Jump to content
Annons

Genelec 8040A


Dariuz (oregistrerad)

Recommended Posts

Dariuz (oregistrerad)

Har funderat på att byta studiomonitorer och har sneglat lite på Genelec 8040A. Är det någon här som har testat dem? Hur är basen i dem, räcker den till för produktion av dansmusik? Funkar de bra att använda som referenslyssning, dvs låter en bra mix på dessa generellt sett bra i de flesta system? Hur låter de, bra dåligt? Har hört att exempelvis Yamaha NS-10 egentligen låter ganska illa, och även om dessa monitorer kan ha en poäng vill jag ha monitorer som låter bra OCH funkar att mixa i. Allt annat dödar kreativiteten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hur är basen i dem, räcker den till för produktion av dansmusik?

Ja basen räcker till.

Funkar de bra att använda som referenslyssning, dvs låter en bra mix på dessa generellt sett bra i de flesta system?

Ja ifall ditt rum även fungerar rent akustiskt.

Oavsett vilka högtalare du har så gäller det att lära sig hur dom låter.

Men generellt så är Genelec väldigt bra referenshögtalare men en rak

kurva som inte förskönar frekvenser.

Skulle det vara så att du tycker att basen är klen (Vilket jag tvivlar) så kan du alltid köpa till 7050 Subben.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag har själv varit runt och lyssnat på många monitorer.

Genelecs nya serie låter bra. Kostar en slant, det är sant.

Själv valde jag Blue Sky Mediadesk för jag fann dem beggade för 3500:-

http://www.abluesky.com/p_s_gb/p3s7.html

För det priset hittar man nya monitorer typ Behringer, Tannoy etc, dessa lirar inte ned i djupbasen så vill man ha en skön djupbas kan det vara bra att komplettera med subbas.

Efter att kört mina Blue Sky i ett par månader måste jag nog säga att jag är mycket nöjd. Mycket ljud för pengarna. Upptäcker nya grejer i mixar som man aldrig har hört och en del man antagligen heller inte skulle vilja veta om :-)

Det är en djungel med monitorer så mitt råd är att lyssna och avgöra vad man gillar. Du kommer att lära dig dina monitorer oavsett vad du köper (förhoppningsvis).

Sätt en budget, låt pengarna styra om du inte har obegränsat av detta. Lättast att få en bild av hur det låter i en viss prisklass.

Jag började med en maxgräns på 3-4000.

Naturligtviss ballar det ut efter 2 månaders lyssningar, jag hamnade till slut på Dynaudio, 6 ggr så mycket pengar som jag satt budgeten till :-)

Finns mycket nytt men glöm inte heller begagnat.

Lycka till!

JL

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...