Jump to content
Annons

Vad är tetrachord?


bdatony

Recommended Posts

"The tetrachord is a concept of music theory borrowed from ancient Greece. The name means four strings, and refers to the Greek lyre. Traditionally, the lowest and highest strings of the lyre were tuned at the interval of a perfect fourth, or a just ratio of 3:4. The two middle strings were tuned to various divisions of this set interval to create different musical modes. The series of these four tones defines the tetrachord. Greek music theory distinguished between three genera of tetrachords. These genera are characterised by the largest of the three intervals of the tetrachord:"

***********************************************************************

Jag försöker förstå mig på kvintcirkeln... Hur många förtecken och så det ska vara i de olika tonarterna har jag ett annat smart sätt att lista ut så jag behöver inte kvintcirkeln till det.

Men vad har man den till annars? Såg nåt om tetrachord men förstår inte vad det är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag blev väldigt nyfiken då jag hört ordet med bara tagit som en felanvändning av namnet instrumentet (eller ngt, för jag har bara slagit bort det).

De beskrivningarna som jag läste var att mellan yttertonerna är det en ren-kvart, dvs ett ganska ttrångt ackord. En av de bättre förklaringarna på googlesökningen var denna

Är det alltså tetrachord som be-gees använder sig av? 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har fattat det som att det är ett ackord som består av 4 toner... Rätta mig gärna om jag har fel för jag har prov på bl.a. detta på måndag 😄

Men om det "bara" är ett ackord med angivna toner ABCD (tre staplade sekundintervall, typ) så låter det ju bara skit, så så kan det väl inte vara 😏 ... eller?

Nä jag fattar inte heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska nog ta tillbaka det jag sa innan, förstår nog inte heller riktigt, gjorde det enkelt för mig själv.

Tillbaka till tråden då jag vet! :rolleyes: (kanske aldrig)

EDIT: Skrev å frågade en teorilärare, hoppas man får ett vettigt svar. Man kanske skall kolla in hexachord, monad och de andra som finns på http://www.wikipedia.org/ ska gräva lite

Redigerat av steflund
Link to comment
Dela på andra sajter

Det här med tetrakord är lite knepit att först dig på...

Men det har med kyrkotonarterna att göra.

Ta en dorisk skala tex.

Man tänkte sig skalan delad i två lika stora delar med fyra toner i varje.

En D dorisk skala har 8 toner och har två tetrakord i sig:

Det första d-e-f-g... det andra a-b-c-d

Ett tetrakord innerhåller alltid två hela och ett halvt tonsteg.

hmm kommer inte på nån bättre förklaring utan att titta i mina gamla böcker och anteckningar.

:rolleyes:

Ett smidigt sätt att komma ihåg kvintcirklen är ju att lära sig ramsan:

(g)å (d)u (a)xel (e)fter (h)åkans (f)iskar

och kvart cirklen (motsols)

(f)rosten (b)erövade (e)ssters (a)sstrar (d)ess (g)esstalt

tack för mig bobo 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt min musikvetenskapsbok har ordet tre meningar:

1. In Greek and medival theory, a scale of four notes spanning a perfect fourth

2. In modern theory, a set of four pitches or pitch-classes

3. In twelve-tone theory, the first four, middle four or last four notes in a row.

pitch-class - any one of the twelve notes of the chromatic scale, including it's enharmonic equivalents, in any octave

row - in twelve-tone music an ordering of all the twelve pitch-classes that is used to generate the musical

(Källa: "A History of Western Music", 7th Ed. D.J Grout, C.V. Palisca. J.P. Burkholder, W.W. Norton & Co.)

Hoppas ni förstår denna förklaring bättre än vad jag gör... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hörde ett program på P2 om orientalisk musik och då intervjuades en arabisk oudspelare. Dom talade om skalor och då berättade han att deras vanligaste skala bestod av fyra eller fem tetrachord.

Jag förstod det då som att det var mer som set av fyra toner. Man kanske luras av chord 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Det tetrakordet som du frågar om är det som Bobogura beskriver - en grupp om fyra toner där de yttersta är stämda en kvart isär och de mellanliggande är stämda olika beroende på vilket tetrakord det är fråga om. Slå ihop två tetrakord så får du någon av kyrkotonarterna.

Läser du måhända grundkursen i musikvetenskap på Stockholms universitet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det tetrakordet som du frågar om är det som Bobogura beskriver - en grupp om fyra toner där de yttersta är stämda en kvart isär och de mellanliggande är stämda olika beroende på vilket tetrakord det är fråga om. Slå ihop två tetrakord så får du någon av kyrkotonarterna.

Läser du måhända grundkursen i musikvetenskap på Stockholms universitet?

Är det då samma ska som klusterackord? Eller innebär klusterackord bara att man försöker lägga om tonerna så att de ligger så nära varandra som möjligt? Utan en "regel" som säger att dom får vara max en kvart isär?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det då samma ska som klusterackord? Eller innebär klusterackord bara att man försöker lägga om tonerna så att de ligger så nära varandra som möjligt? Utan en "regel" som säger att dom får vara max en kvart isär?

Ett kluster är väl bara ett bröl av toner? Det behöver väl inte vara så närliggande som möjligt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det tetrakordet som du frågar om är det som Bobogura beskriver - en grupp om fyra toner där de yttersta är stämda en kvart isär och de mellanliggande är stämda olika beroende på vilket tetrakord det är fråga om. Slå ihop två tetrakord så får du någon av kyrkotonarterna.

Jag tror nästan jag fattar. Det handlar alltså inte om ett ackord utan om en halv skala (eller kanske tonföljd), om man utrycker sig på bonnsvenska. eller?

A B C D är en tetrachord liksom A Bb Db D?

tjong

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det då samma ska som klusterackord? Eller innebär klusterackord bara att man försöker lägga om tonerna så att de ligger så nära varandra som möjligt? Utan en "regel" som säger att dom får vara max en kvart isär?

Ett kluster är väl bara ett bröl av toner? Det behöver väl inte vara så närliggande som möjligt ?

Jag vet inte riktigt, hoppas att nån här har ett svar. När jag gick musikskola så användes termen klusterackord. Då var det en elev som gjorde ett arbete som gick ut på att ha ackorden så tätt placerade som möjligt. Alltså lägga om dom så att du fick så små intervaller som gick. Då kallade dom det för klusterackord men det kanske bara en tagen term, bara för att dom inte hittade nåt bättre namn för det.

Redigerat av Bone
Link to comment
Dela på andra sajter

Detta var ju kul

Ingen fattar det här!!!

Jag läste alltså nåt om kvintcirkeln och det stod massor om tetrachord...

När det gäller kvintcirkeln för att veta hur många förtecken det ska vara såg jag en annan bra grej:

C kan man ju...

När det gäller G ritar man i ett streck; ETT förtecken.

D: 2 streck (först ner och sen en rund) alltså TVÅ förtecken.

A: 3 streck

E: 4 streck

H: Här ska man tänka att man kan rita en FEMMA inuti....

I alla fall nu har man flera stycken.

När det gäller b-förtecken gör man samma fast det ska bli 7 ihop 🙂

Alltså Cb har 7 st b eftersom C inte har nåt förtecken

Db har alltså 5st b efter som D har 2 st förtecken. 5+2=7

Fräckt va?

Link to comment
Dela på andra sajter

vad är det ni pratar om!? SPELA istället för att snacka en massa dravvel 🙂

Hehe, det finns både auditivt, visuellt, nominellt och sensoriellt minne... man måste väl stimulera alla dessa om man vill utvecklas. 😛

Men visst, du har väl lite rätt i många lägen, man (jag och många andra) lutar sig på teori utan att ta till praktiken ibland.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta var ju kul

Ingen fattar det här!!!

Jag läste alltså nåt om kvintcirkeln och det stod massor om tetrachord...

När det gäller kvintcirkeln för att veta hur många förtecken det ska vara såg jag en annan bra grej:

C kan man ju...

När det gäller G ritar man i ett streck; ETT förtecken.

D: 2 streck (först ner och sen en rund) alltså TVÅ förtecken.

A: 3 streck

E: 4 streck

H: Här ska man tänka att man kan rita en FEMMA inuti....

I alla fall nu har man flera stycken.

När det gäller b-förtecken gör man samma fast det ska bli 7 ihop 😛

Alltså Cb har 7 st b eftersom C inte har nåt förtecken

Db har alltså 5st b efter som D har 2 st förtecken. 5+2=7

Fräckt va?

Jag trodde att vi hade förstått detta nu...

Link to comment
Dela på andra sajter

Och jag hoppades någon skulle förklara mer om Tetrachord....

Kolla in de länkar som lades upp... jag tyckte de var vettigt formulerade, men läs noga, annars gör du kanske samma fel som jag gjorde.

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fattar inte ändå... 😆

Vad är det du inte förstår?

Läste nu vad jag skrivit... framstod som drygt, det jag menade var att jag inte förstod vad frågan var eftersom några saker beaktas vid det inlägget. Kan vara bra att specifiera frågan så förstår man ofta svaret bättre... om du förstår vad jag menar? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Detta var ju kul

Ingen fattar det här!!!

Jag läste alltså nåt om kvintcirkeln och det stod massor om tetrachord...

När det gäller kvintcirkeln för att veta hur många förtecken det ska vara såg jag en annan bra grej:

C kan man ju...

När det gäller G ritar man i ett streck; ETT förtecken.

D: 2 streck (först ner och sen en rund) alltså TVÅ förtecken.

A: 3 streck

E: 4 streck

H: Här ska man tänka att man kan rita en FEMMA inuti....

I alla fall nu har man flera stycken.

När det gäller b-förtecken gör man samma fast det ska bli 7 ihop  😕

Alltså Cb har 7 st b eftersom C inte har nåt förtecken

Db har alltså 5st b efter som D har 2 st förtecken. 5+2=7

Fräckt va?

Jag trodde att vi hade förstått detta nu...

Eller så lär man sig lite musikteori helt enkelt;P

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...