ex Korg D4, kan den vara ett bra/prisvärt alternativ att börja med? Har ni andra tips på andra portor, inte för dyra så tar jag tacksamt emot dem.
Linus Posted March 26, 2006 Posted March 26, 2006 Vad ska du spela in? Vilka instrument? Tänkte du lajna eller micka upp instrumenten? Hur många kanaler måste du spela in samtidigt? Nån speciell musikstil eller varierar dina användningsområden? Varför digitalporta, och inte ett ljudkort till datorn? Vilken budget har du? Vad använder du idag? Såväl instrumentväg som teknik. Många frågor, men först då kan vi ge bra tips som passar dig och det du vill göra.
Guest Pacanin Posted March 26, 2006 Posted March 26, 2006 (edited) Hej Mestadels rock, lite aukustiskt, elgitarr,elpiano, sång. Har inga planer på att spela in flera instrument samtidigt hemma, men ev ta med portan ner till replokalen för att "enkelt" lägga på mina trummor i en kanal. Alltså mest för demobruk hade jag tänkt. Har snikisprogrammet Cubasis VST 3.0 som jag köpte för en del år sedan för att jag ville lära mig lite, men har aldrig kommit igång riktigt med datorn. Har en kasettporta idag, men vill ha lite fler möjligheter till effekter m.m samt att kunna lägga över musiken till datorn. Kanske är ett ljudkort att föredra, jag vet inte? Får man mer för pengarna kanske med att spela in på datorn? Känner att det är så mycket man måste kunna för att spela in på datorn...? Kanske fel tänkt? Budgeten är inte mer än ca 3-4000:- Tänkte väl i första läget lajna in gitarren eftersom min förstärkare ändå inte är någon höjdare. Återkom gärna. Edited March 26, 2006 by Pacanin
Recommended Posts