Jump to content
Annons

Stereodelay i Reason

Recommended Posts

Syntech (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Köpte Reason 3 för ett litet tag sedan och har för det mesta lekt runt lite för att lära mig programmet. Nu har jag börjat försöka skapa lite nya ljud (efterapa vissa softsynthar) med Combinator's och har fastnat vid en (kanske enkel) sak, och det är att skapa ett stereo delay. Delayen från softsynthen jag försöker efterlikna är inte BPM låst utan har alltid samma ms (millisekunder) oberoende av tempo. 0 (nollorna) representerar note-on och + tecknen delayen.

L   R

0   0

+            743ms

+       1486ms   <----

+           2229ms       |

+       2972ms   <----   1486ms mellan varje delay

+           3715ms       |

+       4458ms   <----

osv.

Mellan varje delay i högerkanalen är det 1486ms, och delayen startar även efter 1486ms. Samma sak med vänsterkanalen, förrutom att första delayen kommer vid 743ms. Provade med att 'splitta' ljudet med en spider audio modul till 2 olika delay som jag sedan satte max till höger, resp. vänster. Problemet jag har är att få det vänsta delayet att börja vid 743ms. Sätter jag vänstra delayet till 743ms startar det rätt, men får då detta delay tillsammans med det som startar till höger efter 1486ms och resten av delayet tills det dör ut.

L   R

0   0

+            743ms

+  +        1486ms (dubbla delay)

+           2229ms

+  +        2972ms (dubbla delay)

+           3715ms

+  +        4458ms (dubbla delay)

osv.

Lite svårt att förklara, men jag vill försöka få det som i det översta exemplet. Är jag helt ute och cyklar med att 'splitta' upp ljudet och skicka det till 2 olika delay?

Hade varit enklare att skicka en ljudfil, men har tyvärr ingen egen server att länka ljudet till... 😉

Vore tacksam om någon kunde förklara hur man lyckas med detta.

Redigerat av Gäst
Annons
Postat

Splitta upp signalen precis som du gör, ta ut en tll det vänstra delayet och ställ in det på 1486ms. Duplicera delayet, men koppla inte in det än. Gör ytterligare ett delay och koppla in det på en annan av de splittade kanalerna. Ställ in tiden på 743ms, full wetness och ingen feedback, koppla sedan detta delays utgångar till kopian av det första delayet och sen in i mixern. Panorerar ut åt sidorna. Det du har gjort nu är att du har använt ett delay som bara släpper igenom den fördröjda signalen och endast en gång på ena sidan, detta gör att den ena signalen kommer att bli fördröjd 743ms första gången och sedan studsa med samma mellanrum mellan studsarna som det vänstra delayet.

Hoppas att du lyckas tyda mina instruktioner.

Postat (redigerat)

Man kan ju iofs bygga komplicerade delays med Spider Audio och ett tiotal DDL-1 Delay.

Men annars, så har du redan ett kompetent Multi Tap Delay i RV7000. 🙂

Jag satte Tap 1 till 743 ms, panorerad åt vänster.

Tap 2 till 1486 ms, panorerad åt höger.

Diffusion till 0, och Release Tap till 743 ms, så det ekar om...

Här laddar du hem en RNS med en Subtractor och RV7000

http://www.filegone.com/21vu

och här har du samma delaypatch som preset för RV7000

http://www.filegone.com/2525

Redigerat av Linus
Postat

Äh, mesigt med RV7000. 😛

MarcusRombo (oregistrerad)
Postat
Äh, mesigt med RV7000. 😆

Nu snackar du skit Leo 😠

RV7000 äger.

Det är oerhört kul att leka med massa delays. När man kommer upp i antal kan det vara skoj att slänga in lite filter här och där också.

Öhm.. Delay for president!

Postat
Äh, mesigt med RV7000. 😳

😮😳

Postat

Förresten! Välkommen till forumet, syntech 😮

Syntech (oregistrerad)
Postat

Tackar för tipsen!

Linus : Var inte riktigt den delayen jag var ute efter, men kul att lära sig lite om RV7000. Hade ingen aning om att man kunde göra detta.

Mornel: Skall testa detta med en gång!

Lade upp en mp3:a med det delay jag är ute efter : Delay.mp3

Syntech (oregistrerad)
Postat

Tebax igen!

Japp, Mornel's tips fixade det delayet jag var ute efter, bockar och bugar...

Förresten! Välkommen till forumet, syntech  😛

Tackar! Känns som om jag kommer att belasta er med en del newbie saker i framtiden. Efter att jag har sökt på forumet först förstås 😮

Har en bygga-ljud-kväll framför mig nu 😕

Ha det så länge!

Postat
Japp, Mornel's tips fixade det delayet jag var ute efter, bockar och bugar...

🥰

Välkommen välkommen!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.