Jump to content
Annons

Inga monitorer!


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Många skriver om monitorer, man jag har inga alls. Seriöst, går jag miste om nåt?

Jag spelar in på en laptop via ett ljudkort och hörlurar. När jag ska mixa/mastra tar jag med laptopen och ljudkortet till min stereo och lyssnar i fina HiFi-golvare. Där gör jag mina masters.

Jag ser klara fördelar med detta. Bärbart, smidigt, bra ljud.

Finns det några nackdelar? Missar jag nåt? Det vill jag veta...

😏

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
musik (oregistrerad)

Grahn...

Om du hade sagt tvärtom hade jag hållit med dig. Mina HiFi-golvare har väldigt fin frekvensgång. Jag har aldrig upplevt det med små monitorer, men det är möjligt att de finns såklart...men inte under femsiffriga belopp!!

😏

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Grahn...

Om du hade sagt tvärtom hade jag hållit med dig. Mina HiFi-golvare har väldigt fin frekvensgång. Jag har aldrig upplevt det med små monitorer, men det är möjligt att de finns såklart...men inte under femsiffriga belopp!!

😆

:musik

Jag bollar vidare frågan... 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Grejen med att ha monitorer är att det ska ge en ärlig ljudbild. Hifi-högtalare förvränger ljudet.

Claes kan det här bättre...

😆

Njae - det är snarare så, att monitorer som regel lyfter fram detaljer bättre än Hifi-högtalare - men tyvärr är det också så, att prisklass och ljudkvalitet går hand i hand till stor del.

När man kommer upp på bättre kvalisort, så närmar sig monitorer och Hifi-högtalare varandra allt mer, eftersom strävan är att uppnå en så naturtrogen och detaljerad återgivning som möjligt. Hifi brukar dock vara betydligt dyrare eftersom det går att ta ut mer pengar i den änden, så det kan finnas pengar att spara för audiofiler om de skaffar studiomonitorer modell bättre... 😄

När det gäller billigare varianter, så kan det vara hugget som stucket om man ska ha monitorer eller Hifi... En fördel med monitorer, är att de brukar vara magnetiskt skärmade - men det är nog egentligen allt... 😏

En vanlig missuppfattning när det gäller monitorer, är att aktiva automagiskt alltid är bättre - men faktum är att när det gäller billigare monitorer, så används inte de "specialanpassade" slutsteg och filter som man ofta påstår i reklamen, utan väldigt billiga standard-slutsteg och filter (vi pratar om kanske 200:- per kanal...) - och då kan man få ett bättre resultat med passiva modeller och en ganska ordinär Hifi-förstärkare...

Link to comment
Dela på andra sajter

Grahn...

Om du hade sagt tvärtom hade jag hållit med dig. Mina HiFi-golvare har väldigt fin frekvensgång. Jag har aldrig upplevt det med små monitorer, men det är möjligt att de finns såklart...men inte under femsiffriga belopp!!

😏

:musik

Monitorer har en rak frekvens och HiFi-högtalare svängar frekvensen mera och förbättra ljudet vilket gör det svårare att höra missljud och svårt att mixa med, om jag har fattat det rätt. 😆

edit: claes hann före

Redigerat av Zando
Link to comment
Dela på andra sajter

Egentligen är det två olika frågor tror jag.

- mixa i lurar? Funkar skitbra sägs det, men jag fixar det inte. Funkar inte för mig att få balans, särskilt svårt är det med reverb. Men med lite vana kan det nog bli bra.

- hifi-högtalare i stället för monitorer? Nu finns det ju lite olika sorter. Om man jämför ett par B&W 800D med ett par Tapco S5 (säg) så skulle jag ju välja hifi-högtalarna. Det finns också mycket "marknadsföring" i ljud, så det gäller att sila kamelerna för att känna smaken på myggen i nålsögat (hmm, rätt förvirrat det där tror jag).

I vilket fall som helst är det en bra ide att lära sig sina högtalare i rummet ordentligt. Gärna genom att dels spela mycket annan musik genom dem, dels genom att lyssna på sina egna alster i många olika anläggningar.

Det är fullt möjligt att göra himla bra mixar / mastringar i en bergsprängare. Det är fullt möjligt att göra skitmixar i en topputrustad studio. Det är inte utrustningen som är det viktigaste. Ungefär som i slalom-backen -- ge mig värsta slalomskidorna och häftigaste dressen o se mig köra omkull. Ge en riktig slalomåkare ett par armens vita blixten träskidor och se nån köra cirklar runt mig. Ska man vinna OS krävs det andra grejor dock, men det är inte utrustningen som är det viktigaste.

En rätt billig sak som gör större skillnad än man tror innan man provat är att akustikbehandla rummet lite grann. Framförallt basen brukar vara rätt stökig i vardagliga rum. Själv köpte jag ett par balar stenullsisolering (markskivor 70 mm) och slog in skivorna i billigast möjliga tyg (så det inte ryker kliande fibrer överallt). Efter att ha ställt ut skivorna på måfå i rummet märktes en rejäl skillnad. Sängar, soffor o sånt kan ha en liknande effekt.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Tack Gunnar! Håller med till fullo. Bra skrivet. Blir lätt väldigt generellt när man skriver om monitorer / HiFi-högtalare. Det finns ju bra och dåligt i bägge läger.

Och om det är som Claes hävdar att monitorer i regel lyfter fram detaljer, så verkar det ju inte helt ärligt... Här ska inte lyftas, utan bara återge det jag spelat in. Men det jag främst reagerat mot själv, när jag lyssnat på studiomonitorer är att de "saknar" bas.

😕

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Men det jag främst reagerat mot själv, när jag lyssnat på studiomonitorer är att de "saknar" bas.

Hmm. Min "elaka" tolkning är att du är uppvuxen med brutalt uppskruvad bas som mullrar över hela rummet. Den där modellen där bas och diskant-knappen står på max, ungefär som hos många hifi-handlare. Sån bas som får det att gå vågor på drinken. Den sortens bas hör man bara på extrema hifi-högtalare eller på disco och ingen kan påstå att det är nån rak frekvensgång då. Gissar jag så är det basreflex lådor med en saftig puckel vid sådär 70 Hertz så bastrumman går fram med extra tryck.

I studion vill man helst ha högtalare som visar skiten precis som det låter, utan dedorant eller smink. Stinker det skall det stinka! Alla felen skall stå fram i all sin bedrövlighet. Ingen taskig inspelning skall kunna gå och gömma sig bakom en alltom döljande mullrande överdriven bas. Basen vill man helst ha att vara precis så mycket som det är, varken mer eller mindre. Målet är då att slipa tills det låter hyfsat.

Många hifi-system är gjorda för att liksom få det låta bra även om det är en ganska dålig inspelning. Lite extra diskant, lite extra bas. Kanske lite extra dist i basen så det låter maffigare och varmare. Tricken är många att få det låta bra hemma i ett typiskt vardagsrum. Inget fel i det, meningen med musik är ju att man skall njuta av den. Enda problemet är att det inte riktigt hjälper när man skall mastra. Men som sagt tidigare, även det går att lära sig leva med.

Nå, mycket snack. Jag skall mixa nu.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Fel.

Tvärtom är jag uppvuxen med högtalare som efter månatliga jämförande läsning och framförallt lyssnande valts med omsorg. Det har varit märken som Epicure och Carlsson under den tidiga uppväxten. Själv har jag numera ett par Audiovector jag är nöjd med. Särskild förkärlek har jag till förstärkare utan loudnessknapp. Det handlar nog mest om att jag främst lyssnat på monitorer som varit alltför billiga (approximativt 5000 kr).

Men annars var det rätt.

😄

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja mina Phonic P8A för 3995:- paret är nog inte helt ärliga heller.

Ska nog upp lite i pris om det ska va nått, typ 37000:- paret....eller nått. 😛😄

...men dom var dock ett litet lyft från mina hifigolvhögtalare för typ 1500:- paret...eller nått....förutom basen........eller nått.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja mina Phonic P8A för 3995:- paret är nog inte helt ärliga heller.

Ska nog upp lite i pris om det ska va nått, typ 37000:- paret....eller nått. 🙂😄

...men dom var dock ett litet lyft från mina hifigolvhögtalare för typ 1500:- paret...eller nått....förutom basen........eller nått.

😄

Fast när jag flyttade mina Phonic till replokalen så kom basen fram bättre.... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt klart intressant diskussion....

Mixar själv med ett par mindre "lite bättre" hifi-högtalare och är mycket nöjd med dessa. Kan tycka att snacket om att hifi-högtalare "förvränger" ljudet kan va lite överdrivet. Har ingen som helst loudness eller extra bas uppdragen för att inte det känsliga mellanregistret ska påverkas. Kopplar emellanåt på subben för att höra att man lyckats "tämja" basen då det dunkar på.

Min erfarenhet av monitorer kanske inte är den bästa då jag främst har hört på de billigare aktiva varianterna. Man får vad man betalar för 😄

Kan man bara sina högtalare så funkar det mesta.

// Klas

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att han i Loney, Dear hade en bra poäng i intervjun i förra numret av studio: "min musik låter dåligt i proffsmonitorer men bra i dåliga högtalare, vilket de flesta lyssnar på" (citerat ur minnet). Jag tycker att man i jakten på det perfekta ljudet har glömt bort vad utrustningen faktiskt används till, nämligen att spela in musik så att andra kan lyssna på den. Och vilken genomsnittlig musiklyssnare bryr sig om ifall en gitarrslinga låter konstigt runt 1435 Hz om helheten är bra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Tack Gunnar! Håller med till fullo. Bra skrivet. Blir lätt väldigt generellt när man skriver om monitorer / HiFi-högtalare. Det finns ju bra och dåligt i bägge läger.

Och om det är som Claes hävdar att monitorer i regel lyfter fram detaljer, så verkar det ju inte helt ärligt... Här ska inte lyftas, utan bara återge det jag spelat in. Men det jag främst reagerat mot själv, när jag lyssnat på studiomonitorer är att de "saknar" bas.

🙁

:musik

Nja - med "lyfter fram" menar jag att upplösningen blir bättre, så att man hör detaljer bättre - och inte att det "förbättrar" på ett onaturligt sätt.

Ska man snacka om monitorer som verkligen förändrar ljudet och "lyfter fram" på ett negativt sätt, så titta på de hemska Yamaha NS-10, som inte är det minsta kul.

När man snackar om Hifi-högtalare, så tänker de flesta på Hifi á la elstormarknad, med inbyggd loudnesskurva i högtalarna - och gärna dessutom loudness intryckt på förstärkaren också... Sådant skrot är svårt att lära sig mixa bra med - men riktig Hifi fungerar egentligen lika bra som bra monitorer att mixa med.

Många billiga monitorer har denna loudness-tendens också, för att de ska sälja genom att låta imponerande i butiken. Det är lätt att låta sig luras om man inte lyssnar kritiskt...

BRA studiomonitorer saknar inte bas... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...