Jump to content
Annons

Mixning

Guest abnormalbrain

Recommended Posts

Guest abnormalbrain
Posted

Jag skickade nyligen en demo till ett skivbolag och fick svaret att låten skulle behövas mixas och mastras i ett cuttingroom. Det gick inte hemma. Vad är ett cuttingroom, och varför ska detta behövas? Jag förstår det med mastering men inte mixning.

Annons
Posted (edited)

Cutting Room är ett företag som mastrar dina färdiga mixar.

Skillnaden mellan mixning och mastering har diskuterats många gånger på forumet.

Edited by MusicNixon
Posted

Hej!

Förmodligen jobbar det skivbolaget intimt med kompetenta Cutting Room. En gång skickade Cutting Room ljudexempel till mig på hur det kunde låta. Visst lät det bra. Man förstod att de visste vad de pysslade med. Numera har jag själv inte tankar på att låta andra mastra mina grejer. Är inte helt förtjust i mainstream-tänkandet att "allt" måste vara så komprimerat...och därmed färgat. Väljer du et proffs göra jobbet, så skulle Cutting Room vara ett av de första jag skulle rekommendera.

😄

:musik

Posted

Den här var rolig! 😄

Pre 1980

Mixning: Individualisera varje instrument och röst och ge dem varsitt, någorlunda fritt, svängrum i frekvens(-området), ljudnivå, tid och rum.

Mastring: Komprimera/Expandera mixningsresultatet så att det då och då "peakar på det röda", utan att för den skull få med gnisslet från hi-hat-pedalen. Fin-EQ:a "over-all"-ljudet och se till att låga frekvenser inte skjuts ut alltför mycket till vänster eller höger - eftersom detta kan störa vinylgraveringen.

Pre 1990

Mixning: Individualisera varje instrument och röst och ge dem varsitt, någorlunda fritt, svängrum i frekvens(-området), ljudnivå, tid och rum. Komprimera/Expandera resultatet, tills det låter "fetare" än konkurrentens senaste alster. Glöm för guds skull inte att gate-virvelkaggen.

Mastring: Bli förnärmad över att mixningskillen redan har listat ut hur kompressorn och expandern faktiskt fungerar. Konvertera till digitalt underlag, fin-EQ:a "over-all"-ljudet, pressa upp nivåpeakarna till -0,5dB, släng in PQ-koderna och höj priset på dina mastringstjänster.

Pre 2000

Mixning: Individualisera varje instrument och röst och ge dem varsitt, någorlunda fritt, svängrum i frekvens(-området), ljudnivå, tid och rum. (Multibands-)komprimera/Expandera resultatet, tills det låter "fetare" än konkurrentens senaste alster. Använd förinställningar som "brutal" eller "killer pumper". Glöm gate-virvelkaggen, och kör istället all sång genom en vocoder-plugg. Avsluta med att köra Waves L1/L2 tills all dynamik i princip gått förlorad.

Mastring: Börja med att omskriva ditt yrke som extraordinärt konstnärligt, vetenskapligt och oumbärligt för musikindustrin. Anmärk hur viktigt det kan vara med s.k. stammar, splittar och vocals ups och downs. Fin-EQ:a och förbered CD-pressningen, som numera ingår i din egen verksamhet.

Pre 2006

Mixning: Individualisera varje "blipp", "blopp", "whank", "thump" och "honk" samt eventuell röst, men skit i svängrum, nivå och tid. Bounca allt utom "thump", gärna till ett monospår, och låt det sedan hänsynslöst "ducka" för "thump:et". Justera kompressor/side-chain tills det låter mer uttröttande än konkurrentens senaste alster. Kör en multi-dynamic-FX på hela underlaget tills varje stereokanals vågform (i utzoomat läge) ser ut som solid rektangel. Om en spricka skulle förekomma i denna rektangel åtgärdar du detta med att sänka regeln för tröskelvärde till en sisådär -60dB, maxvolym 0,0dB, attack/release på 25 mikrosekunder.

Mastring: Påminn omvärlden om hur extraordinärt konstnärligt, vetenskapligt och oumbärligt för musikindustrin ditt yrke är. Be lite vagt, men något stolt, om ursäkt för att vara upphov till ljudchocken i reklamavbrotten som skrämmer skiten ur alla TV-tittare. Gör en slumpmässig förändring i mixningsunderlaget, helst i nedre basregionen. Skicka tillbaka resultatet till producenten/mixaren för att ombesörja pressning - som numera ingår i hans verksamhet.

Post 2006

Mixning: Starta din host, ladda ett godtyckligt ljud, gå in i menyn "mixningsmallar" och välj en befintlig mall. Lägg ut på nätet.

Mastring: Behövs inte - fixas i mallen.

https://www.studio.se/index.php?showtopic...ndpost&p=276363