Jump to content
Annons

Reparera Preamp?


Nikke K

Recommended Posts

Tjohoa!

Skrev förut en tråd om att köpa en preamp i 1000krs klassen, men kom på andra tankar. Det kanske går att laga min trasiga preamp, som är anledningen till att jag tänkte köpa en ny.

Preampen det handlar om är en Alto Alpha Mic Tube Preamp och den är trasig på följande sätt;

Preampen varken lyser eller ger något som helst tecken på att den får ström, inget ljud whatsoever.

Det beror antingen på att den har blivit tappad i golvet eller att fukt har trängt in i samband med en brand.

Vart någonstans skulle man kunna reparera denna i Sthlm? Kostnad? Har dessvärre inget kvitto eller vet var den är köpt då jag köpte den begagnad.

Blir det dyrt att laga den så vore det inte fel med tips på andra alternativ också! Studio Projects VTB-1 kanske?

Mycket tacksam för hjälp och tips!

MVH Niklas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tänk på att oavsett vad det är för enkelt litet fel, så kommer en reparation troligen inte att hamna under 500:- (men det kan bli dyrare, beroende på felet och kompetensen hos teknikern - och om han kan få tag på schema och delar...). Är preampen värd att lägga så mycket på för att reparera...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är alltså:

En vattenskadad - och kanske också rökskadad - begagnad preamp som åkt i golvet och som kostar 895 kr ny - är den värd att reparera?

Svaret på den frågan är nog ganska självklart. Ursäkta att jag är så rakt på sak men:

Släng skiten!

Har den varit så nära en brand att den är fuktskadad har den med ganska stor sannolikhet också fått skador av röken, som, speciellt tillsammans med fukt, oftast bildar frätande ämnen som skadar elektronik.

Enda räddningen, bedömd efter din beskrivning av skadorna, är möjligen, som redan nämnts, en eventuell försäkring.

Link to comment
Dela på andra sajter

allright det är precis så jag har tänkt : ) ville bara kolla så jag inte fattade helt fel beslut!

Fick ut 500kr på försäkringen, så har ni några tips på någon bra preamp? Skulle helst vilja gå upp ett steg från alton, skulle nog kunna lägga 1300 eller något sådant. Ger det någon skillnad som motiverar prisskillnaden, eller måste man upp ännu högre för att märka någon skillnad?

MVH Niklas

Link to comment
Dela på andra sajter

i ett desperat sista försök så skruvade jag isär preampen och pluggade in den igen, fortfarande ingen respons. Kom dock på att jag hade glömt att testa med en annan sladd, och gissa vad? den fungerar med en annan sladd : )

Så jag behöver inga tips på nya preamps, iaf inte nu : )

dock så har jag bytt dator sen sist och nu får jag inte ljudet att funka som det skall. Jag hör mig själv när jag spelar in, och beatet spelas även det in. Hur kopplar jag för att det ska bli rätt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nån som vet var man kan köpa en adapter (som ska vara till Alto MicTube) med följande spec.:

AC/AC Adaptor

Input: 230V 50Hz

Output: 18V 1000mA

Det borde gå att få tag på hos Kjell & co. Clas Ohlson, ELFA eller i princip vem som helst som säljer elektronikprylar. Det blir förmodligen billigare att köpa en sådan hos någon av dem, än att köpa en "original" som reservdel...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...