Jump to content
Annons

Förslag på utgångspunkter för textskriveri


tbruce

Recommended Posts

Ja ni känner säkert igen det... ibland känns det som att man har slut på idéer, och man vet inte riktigt vad man ska hitta på utan att bara repetera samma gamla saker som i alla andra låtar man skrivit. Så jag tänkte att vi kunde skriva ner ämnen eller "låtkoncept" i den här tråden, för att hjälpa varandra ur detta. Antingen bara några enstaka ord som kan fungera som en utgångspunkt (t ex "skriv om en flört på en buss") eller mer detaljerade "uppgifter" att lösa (t ex "skriv en rimlös refräng om ensamhet som ska låta uttråkad utan att tråka ut"). Jag tänker framförallt på text nu, men vill man så kan man såklart blanda in andra element också.

När man har slut på idéer ska man alltså kunna komma till den här tråden och tanka nya. Eller så kan man ta en uppgift på slump för att vässa sina färdigheter. Jag börjar med ett par förslag.

Skriv…

  • om en flört på en buss. 😛
  • om att det håller på att bli vår, och hur underbar sommaren kommer bli.
  • om att du åker fel med bussen/tunnelbanan/spårvagnen/bilen och kommer till en del av stan som du aldrig varit i förut.
  • en rimlös refräng om ensamhet som ska låta uttråkad utan att tråka ut. 😄
  • en låt som börjar hoppfullt men slutar i misär.
  • om kärlek... 😛🤪
  • om hur mycket du har att göra, och hur lite tid det finns.
  • en låt om något som du skulle tycka var ett fånigt eller ointressant ämne, t ex någon maträtt, nån ointressant nyhet, en hemsida, personlig hygien, en möbel, en film, ett teveprogram, ett husdjur, vad som helst - men skriv på ett så "luddigt" sätt att ingen nånsin kommer förstå vad det "egentligen" handlar om.
  • en låt genom att det första du gör är att hitta på titeln - fyll sedan på med innehåll.

Ja det var ett par stycken förslag påkomna i all hast. Fyll gärna på med fler!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
maxmaxmax (oregistrerad)

Ännu mer konkret:

Casiosynt framför UR´s språkprogram med engelsk textning, inget ljud på. Spela med autokomp och sjung det som står. Var beredd med bandaren i soffan intill.

Annars är inspiration att gå och dansa House hela natten. Morgonen efter, fortfarande full, ringa Dumma Dan och säga att man vill göra hooouse. Innan kvällen blev tre låtar gjorda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Motsatstexter:

T.ex: I am the walrus (Bitels)

Motsats till I - You

Motsats till Am - Was, i det här fallet Were

Motsats till The - Finns inte, men eventuellt A

Motsats till Walrus - Öhh... Squirrel

Resultat: You were a squirrel (fyfan vad dåligt 😳

Eller

Stairway to Heaven

Stairway - Escalator (?)

To - From

Heaven - Hell

Escalator From Hell

Haha, jag tror att jag går och lägger mig...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hihi... intressant idé... hm.

Annars är det alltid roligt att skriva en låttext utifrån en person, antingen som en hommage eller för att uttrycka sitt missnöje. Typexempel: Timbuktus Ett brev.

Det beror ju också lite på VARFÖR man skriver; vill du förändra nånting, uttrycka känslor eller måste du helt enkelt bara ha ord till den där melodislingan som du just kom på?

Link to comment
Dela på andra sajter

var på begravning idag för en kompis som avlidit... 🙁

satt där i kyrkan å hade tusen fina texter i huvudet.... men varför älta det en gång till...

det var en tjej som söng och spelade piano där helt sinnessjukt bra........... inget konvulerande reverb ivärlden lår det ....så äkta .

sorry rätt söpen nu....

..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...