Jump to content
Annons

Billiga hörlurar!


Jah Bengt (oregistrerad)

Recommended Posts

Ja jag tycker du kan vänta med monitorer då du får ge minst 4000kr för något vettigt. Hörlurar är ett billigare alternativ och de ger dig mycket större frekvensomfång. Det viktigaste är att du hör ljudet klart och tydligt tycker jag, det är mycket lättare och roligare att lära sig när man hör vad man gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jah Bengt (oregistrerad)

Ja det känns vettigt, att vänta med monitorer.

Men alltså TACK så mycket för alla svar och tankar. Nu får vi se vad det blir av det här! Jag är så satans uppe i varv, ni vet hur man blir när det gäller nya prylar.

Tjoho!

Och om någon har fler åsikter om vad jag bör köpa så skriv!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jah Bengt (oregistrerad)

Yeah! Tack för att ni bryr er =)

Så här har jag tänkt:

- AUDIOPHILE 2496 (såklart)

- BEHRINGER UB802

- SENNHEISER HD 280 PRO (hörlur, ca 960kr - ska jag köra på dom???)

- ev. SP B1 (blir nog en senare investering.

Jag vet att vissa kommer säga att mixern är skit men den är billig och motsvarar mina krav. Eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Min undran var mest vad du ska använda mixern till? Jag hade hellre lagt pengarna på en ensam preamp tex ART TUBE MP Project Series. Alternativt kan man ju köpa M-Audio MobilePre och komma billigt undan.

Audiophile 2496

ART TUBE MP Project Series

AKG K240

TSM MT87s

------------------

3580kr

M-Audio MobilePre

AKG K240

TSM MT87s

------------------

3285kr

Det är väl de alternativen jag hade tänkt mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jah Bengt (oregistrerad)

mjo.. mixern ska jag ha för att koppla in mic och eventuellt lina nåt.

sen blir väl det alternativer billigare...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nackdelen med mixern är att den brusar en aning.. Det gör i alla fall min UB1204pro. Skulle tippa att det är samma på UB802!

Fördelen tycker jag är att man kan ha allt uppkopplat och bara börja lira när lusten faller på!! Jag kör en kanal till varje instrument. Line på både gitarr och basmodulerna samt akustisk gitarr. Jag använder ju min "studio" lika mkt till att repa och skapa musiken som att förädla den. Det är det nog fler än jag som gör!

Det blir säkert bättre kvalitet om man kör genom en separat preamp som har mindre brus, men jag tror att det är så marginellt att det inte har så stor betydelse! Dessutom är ju mixerbord såpass billiga idag!

//P

Link to comment
Dela på andra sajter

Jah Bengt (oregistrerad)

Nu tror jag att jag har hittat nåt: Beyerdynamic DT 250.

Någon som har erfarenhet av dessa??

Jag snackar hörlurar nu, inte mixer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har använt dem till medhörning när jag lagt gitarr och sång, och jag tycker de låter helt ok. Inte så klara och öppna i ljudet som AKG K240. Det är en bra lur men jag gillar K240 bättre både för ljudet och komforten. Men jag tycker du ska gå och lyssna på dem själv med, för det viktigaste är ju att du ska trivas med dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tillbaka till Sennheiser hd200 som ni förkasta ack så hastigt.

Jag har haft mina i två år och håller prima. Är nöjd med dem, och vill bara förtydliga att det finns exemplar som håller.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag skulle testat ett par AKG240, inte för att jag någonsin ägt ett par själv... Jag har väntat på att mina AKG141monitor skall rasa, men de bara fortsätter att funka.

Gissa hur länge jag haft dem? Tror att det är över 15år! Köpte dem när de var nya på marknaden! Känns som väl spenderade stålar.

Köp AKG240 och vänta med monitorer tills du har råd med ett par kring 4000:- I dagsläget skulle jag kolla på Fostex

PS. Mina lurar håller säkert i ytterligare 5 år,, lite slitna, men ljudet funkar precis som det skall. Jag får väl en chock när jag väl byter ut dem mot ett par 240...

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Är det okej om jag lånar tråden lite? Jag letar efter prisvärda och tåliga slutna lurar. Tänkte använda dom till musikerna under inspelning. Dom får gärna vara åt det högohmiga hållet efter som jag har en halv-klen hörlursförstärkare (behringer) som lätt distar vid stark belastning.

Några förslag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Med risk för att bli tjatig, för jag tror att jag redan nämt dom i den här tråden, Vic Firth hörlurarna. Jag har inget annat att jämföra med men dom har funkat hur bra som helst för mig. Jag är grymt nöjd med dom. 995:- på Musikbörsen.

Link to comment
Dela på andra sajter

...Vic Firth hörlurarna. Jag har inget annat att jämföra med men dom har funkat hur bra som helst för mig. Jag är grymt nöjd med dom. 995:- på Musikbörsen.

Tack för förslaget, Bone!

Det är ungefär den typen av lur jag letar efter, hellre kraftfullt och hållbart än HiFi. Men kanske i en något lägre prisklass.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu tror jag att jag har hittat nåt: Beyerdynamic DT 250.

Någon som har erfarenhet av dessa??

Jag snackar hörlurar nu, inte mixer.

Mycket bra, prisvärda, lurar. Jag har flera stycken DT250.

HD280 PRO är också bra och ingår i mitt sortiment. (Tillsammans med HD650 och DT880 men de ligger i en annan prisklass.)

HD280PRO är också speciellt bra för medhörning vid sångpålägg eftersom de dämpar ypperligt (32dB).

Link to comment
Dela på andra sajter

...Vic Firth hörlurarna. Jag har inget annat att jämföra med men dom har funkat hur bra som helst för mig. Jag är grymt nöjd med dom. 995:- på Musikbörsen.

Tack för förslaget, Bone!

Det är ungefär den typen av lur jag letar efter, hellre kraftfullt och hållbart än HiFi. Men kanske i en något lägre prisklass.

annars går det väl att pilla ihop liknande själv? farsans gamla gräsklippar-kåpor, ett par schyssta stopp-in-lurar och ngn liten borr eller liknd. har gjort det ngra gånger..funkar ett tag.. men inget direkt för ordentligt bruk tycker jag..:rolleyes: iofs är jag känslig när det gäller medhörning..gnäller gärna lite extra..

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Jag köpta några lurar åt mig från T-butiken för en tid sen. Tidigare hade jag Sennheiser HD520/II och HD 550. Men de började smula sönder i fogarna. Ljudet har det aldrig varit fel på. Vad jag skaffade var följande:

* AKG K240DF

* t-bone HD-800

* Behringer HPS-5000

Funderade på att sätta upp nån testmatris mellan de här men snabbt:

- t.bone har grym bas, dunder och flunder

- HD:na har "passlig bas" och ganska klara

- K240 har mycket svag bas, men är annars bäst med stereobilden

- HPS skulle jag inte ens torka mig i arslet med. dom passar inte på huvudet hur man än ställer dom, stereobilden motsvarar ett anus (ljudet låter som om det skulle komma från grannrummet, man blir helt virrig att ha dom på huvudet. bara ena "luren" träffar örat korrekt.

Nåja, som sagt. Istället för att köpa Behringer får man bättre lyssning om man ber grannen skita en i örat och skrika profaniteter.

Detalj: körde hela settet med en Behringer powerplay pro, vilken jag inte har mycket att klaga på (men inte heller mycket att jämföra med). Nåja, den är bättre än Herculesjävelns inbyggda lurstärkare.

Jag köpte hela bunten lurar för att kunna göra a/b/c/d jämförelser när jag mixade med lurar. Slutsatsen av detta test var att jag kom fram till att ingenting vinner bra monitorlyssning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...