Jump to content
Annons

Sign in to follow this  
Kalle i Kalmar

Marginalnevåer?

Recommended Posts

Hej alla glada ”mixare”.

Själva jobbar vi med Studiotidningen i knät, fingrarna i tangentbordet och en av Kalles gamla halvfärdiga låtar i ”burken”. Fullt ös alltså!

Men vi undrar om det finns någon ”tumregel” för ljudnivån på audiofilerna, som man använder vid den allra första ”torrmixningen”? Om jag allt rätt förstått, är det ett värde på ”nivåmarginalen” jag far efter.

Ska man göra en ”normalisering” och i efteråt ange ett värde så att alla filerna har samma värde?

Våra filer hamnade mellan -10dB och -6dB, bra eller dåligt? Finns det som sagt, en ”tumregel”?

Med vänlig hälsning

Kalle i Kalmar och hans pappa

Annons

Nu har jag inte läst mixologin men.. Det hela handlar i mångt och mycket hur högt du spelar in dina ljud. Jag strävar alltid att ha så hög insignal som möjligt då jag spelar in (mao försöker ha så låg nivå som möjligt på eventuell micpreamp/linjeingång etc). Detta gör jag för att försöka få så lågt signal/bus förhållande som möjligt och för att slippa distorition.

Sen när du fått in rubbet i din dator och mixar indiviuella spår i t.ex Cubase så är du ju högt man vill att dom ska höras i mixen (med öronen) som är viktigt.. Inte hur högt dom slår på VU-mätaren.. VU-mätaren är mest referens så att man ser så att man inte överstyr nåt och får elak digital distorition som är oreparebart. Sen när du mixar ner alla dina spår till 2 spår stereo.. Jag då gäller det att vara så nära 0Db som möjligt för att maximalt utnyttja DA omvandlarens bitar.. Måste man i efterhand normalisera så har man missat nåt... Men vissa efterpoleringar kan ju göras på stereofilen så att låtrarna på CDn har någorlunda samma nivå och ljudkaraktär. (mastering kallas det för)

Men mastering det är ett annat kapitel ;)Wikipedia om Audio Mastering

Bra manual om mastering hittas På Izotope Ozones hemsida

Lcyka till!

Edited by hegobald

Nå, det finns nog en massa olika modeller som funkar för olika personer.

Några tumregler som funkar för mig dock:

- aldrig upp till 0dB vid själva inspelningen av spåret. Håll marginal helt enkelt. Digital klippning låter skräp. Ju bättre utrustning du har desto längre från 0 kan du ligga utan att få brus, men cirka -10dB i topparna är rätt bra att sikta på.

- när du mixar kan du göra vilket som passar dig bäst, antingen låta spåren ligga kvar på den nivå de ligger eller normalisera till den nivå som passar dig bäst. Det är nog ingen bra ide dock att normalisera om du spelat in med 16 bitars upplösning, men med 24 eller 32 spelar det ingen märkbar roll.

- mixa sen ihop låten så att den är en bra bit ifrån nollan. Sikta på -6 eller så här också, se absolut till att ha marginal upp till nollan. Se till att det låter riktigt bra utan limiter på utgången. Skruva upp volymen på utgången så att det blir lagom starkt och mixa så att blandningen blir rätt. Att få det starkt på CD-n gör man senare.

- bounca ut låten som ett stereospår och lyssna på det i olika högtalare. Låten kommer vara svagare än kommersiealla CD, men det finns ju en volymknapp. Volymen inte det viktiga här.

- nu kan du gå göra mastring av de stereospår du skall ha på samma CD. Alla tricks är tillåtna, men det är ofta så att tricksen mest förstör.

- har du gjor en riktigt bra mix så behövs det i stort sett ingen mastering. Det låter helt enkelt bra. Men det kanske behövs lite lätt EQ för att justera det som lät skumt i grannens stereo, kanske lite kompressor för att göra mixen lite tajtare (kompressorer kan göra både den ena och andra med ljudet). Slutligen kanske lite gain in i en limiter för att få upp volymen lite närmare kommersiell CD. Gå inte hela vägen dit, det är lätt att det bara låter dist vilket man kan höra på rätt många kommersiella CD idag.

Men som sagt, det enda som räknas är vad som funkar för dig. Den enda sanningen är att digital distorsion låter rejält illa.

Gunnar.

Åsså.. Kan ditt ljudkort jobba med 24 bitar så välj det.. Ska slutresultatet bli en Audio-CD så brukar jag välja att spela in med 24 bitar 44.1 Khz. Då får man mer headroom att joxa med. (man dihtrar på slutet ner till 16 bitar vid nermixning)

Men jag håller fortfarande fast med att all inspelning ska ske så nära 0dB som möjligt (men utan att dista). Spelar du in med sagda 24 bitar så har du en dynamik som bättre passar ett modrent ljudkort (runt 120 db S/N).. en CD med 16 bitar har "bara" 96 dB dynamik att tillgå.

Eftersom slutresultatet sannolikt ska ned på CD kan man teoretiskt spela in så att peakarna når -48 dB i 24 bit utan att försämra slutresultatet... Det viktigaste idag är att se till att man spelar in vid den nivå där ens analoga utrustning låter optimalt, och var den nivån ligger skiljer sig förstås från enhet till enhet. Jag brukar lämna omkring -10 dB headroom på allt utom perkussiva instrument, där jag tar i lite mer (eh...mindre) för säkerhets skull. Det finns absolut ingen anledning att riskera digital dist på inspelningarna.

Normalisering gör varken till eller från.

Hälsningar

/Henrik

Hej Gunnar, Henrik, Helgoblad och alla andra!

Tack för Era synpunkter.

Jag tror att vi har ett bättre grepp om ”headroomet” nu. Det där med mixning och mastering har vi inte helt klart för oss vad det innebär. Vi ska läsa igenom länkarna som ni tipsa om så kanske ”tjugofemöringen” trillar ner. Och skulle de inte göra det så kommer det säkert i Studio med tiden. -10 dB verkar vara en vettig utgångspunkt, och då ska vi göra lika dant. Men säkert gäller doktrinen; ”ingen regel utan undantag”.

Tusen tack för Era synpunkter.

Kalle i Kalmar och hans pappa