Jump to content
Annons

Recommended Posts

Guest mmmmmums
Posted

hej, jag är ganska färsk inom detta område. nåväl, jag kör cubase sx med ett midi-keyboard och ett m-audio audiophile 2496 ljudkort. för att spela in sång använder jag en gammal mic som jag hittade i en låda hos mina föräldrar, det är en pioneer mic från 70-talet(?), ingen proffsmic direkt... 🙂 som jag kopplar in direkt på ljudkortet, utan preamp eller mixer. det låter ju inte direkt bra, som ni förstår, men det funkar iaf.

det största problemet är att den inspelade sången blir låg.

för att få den inspelade sången högre, vad bör jag då göra? om jag inte kan lägga ut så mycket pengar på hårdvara...

de alternativ jag kan tänker mig ligger närmast till hands är:

1. skaffa en preamp och/eller mixer(?) samt en bättre mic.

fråga: vilka billiga preamps/mixer/mic rekomenderas? budgetklass!

nackdel: kostar mkt pengar.

fördel: många

2. normalisera den inspelade sången så att den blir högre (på detta vis gör jag nu, men har inte riktigt koll på skillnaden mellan normalisering och gain... nån som kan ge något tips?)

fråga: "hur" ska jag få högre volym på sången på bästa sätt med denna metod? (normalisera?

nackdel: brusar och jävlas ibland.

födel: blir ju iaf högre volym.

3. köra nån sorts preamp/tube vst-plugin eller liknande. har ej koll på någon sådan, och undrar om nån kan tipsa på en bra sådan (om det finns?), eller liknande plugin för sång...

fråga: nån som kan rekomendera nån plugin eller liknande?

fördel: ?

nackdel: ?

4. hmm, ingen aning? övriga tips? 😄

skulle vara sjysst om nån kunde ge några tips på de alternativ jag skrev.

tackar! 🙂

Annons
Guest tsmalmbe
Posted

Mer täckande svar hittar du med sökning på forumet, men here goes.

Skaffa en hyfsad mic och vilkensomhelst preamp, så blir det bättre än nu. Se till att inte datorns fläktar eller grannens stenborr orsakar bruset och/eller jävelskapet. Prisklasser och dylikt hittar du som sagt med sökningen.