Jump to content
Annons

Sign in to follow this  
AndersL

Utkast

Recommended Posts

Då slänger jag upp ett första utkast här då.

Men det är bara en grovmix. Har en hel del detaljer kvar att slipa på...

Det jag vill ha respons på är arret... Har ändrat lite grejer. Säg vad ni tycker!

Länk till låten: http://ricardo.banegas.se/audio/studio-pop.mp3

Tack till Ricardo för serverplats! ;)

*Edit: Nu är den lite mer genomarbetad, även om den inte är slutgiltig. Pukorna ska få sig en omgång bl.a. Men ni kan ju se vart det är på väg. :D

Edited by AndersL

Annons

Lite väl kort för att recensera arr på!?

Skall det vara repeat där den slutar eller???

Förövrigt så lät det väl som ett okej arr..... Jag gillar inte soundet på trummorna bara.... Byt till nåt som inte tar över lika mkt!

Lite väl kort för att recensera arr på!?

Skall det vara repeat där den slutar eller???

Förövrigt så lät det väl som ett okej arr..... Jag gillar inte soundet på trummorna bara.... Byt till nåt som inte tar över lika mkt!

Tack för respons!

Låte är tyvärr inte längre... Skyll på Studio! :ph34r:

Men om du jämför med originalet så ser du dom småsakerna som jag arrat om.

Mixen är som sagt inte alls klar. Massa mer att fixa. Jag vet att tidningen kallade den för "Pop", men jag tänker försöka få mixen lite rockigare... tycker det passar bättre till låten.

Det här låter väldigt bra så jag tänkte gå på en detalj. Den viktigaste textraden i den här låten tycker jag är "Come down, Talk to me". Hur är den menad? först är du lugn sen kommer denna textrad med en ton som jag inte skulle använda till någon för att få den att lugna ned sig. Eller är det någon (kvinna) som svarar dig med denna fras. Eller är betydelsen att du vill att nån ska komma ned från typ en trappa till dig. Tyvärr gör denna detalj att jag inte förstår texten.

EDIT: Ok såg att de va arr:et du ville ha synpunkter på. Så låt gå.

Edited by Nikolaus

Vad har du gjort med sångljudet? :rolleyes:

Försökt att få det "flåsigt", kanske aningen raspigt, och lite skitigt. Hård kompressor och ett litet lyft någonstans runt 2k tror jag. Gillade du det inte?

Det här låter väldigt bra så jag tänkte gå på en detalj. Den viktigaste textraden i den här låten tycker jag är "Come down, Talk to me". Hur är den menad? först är du lugn sen kommer denna textrad med en ton som jag inte skulle använda till någon för att få den att lugna ned sig. Eller är det någon (kvinna) som svarar dig med denna fras. Eller är betydelsen att du vill att nån ska komma ned från typ en trappa till dig. Tyvärr gör denna detalj att jag inte förstår texten.

EDIT: Ok såg att de va arr:et du ville ha synpunkter på. Så låt gå.

Haha, har jag faktikst inte tänkt på! :rolleyes:

Men det är ju inte jag som skrivit låten. Det är en utav låtarna som hör till Studios mixskola.

Ja just ja det hade ju blivit en ny kategori här på forumet. Bra då vet man ju vad den handlar om nu :rolleyes:

Vad har du gjort med sångljudet? :rolleyes:

Försökt att få det "flåsigt", kanske aningen raspigt, och lite skitigt. Hård kompressor och ett litet lyft någonstans runt 2k tror jag. Gillade du det inte?

Nej inte alls. Men om du vill ha det så så är det ju fine <_<

Jag hade nog gjort det liger mer naturligt... Sen att det blir "radio-dist" i breaket där är coolt, men jag tänkte på det som var i början - fram tills dess.

Vad har du gjort med sångljudet? :blink:

Nej inte alls. Men om du vill ha det så så är det ju fine :ph34r:

Jag hade nog gjort det liger mer naturligt... Sen att det blir "radio-dist" i breaket där är coolt, men jag tänkte på det som var i början - fram tills dess.

Jag förstår dig. Och som poplåt hade jag tyckt samma sak. Men den första känslan jag fick när jag hörde låten var "någorlunda modern pop-rock", typ Andreas Johnsson(?). Så jag följde den känslan... Tycker du att det låter bra utifrån det då?

Funderar på att göra flera olika mixar, för att se hur pass olika karaktärer jag klarar att få fram ur samma låt endast genom mixning.

Jag förstår dig. Och som poplåt hade jag tyckt samma sak. Men den första känslan jag fick när jag hörde låten var "någorlunda modern pop-rock", typ Andreas Johnsson(?). Så jag följde den känslan... Tycker du att det låter bra utifrån det då?

Nej, för mig låter det... rent ut sagt... illa.

Nej, för mig låter det... rent ut sagt... illa.

Aj då... Då ere bara jobba vidare då. Gör om gör rätt helt enkelt! :blink:

Återkommer med en ny mer genomarbetad version när jag har tid att göra en!

En rolig detalj; Jag gasade som sagt rätt duktigt med kompressorn på sången, och vips så dök det upp bakgrundsljud i form av en datorfläkt(?) :ph34r: Desutom låter rummet som ett sovrum eller liknande... :blink:

Vart är den inspelad någonstans?

Edited by AndersL

Har du pitchat upp låten eller är det nåt knas med filerna jag laddade ner?

Hej Anders.

Det va en kreativ remix du snott ihop tycker jag.

Men jag undrar om du inte råkat sampla om filerna till 48 Khz eller nåt åt det hållet.

Gott, Martin Bauer.

Edited by Martin Bauer

Jag gissar att Anders har ett soundblaster-ljudkort eller dylikt med asio drivrutiner som endast stöder 48 kilohertz. När ljudfilerna laddas så pitchas de då upp eftersom det varje sekund fattas 4000 samples.

Anders - Konvertera ljudfilerna till 48 kilohertz så kommer låten att gå i normalfart. :rolleyes:

/Majken

Haha, jag är fullt medveten om att låten går för fort. Till en början var det ett misstag, men när jag sen rättade till det tyckte jag att låten blev fruktansvärt slö och tråkig, och sångaren lät som han låg och sov ungefär... Så jag behöll den högre hastigheten. Som en del av att göra den annorlunda kanske... :D Tycka vad man vill om det, men jag tyckte den lät bättre. Och det låter ju inte "smurf" i alla fall, som det annars kan göra ibland...

Och Phobos var ju den första som verkade lägga märket till skillnaden i hastighet, så helt tokigt kan det ju inte ha varit! :(

Edited by AndersL

Många geniala idéer blir ju till på grund av misstag.

Så jag tycker att du tog helrätt beslut!

Go, M.

Edited by Martin Bauer

usch man blir avundsjuk. behöver jag säga mer :ph34r:

den mer genomarbetade versionen låter kanon tycker jag, men det är en sak jag stör mej på, pukorna låter DÖDA, tänker speciellt på pukslaget alldeles i början, det låter avhugget. men annars kanon tycker jag !

den mer genomarbetade versionen låter kanon tycker jag, men det är en sak jag stör mej på, pukorna låter DÖDA, tänker speciellt på pukslaget alldeles i början, det låter avhugget. men annars kanon tycker jag !

Ja som sagt, pukorna är det jag inte e nöjd med ännu. Dom är helt orörda och passar inte alls ihop med resten av trumsoundet. Ska se om jag hinner fixa det i morgon, eller under helgen iaf. Kul att du gillade det i övrigt! :rolleyes:

usch man blir avundsjuk. behöver jag säga mer :P

Nej det räcker bra för mig! :P

Haha, nej men man får tacka. Kul att höra!

Jag gillar den faktiskt mer när den har pitchats upp, mer sväng och så ;)

Snygg uppbyggnad. Det blir väldigt påtagligt när basen kommer in. Sen sitter radiobreaket klockrent när resten väl kommer igång.

Skönt när man har bra material att arbeta med. Rösten är härlig, opitchad så väl som pitchad. Funkar prima båda gångerna!

Hymm

kommer väll bli utskrattad när jag lägger upp min version sedan, men tycker inte om början. aldels för diskantig, med sången låter någonting falsk i mina öron

Hej!

Mycket intressant bidrag. Gillar den personliga touchen och att det faktiskt händer en hel del i låten trots att den är så kort.

Dessutom låter det ju jättebra med.

// Joakim