Jump to content
Annons

Andvänder ni harmonilära?


skylined

Recommended Posts

Jag gillar teori. Men jag använder det bara när jag ska förklara nåt för nån (nån som också kan musikteori då), väldigt sällan när jag komponerar. Kanske typ om jag vill ha en överstämma på sången eller nåt sånt, då kan det hända att jag "räknar ut" hur den ska vara, men det är inte alltid det låter bra för det.

Jag använder det iofs ganska mycket när jag ska ta ut en låt, då är det mycket användbart. Det räcker med att hitta tonikan, som går väldigt snabbt, och sen vet jag liksom vilka ackord som låten antagligen innehåller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tycker den teorin i den musikaliska gramatiken är grunden för allt mitt arrande. Inte för att jag alltid följer dom "regler" som finns, utan för att vara medveten när man arrar... Speciellt om man kör fast... 😉

Jag läste en bok för herrans massa år sen som jag tycker är kalasbra...

Den heter Musikalisk Gramatik och är skriven av Madeleine Uggla...

Den ger väldigt bra grunder i gramatiken...

Edit: Stavfel...

Redigerat av Lilleman
Link to comment
Dela på andra sajter

Tsiankoi (oregistrerad)
Det ska tydligen finnas ett namn på sådana som oss men jag har glömt bort det, en kompis kompis som pluggar psykologi berättade det för mig på en fest.

Detta sinnesblandningsfenomen som kan yttra sig på många sätt (se färger till ljud/musik, se symboler i färger etc) kallas synestesi.

Jag kan inte svara på frågan, jag vet för lite. Fråga mig om några dagar istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
musik (oregistrerad)

Jag kan nästan inte ett skit om musikteori. Jag går helt på vad öronen uppfattar!

Vad menas med att en låt går i en viss tonart? Bara en sån sak... Är inte det väldigt begränsande? Andra musiker har sagt att jag har en helt egen gitarrstil och är svår att följa eftersom jag byter tonart flera gånger i samma låt.

Är det bra eller anus?

😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...