Jump to content
Annons

Nybörjarguide för FL Studio


LabbeN

Recommended Posts

Annons

Om du nu har "skaffat" Ditt program så utgår jag från att du inte har manualen då?

Här är tourtioals:http://www.flstudio.com/documents/SUB_143.html

Men då måste du vara medlem förståss 😆 .

Finns bra förklaringar inbyggt i fl-studio ochså. Tryck på F1 så får du förklaringar till vad allt är. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Tråkigt svar? Ja, jag vet. Men jag kan inte förklara bättre än vad Image-Line själva kan. Därför citerar jag deras manual, där de länkar till ett kapitel som förklarar interface och grunderna i programmet.

title.gif

For an introduction to making music with FL Studio click here.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen bränner jag hellre mina manualer. Finns inget tråkigare...

Eller...jaha...Nu förstår jag. Du "bränner" dina manualer. Jo, det hade man ju kunnat förvänta sig. Bra att du känner ånger och säger att det inte finns något tråkigare dock 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
  • 2 veckor senare...
  • 1 år senare...

Jag skaffade mig just FL Studio 7.0.2 och skulle vilja producera egna beats till hip hop- och rapmusik. Jag har ingen som helst erfarenhet av sånt här, jag är förmodligen så mycket nybörjade som man kan bli. Efter att ha trixat runt på programmet i ungefär en halvtimme så klickade jag lite här och där men det händer inte särskilt mycket. Nedan följer en bild på det jag gjort, antagligen extremt lite för att det ens ska bli någonting alls. Grejen är att jag inte förstår hur man går vidare, det går ungefär att fixa ihop nåt i 10 sek. sen börjar det om igen.

http://img69.imageshack.us/img69/4462/fruitynoobzs8.jpg

Jag skulle som sagt behöva jävligt mycket hjälp, och tänk på att alla är vi barn i början.

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror de ställer sig på rätt sida om lagen, de flesta iaf.

Men om du ska få lite hjälp på traven så jobbar du med patterns. Det finns kort kommandon som gör att du får upp olika screensets, där du kan programmera beats, ändra i mixern osv. Jag tror det är F1 - F12 tangenterna man använder för detta eller så är det de vanliga siffrorna. Länge sedan jag testade FL Studio.

Du gör iaf flera patterns av beatet med variationer, sedan klickar du i dessa olika i en annan pattern sequencer.

Titta på http://www.flstudio.com/documents/LogosAnd...7Screenshot.jpg där ser du vid PLAY, STOP, RECORD knappen att det finns SONG, och PAT att välja på.

Du ska ha PAT förbockat och lite till höger ser du vilket nummer detta pattern har. Där kan du ändra själv.

Du kan ha 6st tex. 1,2,3,4,5,6 där du har samma beat men med lite variation. Sedan klickar du i 1-6 i main fönstret där du har mer överskådlig koll över själva låten. Det är i main man ser syntar, trummor osv. Klicka på nummer tangenterna eller F1 tangenterna så ser du vad som hänger. Olika fönster kommer upp, du kommer se vilken som är main där man klickar i de olika patternsen.

Lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Yes, har börjat lite smått med patterns nu iaf. Fick rätt mycket hjälp av denna länk också: http://www.edu.dudley.gov.uk/ict/guides/fl...StudioQuick.pdf

Pesek>>> Tackar. Den där screenshoten såg rätt komplicerad ut med alla andra fönster som var uppe, lär väl lära mig det senare.

Något mer man bör tänka på då man mixar ihop beats?

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst kan jag förså att du inte ahr en manual, jag började själv med en piratkopierad kopia. Efter jag var säker på att jag gillade programmet köpte jag det, tyckeer inte att det är något fel i det. Vad det gäller bibeln vet jag även att den ligger ute på nätet, har inte läst den men har fått dåliga vibbar av den iallafall..

Kan vara för att jag gillar den hårda vägen, lär dig först.. läs sedan manualen för att fylla i det som fattas. gillar att fundera på problemen och lösa dem på mitt eget sätt, då får jag ingen "så här gör du" användning av programmet utan jag skaffar mig ett unikt sätt att jobba med programmet vilket jag inte anser att du får med manual.

följ heldre små toturials och blanda, F1 är smart om du undrar vad en grejj är tillför...

Du hittar många övergipande funktioner med knapparna F1 - F12 Använd det!

Önskar dig lycka till med ditt musikskapande så att du nångång bestämmer dig för att stödja vad Image-line gör !

//Sebastian

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du köpt fl så följer det med en manual och inte enbart i pappers form utan hjälp filer i programmet.

Sedan finns det även tutorial.flp filer i en tutorial mapp.

Öppna dom och lär dig grunderna från början.

Så gjorde jag.

Var det något som kändes oklart läste jag mig till det.

På min nybörjar tid hittade jag aldrig tutorial filmer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du köpt fl så följer det med en manual och inte enbart i pappers form utan hjälp filer i programmet.

Sedan finns det även tutorial.flp filer i en tutorial mapp.

Öppna dom och lär dig grunderna från början.

Så gjorde jag.

Var det något som kändes oklart läste jag mig till det.

På min nybörjar tid hittade jag aldrig tutorial filmer.

När jag var nybörjare kunde man inte ens leecha fruity loops, men inte fan gnäller jag för det.

Du som startade tråden: Tror du verkligen att det räcker med en halvtimmes klickande för att kunna producera hiphopbeats? Gör som (nästan) alla andra här har gjort: Sätt dig ner och öva, kom tillbaka med konkreta frågor när du lärt dig knäppa byxorna åtminstone.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du köpt fl så följer det med en manual och inte enbart i pappers form utan hjälp filer i programmet.

Sedan finns det även tutorial.flp filer i en tutorial mapp.

Öppna dom och lär dig grunderna från början.

Så gjorde jag.

Var det något som kändes oklart läste jag mig till det.

På min nybörjar tid hittade jag aldrig tutorial filmer.

När jag var nybörjare kunde man inte ens leecha fruity loops, men inte fan gnäller jag för det.

Du som startade tråden: Tror du verkligen att det räcker med en halvtimmes klickande för att kunna producera hiphopbeats? Gör som (nästan) alla andra här har gjort: Sätt dig ner och öva, kom tillbaka med konkreta frågor när du lärt dig knäppa byxorna åtminstone.

Det brukar nog dröja 1 år innan man är kapabel att hantera allt istället för 1 vecka med pill.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.
×
×
  • Skapa ny...