Jump to content
Annons

Nybörjarguide för FL Studio


LabbeN

Recommended Posts

Nu ska jag leka proffs och extremt duktig ge dig lite tipps,,

om du vill göra lite fetare beats ska du försöka få hem lite samples (ljudfiler) så du får lite mer varierat ljud och inte som resten av världen.

några tipps för samples,, som är enkelt att få tag på är

Vengeance Essential Club Sounds Vol 1 & 2

www.vipzone-samples.com

FL har redan en massa inbyggda samples som ligger på "packs" i vänster spalten

"om du inte redan har hittat dem"

vänsterklicka på dem för att höra hur dom låter och högerklicka-open in new channel för att lägga till dom i SEQen

i den mappen rekomenderar jag dig att lägga in dina framtida samples som du kommer köpa/ladda ner

du kan självklart också skapa en ny men det blir bara strul om du flyttar på dina saker för mycket

C:\Program\Image-Line\FL Studio 7\Data\Patches\Packs

Försök också att lägga till lite effecter i Mixern (F9)

*om du inte vet hur man använder den:*

-öppna

-välj linje (instert 1-XX)

-Markera ljudspåret du vill Mastra. (den lilla gula lampan brevid namnet på ljudet i SEQen)

-sen lägger du på önskad effect. använd EQUO ofta, den är bra. och sen i melodier kan det vara bra att använda

Stereo Enchancer

Reveerb

Delay

Chorus etc

Använd inte den första linjen "master" om du inte vill att det du ändrar ska påverka allt ljud,

lycka till,,

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
Annons
  • 2 veckor senare...
  • 4 veckor senare...
  • 2 månader senare...

Jag måste få säga, att jag anser det nästan lättast att sitta ner dag in och dag ut och lära sig allt själv. Jag lärde mig grunderna och lite till på egen hand, det tog sin tid, men det var det faktiskt värt. Jag lär mig saker fortfarande idag även fasst man har några år på nacken. Dessutom anser jag att FL är ett otroligt skönt program, enkelt byggt och ganska simpelt och smidigt system (när man väl kan det är det ingen fara alls), så det är roligt att dem som nyligen fått tag på FL tar det istället för Reason och dyligt, då jag anser detta vara bättre i överlag.

Mitt enda stora tips är väl att fippla i början och ta in allt man kan, samt lära sig grunderna. Efter det kan man expandera sig lite och när man känner sig redo att börja med en hel låt eller dyligt, kan man inkassera lite nya ljud, bra sida är t.ex vipzone, som det redan talats om och t.ex refx (som tillverkar bl.a Nexus) , http://refx.com/

Pröva er fram, men om det inte orkas med, så finns det Guider lite här och där, Warbeats.com har riktigt bra guider och det finns en hel del guld på youtube också, från privatpersoner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ytterligare ett tips om man undrar vad något gör, är att, helt enkelt hålla musen över den saken, så står det i rutan uppe till vänster vad den saken heter/gör samt ifall det finns något kortkommando för den saken.. Lycka till medmänniskor!

--------------------------------------

Knorrrrs psykedeliska musik på myspace

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
  • 3 veckor senare...
drloop (oregistrerad)
Ett annat bra tips är att köra Pro-Tools. Det är nämligen bättre.

Du menar Pro Tools LE?

För det är den proffsigaste versionen.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett annat bra tips är att köra Pro-Tools. Det är nämligen bättre.

Pff! Men nu är det FL vi använder i den här delen av forumet, om detta av någon outgrundlig anledning undgått dig. Och vadå "bättre", smaken är som baken. Jag bryr mig inte om vad som är "bäst" för den stora massan, jag bryr mig bara om vad som är bra för just lilla mig. Så varför kan du inte missionera om Pro-Tools på något annat forum och bara låta oss göra det vi tycker om 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett annat bra tips är att köra Pro-Tools. Det är nämligen bättre.

Då kanske du borde sitta i detta forum: https://www.studio.se/index.php?showforum=44

Och varför skulle protools vara bättre då? Det spelar ingen roll vilken program man använder, utan det är slutproduktionen som räknas. FL har allt jag behöver för en lyckad slutproduktion.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
  • 1 månad senare...
  • 2 månader senare...

Då jag tycker denna tråd är helt värdelös och hjälper i stort sett nästan ingenting, så spärrar vi denna och

skapar en helt ny "nybörjar" tråd där vi alla hjälps åt med att fylla på med bra information, smarta tips och där nybörjare kan ställa sina

frågor istället för att skapa en helt ny tråd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.
×
×
  • Skapa ny...