Jump to content
Annons

Infomation om Mikrofon Sennheiser MD 419?

Recommended Posts

Guest stenta
Posted

Hej!

Köpt en begagnad mikrofon, Sennheiser MD 419.

Saknar dock information om den. Hittat lite om att den är dynamisk, frekvenskurva (30-15khz), känslighet, superkardiod.

Dock inte mycket om handhavande och användning i inspelningsammanhang.

Speciellt intresserad om den är användbar vid trummickning men även för instrument?

Det finns ett reglage nära XLR anslutningen där man kan välja 'M' eller '|' eller 'S'

Vad kan det betyda?

Har någon mer information är jag tacksam för svar.

😆 Stenta

Annons
Posted

Jag har för mig att det är en variant på MD421. I så fall funkar den nog på det mesta. Testa gitarr- eller basförstärkare, blås, pukor, sång till exempel.

M och S står för Musik och Sprach. Det är Sennheisers namn på basskärningsfiltret. Tanken är att man skär botten när man ska spela in tal. Vet inte om någon egentligen använder den. På MD421'or brukar jag alltid ha den ställd på M.

Guest stenta
Posted

Tack så hemskt (?) mycket för informationen! 😳

Om det är en variant av MD421 betyder det väl att det är en väldigt bra mik? Fick nog den för ett rätt summa pengar ... Om jag förstått det rätt så är det en 'allround'-mikrofon.

Om nu M står för Musik vad står dår '|' för (mellanläget)? Betyder det att det inte är något filter inkopplat, typ neutral?

Vilket egentligen skulle betyda att 'M' också är en filterfunktion ...

Bara så att jag vet bättre vad jag gör ...

😎 Stenta

Posted (edited)

Jag har aldrig testat en MD419 så jag vet inte hur den står sig mot 421, vad gäller kvalitet. Är höljet gjort i bakelit, eller är det metall?

Surfade lite och hittade en sida med lite specifikationer om micken. Om man jämför med 421 så verkar den ha lägre känslighet och väga ungefär hälften så mycket.

Edit: Angående filtret så gissar jag att "|" är ett mittläge, dvs viss basskärning men inte lika mycket som "S".

Edited by joachime
Guest stenta
Posted

Höljet är i backelit/plast. Kanske därför den är lättare?

Den känns lätt och ganska modern/ny.

Tack for informationen. Har tyvärr ingen MD 421 att testa emot.

Jag återkommer när jag har testat den lite, kanske mot SM57.

Den verkar ha bra bas (30-15khz), men frågan är om den klarar högt ljudtryck?

Te.x. för att micka upp en baskagge?

Posted
Den verkar ha bra bas (30-15khz), men frågan är om den klarar högt ljudtryck?

Te.x. för att micka upp en baskagge?

Det tror jag absolut! Det finns i princip inga dynamiska mickar som tar skada av höga ljudtryck. Skulle vara redan skadade membran i så fall.