Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hej hej alla,

jag trodde aldrig att jag skulle behöva skriva detta inlägg, men nu är det ett faktum. Jag ska köpa en PC! Bakgrund: Jag har en maffig Powerbook G4 som min arbetsgivare vänligt nog har ställt hemma hos mig så att jag ska kunna jobba även på min fritid. Den har jag hittills använt i mitt musikmakande och kört Logic Express, Reason och lite annat på.

Men.

Nu har jag bestämt mig för att köpa en alldeles privat dator och tänker mig då en PC. Nu har jag harvat i Mac-träsket i så många år att jag alldeles tappat kollen på vilken typ PC jag ska ha:

• Intel eller AMD?

• Singelprocessor eller Dual Core?

• Processorhastighet?

• Etc etc etc.

Det jag hade tänkt mig kunna köra är ungefär Cubase 3 (förhoppningsvis SX) med en massa VST-pluggar samt så klart Reason och andra liknande applikationer.

Min smärtgräns går nånstans vid 15.000 kr.

Är det nån vänlig själ som kan guida mig rätt? Tilläggas bör att jag har ett externt ljudkort, ett M-Audio FW 410 som jag gärna vill fortsätta att använda.

Bästa hälsningar

Lars

Annons
Guest drloop
Posted

Jag har gjort samma resa.

Jag tog tag i en kunnig person i PC skråt.

Blandade kunskap från honom och en vad jag tror är en pålitlig kille hos en pc krängar firma.

AMD eller Intel, spelar ingen större roll.

Själv valde jag Intel mest på feeling.

En anledning var att jag inte skulle råka ut för kompabilitetsproblem, men det visade sig inte spela någon roll. Vissa Intel chipset funkade mindre bra med tex Digidesign prylar.

En smaksak om man vill ha Dualcore eller singlecore.

En singelcore har mer kräm i sin kärna en än dualcore samma.

However två kärnorna kan ge totalt mer kräm en klassisk singlecore.

Nu utnyttjar de flesta programvaror inte mer än en kärna så man måste i så fall kunna ge resurser till än den ena eller andra processorn på nåt sätt i OS kanske?

Kan Mac och Unix, fattar inte hur det funkar under M$ så jag slog till på en singlecore.

Processor hastighet är en relativ faktor, det skiljer sig i "fysisk" hastighet mellan AMD och Intel. AMD har lägre fart men får mer gjort per cpu cykel i nuläget.

Kolla in Toms hardware för att få en teknik åsikt om detta intressantsa område :-)

Följande fokuserade jag på:

1. Tyst dator

2. Se till att få ett chipset som inte verkar ställa till problem med ljud.

3. Utbyggbar, nu har jag en stationär så jag tittade på hur många kortplatser som fick plats för att man skall få in alla grejer.

4. Plats för disk, disk går alltid åt. Jag kör två interna drivar samt en extern FW disk för att ta med projekt samt också tar backup från de interna diskarna.

Köp inte det absolut snabbaste och senaste = pengar i sjön.

Bättre att lägga mindre peng på processor och istället senare kunna köpa en ny dator oftare istället. Jag hade min G3 i 7 år innnan jag gav upp. Nu köpte jag en maskin som var användbar för 6 700:- exklusive extra diskar samt ljudkort med mera. En högprestrande ditto med snabbaste CPU och fix kostade 12 000, för mig blev valet lätt. 15% mer prestanda för dubbla pengen???

Nu kan jag med gott samvete köpa en ny snabb om 3 år utan knäcka mig ekonomiskt.

För pengarna som jag inte la på CPU köpte jag riktigt bra högtalare för.

Lycka till!

JL

Posted (edited)
Jag har gjort samma resa....

Hur funkar det efter switchen? Jag förstår att det går mycket bättre med en sju år nyare dator... men hur funkar det med dina nya PC-prylar? Allmänna fördelar? Nackdelar?

Edited by MusicNixon
Guest drloop
Posted

Två första veckorna ångest...

Det var nära att PCn blev videobandspelare.

Jag säger bara IRQ. Klurigt när nåt går lite fel i XP, vilket inte skallgöra, men om det går snett så blir det stökigt. IRQ adressen på ljudkortet tog ett tag att reda ut.

Men om man bortser från de två första veckornas jobb med att få allt att lira så är jag nöjd.

Det jag tycker som är den största skillnaden från att ha kört Mac tidigare är att XP inte är känns lika intuitivt som Mac. En vanesak kanske, men en känlsa av att det är rörigare och inte lika lätt att få en bra flyt på vissa grejer infinner sig då och då.

Några små bra grejer som att stänga alla mappar i "finder" finns inte i XP. Man kan "bara" minimera dem med en knapptryckning. Hoppas någon PC kille läser detta och säger att "Det funkar visst". :-)

Fönsterhantering är nog det jag retar mig mest på.

Och att datorn är ful som stryk :-)

Fördelar, billig, tyst, en massa coola gratispluggar på kvraudio.

Counterstrike, lätt att få hemmaprylar att funka med datorn såsom min nya favvispryl Dlink DSM320 som är en trådlös mediaspelare.

Om jag fick välja så skulle jag nog välja att ha båda plattformarna, om jag hade råd.

JL