Jump to content
Annons

Stämma piano själv, vågar man göra det?


allansson

Recommended Posts

Hej!

Den pianostämmare som använder sig av stämapparat är ingen pianostämmare. Han/hon är enligt mitt tycke en kvacksalvare!! 😄

Uppriktigt sagt så är det en otroligt svår konst att stämma ett piano eller en flygel.

Det bör man inte ens tänka tanken på att försöka ge sig på själv, för man kan göra mer skada än nytta.

Man bör se till att pianot inte är alltför ostämt eftersom pianot kan ta skada av det men att det är en utblidad pianostämmare som gör jobbet.

Dels så blir stämningen naturligtvis bättre då, men oddsen att pianot håller kvar sin stämning ökar också om stämningen är rätt utförd.

Men visst påverkar naglarnas skick, placeringen, skiftiningar i lufttemperatur och fuktighet osv. Men ett välstämt piano mår mycket bättre

om man stämmer det hyfsat regelbundet. Ett strängat piano har en väldigt hög spänning i ramen. Det handlar om något ton eller ännu mer

om jag inte har helt fel! Det rör sig i varje fall om väldigt spänningar och mycket tryck. Ett ostämt piano kan alltså ge en sned spänning på ramen.

Det lönar sig ofta att vårda ett piano med andra ord.

På vissa orter kryllar det ju inte precis av pianostämmare, men om det finns ett bra urval så skulle i alla fall jag satsat på en person

som har varit med i några år. Det krävs nämligen rutin att bli en bra pianostämmare. Om han/hon är blind ser jag bara som en merit! 😳

I sista hand skulle jag anlita Leif Silbersky även om grabben är både trevlig och hobbytrummis.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Redigerat av Ludgo-Pelle
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
musik (oregistrerad)
Den pianostämmare som använder sig av stämapparat är ingen pianostämmare.

Ett strängat piano har en väldigt hög spänning i ramen. Det handlar om något ton eller ännu mer om jag inte har helt fel! Det rör sig i varje fall om väldigt spänningar och mycket tryck. Ett ostämt piano kan alltså ge en sned spänning på ramen.

Det stämmer att spänningarna är enorma. Jag hade en klasskamrat som av någon märklig anledning bara lyssnade på Scott Joplins ragtimemusik. Scott Joplin föddes Januari 1868 (eller möjligen något tidigare) och dog 49 år senare och var då både dement, förlamad och paranoid. Hursomhelst, klasskamraten tränade piano dagligen och de lät stämma pianot därhemma. En pianostämmare hade en gång berättat att han haft en kollega som skulle stämma ett piano, då plötsligt en sträng gått av och slagit upp mot honom med våldsam kraft. Den hade träffat benet som omger ögat, men hade det träffat ögat kunde han blivit blind eller synskadad.

😄

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har hört att ett piano kan ha ett tryck på upp mot ca. 2 ton beroende på konstruktion och stämning och en flygel på upp mot ca. 5 ton.

Nu ska man ta mina siffror en liten nypa salt då jag inte mins dessa värden, men att det är stora krafter som det handlar om

råder det absolut ingen tvekan om! Skulle vara kul om det fanns någon certifierad pianostämmare på forumet som kunde berätta lite mer om

både detta och om pianostämning i stort. Och kanske lite om pianovård....det står ju rätt många pianon i de svenska folkhemmen!

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har hört att ett piano kan ha ett tryck på upp mot ca. 2 ton beroende på konstruktion och stämning och en flygel på upp mot ca. 5 ton.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Har också hört talas om de siffrorna. Tror jag hörde det i någon dokumentär på Discovery Channel eller nåt sånt.

Det var för övrigt jag som startade den förra tråden med samma fråga. Det jag kom fram till var att det inte är värt att stämma det själv. Vilket innebar att jag aldrig skaffade pianot, eftersom det som lockade var att det skulle vara gratis.

Link to comment
Dela på andra sajter

som har varit med i några år. Det krävs nämligen rutin att bli en bra pianostämmare. Om han/hon är döv ser jag bara som en merit! 😱

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Är det en merit att vara DÖV pianostämmare?!?!

Då kanske jag skall anlita en BLIND målare för att måla om i studion 😲

Och varför inte en STUM sångare för lite doa-doa också... 🥰🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
  • 7 månader senare...
Man måste väl stämma pianot efter nån speciell skala (tempererad?) för att det ska funka i alla tonarter också? Det är nog bäst att anlita ett proffs.

Vi snackade om detta i skolan idag när vi hade Arrangering och Komposition där vi har en väldigt erfaren musiker som lärare som spelat piano i många herrans år..

Man måste stämma efter de ndär tempererade skalan eller vadetnuheter för annars fuckar sig alla övertoner och sånt så att det blir fel i en del tonarter precis som du säger! Ifall man inte stämmer så tror jag att det kallas för ren stämning.. Då kan man spela i kanske en tonart 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Det sammanlagda trycket från de ca 220 strängarna är i själva verket 10-15 ton, 20 ton på en fullstor konsertflygel (275cm), alltså betydligt mer än vad ni tror. Om jag har rätt för mig är genomsnittstrycket 70kg på varje sträng. Multiplicera detta med 220..

Det är ju också därför det sitter en 150kg tung järnram i pianot med ett system av balkar som är designat för att klara detta enorma tryck.

För att klargöra ett missbegrepp: ramar är ALDRIG gjorda av stål! Stål är elastiskt, järn är inte det. Därför är ramen av järn och strängarna av stål. Bassträngarna har en stålkärna med koppar spunnet omkring kärnan.

Därför stämmer nya strängar om sig fort (även på gitarr): de håller på att tänja ut sig.

Gamla strängar byter man ut om:

*de är rostangripna, eller skadade på annat vis

*pianisten vill ha just nya strängar

*instrumentet används för kritiska inspelningar eller konserter; nya strängar klingar klarare, starkare, renare.

*Man vill designa en ny "skala", dvs tänka om den relativa strängtjockleken. Detta görs ibland när ett gammalt instrument genomgår en helrenovering.

Annars är det inte nödvändigt.

Redan Pytagoras upptäckte att man måste temperera! Han upptäckte nämligen att om man försöker sig på en ren kvintcirkel, C-G-D-A-E-B-F#-C#-G#-D#-Bb-F-C, så kommer man aldrig tillbaka till C igen. Alla som sjungit i a capella kör vet att kören alltid tenderar att sjunka i tonhöjd.

Faktum är att t.o.m. före Pytagoras var det en kines som upptäckte samma sak...

Genom historien har det förekommit olika lösningar på hur man ska komma tillrätta med detta. Berömt är ju JS Bachs "Det Vältempererade Klaveret". Baserat på den sk vältempererade stämningen, såklart. Den är inte den vi använder idag. Vår moderna lösning heter "Den liksvävande temperaturen". 'Felet' är fördelat jämnt över de tolv tonerna.

I teorin betyder detta följande:

Man stämmer oktaven F-F på varsin sida om mitten C.

Terserna stäms för höga:

F-A 7 svängningar per sekund

A-C# 9 sv p sek

C#-F 11 sv p sek

Kvarterna för höga med ca 1 sv p sek

Kvinterna för låga med ca 1 sv p sek

Oktaven stäms ren

Viktigt är att felen i terser, kvarter, kvinter och sexter ökar i takt med tonhöjden!

Dvs, F-Bb ska klinga något mindre än 1 sv p sek, medan C-F högre upp ska klinga något mer än 1 sv p sek.

Nu kommer det värsta!!

Pianots strängar har övertoner!

Tex tonen C består av följande toner (i stigande följd):

C-C-G-C-E-G-Bb osv.. ´

Dessa övertoner är inte rena!

Istället är de något för höga.

Titta på fjärde övertonen: ett C två oktaver högre upp än grundtonen. När man spelar dessa två toner tillsammans på pianot kommer tangenten två oktaver högre upp att klinga tillsammans med fjärde övertonen på den lägre tangenten. Har man då följt teorin och stämt rena oktaver kommer det att låta falskt i alla fall!

Detta måste man kompensera för vid stämningen, och alltså frångå teorin. Resultatet blir oktaver som är något för höga (1/2 sv p sek), kvinter renare än teorin (1/2 sv p sek), kvarter orenare än teorin (1-2 sv p sek) och terser något renare (kanske ner mot 6 sv p sek istället för 7 på F-A).

Varje piano har olika mycket fel i övertonsserien (för att inte tala om varje sträng i varje piano), varför varje piano måste stämmas lite annorlunda, helt i enlighet med just detta pianots 'fel'.

Därför fungerar inte stämapparater fullt ut.

Såvida de inte har en inbyggd funktion "beräkning av inharmonicitet".

Det är också förresten därför som ett piano kan låta olika med olika pianostämmare.

En pianostämmare har alltså teoretisk kunskap och praktisk erfarenhet nog för att på gehör kunna stämma alla sorters pianon.

Att försöka själv innebär att man med hjälp av ett avancerat datorprogram (tex Tunelab97 som finns att ladda ner gratis) ska försöka få strängar att stanna vid exakta tonhöjder där även 1/2 sv p sek har betydelse. Det är nämligen nästa problem, att få strängarna att stanna där man vill ha dem.

Någon nämnde att vid tre strängar per ton ska man stämma de tre lite olika. Det kanske är något specialtrick för att få ett udda 'sound', men det är helt fel att tro att det är så man stämmer ett piano. Alla tre strängarna måste stämma överens exakt med varandra!

Mvh

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Många pessimister här..

Så jävla rädda för att stämma ett piano.

Det skall gå, om har bra tonöra så att du kan höra en två eller treklang dur eller moll ters, eller en kvint. då skall det gå att göra själv om du äger en stämgaffel eller något

som kan ge en grundton som är perfekt. typ exakt 440 Hz.

Men många toner är det ju så tid kommer det att ta, men om du inte har annat att göra så.

Kör hårt.

Det skall gå för andra kan ju och allt kan man lära sig om man bara har lite Jävlaranamma och vilga.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 månader senare...

För att sätta svårighetsgraden i perspektiv så kan det ju vara intressant att veta att pianostämmar-utbildningen är 2 år lång.

Troligtvis tar det lika lång tid för en vanlig dödlig att stämma ett piano.

Vi stämde vårt piano för typ 7-800:-. Ring runt i stan efter den billigaste... det är rätt häftigt att sitta bredvid och kolla hur de jobbar.

En stämmare brukar gå igenom mekaniken också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att stämma pianon är inte svårt. Själv har jag stämt otaliga basar, gitarrer och annat krafs i många år. För ett tag sedan bestämde jag mig för att stämma upp ett gammalt piano, bit av kaka! Jag ringde Bengt på Kurtikanten, skickade till honom ett par hundringar och nu är pianot stämt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Ramirez (oregistrerad)

Är man inte alltför petig är det ett överkomligt projekt att stämma pianot själv.

Jag fick ett gammalt piano gratis av grannen och tänkte jag skulle försöka, eftersom jag är van vid att stämma gitarrer.

Först gick jag till en pianoaffär för att köpa en stämnyckel. Den kostade 1000 kronor, varför jag avböjde.

Väl hemma mätte jag stämnaglarna med ett skjutmått. De visade sig vara 6.3 mm. Vad är 6.3 mm? Jo det är 1/4 tum. Var hittar man något som är fyrkantigt och 1/4 tum? Jo, minde hylsnycklar har en fattning som är 1/4". Åkte till Biltema och köpte en sådan hylsa samt en längre mutter som jag limmade fast i hylsan. Med en ringyckel och denna anordning hade jag så en egentillverkad stämnyckel.

Vidare behöver man tälja till en liten träkil som man petar in mellan strängarna för att dämpa ut den ena strängen för de strängar som är dubbla. Först stämmer man den ena, med den andra dämpad, sedan tar man bort kilen och stämmer den andra till samma ton.

Som norm använde jag ett gammalt keyboard, som jag också kommit över gratis. Detta antog jag var tempererat nog.

Sedan var det bara att sätta sig en kväll och gå igenom alla strängarna på pianot. Kontrollerar slutligen oktavvis och med olika ackord att stämningen verkar OK.

Kostnad för piano, inklusive stämning: ca 30 kronor.

Link to comment
Dela på andra sajter

ja, med all tillbörlig respekt för utbildade pianostämmare så bör man inte avskräckas av att det finns tvååriga utbildningar och att det finns både teori och teknik bakom det hela som tar tid att sätta sig in i för att förstå.

är man intresserad, händig, försiktig och har ett tränat öra så kan man gott göra ett försök. köper man ett piano för några hundralappar så har man på något sätt sänkt kraven något redan där.

även om man inte lyckas till hundra procent, så kanske man fått det betydligt bättre och har dessutom riktigt kul under tiden.

en stämgaffel bör kosta under 100 kronor.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 månader senare...

Ett rejält ostämt piano är i princip omöjligt att få att stämma på egen hand - även om man har en stämapparat för piano som hanterar tempererad stämning. Tycker man att det är viktigt att pianot verkligen stämmer får man krypa till korset och anlita en pianostämmare.

Om instrumentet däremot har en god grundstämning men vissa toner klingar falskt, då kan man ganska enkelt åtgärda det. Man behöver då bara en stämnyckel och sitt öra. Man lokaliserar vilken av de tre strängarna som inte stämmer genom att dämpa en sträng i taget. Men var försiktig! Det är oväntat lätt att dra av en pianosträng. Släpp lite på strängen innan du drar upp den så minskar friktionen mot de stift som strängen löper över och risken att strängen snäpper av minskar.

Innan man kostar på ett "gratis" piano en transport är det klokt att låta en pianostämmare ta en titt på det och bedöma vad det kostar att få ordning på det. Om ett piano som ligger lågt i stämningen går att dra upp eller inte beror på hur långt stämnaglarna har kvar innan de bottnar. Omnagling (dvs att skruva ur alla stämnaglarna, borra upp hålen en storlek, och dra in nya större naglar) är ett stort och dyrbart projekt och en helt onödig kostnad med tanke på hur lågt bra begagnade pianon står i pris.

Och till sist. Det viktigaste för att ett piano ska hålla stämningen är jämn fuktighet och temperatur.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...
12 st va?

Jag har nyss läst hela tråden i ett kör och det sista som stod var detta, det innehåller 12 toner va? 😉 Very Funny!

Ett engelskt/amerikanskt slangord för piano är eigthyeigth. Skulle var kul att extraknäcka som lite halvsopig pianostämmare. Här i trakten finns det inte nån, och bara på servicehusen finns det typ drösvis med ostämda pianon. Smidigast sättet att fuska till det hela någorlunda måste vara att ha en keyboard med ett skapligt pianoljud i och sen härma det. Jag satte min 150-kronors gitarrstämmare, en sån som känner av vibrationerna i tex gitarrhuvudet, på den utfällbara träflärpen för notpapperet. Pianot låg en kvarts ton under normal-C i mitten på klaviaturen.

Att det skulle vara omöjligt tror inte jag på, då skulle det inte finnas pianon.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Har också läst hela tråden nu i ett svep.

Jag har mjukvaruflyglar på flera gigabyte på min dator.

Om man stämmer allt efter en sådan, eller om man köper en någorlunda bra stämapparat som klarar tempererad stämning.

Så borde det väl bli så bra det kan bli för en amatör.

Och vill man då lägga till en nivå så kan gå in och stämma högre octaver mot övertonerna, för att få till det sista fine justeringen mot just det pianot.

Men innebär det att varje enskild ton, i en tempererad stämning ska stämmas mot tonen 2octaver upp?

Tänkte ge mig på mitt piano snart..(gratis piano)

Det enda tråkiga är att en av pinnarna som stöter till klubban går snett, och träffar inte sin klubba. Och det råkar vara A på mittenoktaven.

Redigerat av tunepirate
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 9 månader senare...

jag fatta inte varför alla är så negativa. jag håller själv på att stämma mitt piano nu efter att jag lånade en bok om pianostämning på biblioteket. Det är ju busenkelt. Lyssna på svängningarna bara, dem finns ju där, helt klart. Det faktum att det finns 7000 strängar spelar heller ingen roll, de flesta av strängarna är hopbuntade och svänger precis lika mycket. Det finns inget lättare intervall att stämma än de som har samma frekvens. Synd bara att det inte finns någon schysst manual om hur man faktiskt går till väga, alltså själva metoden, för hur man stämmer pianot. Men hör hårt, stäm pianot!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Rent mekaniskt är det väl ingen stor utmaning direkt. Men det är svårare än att stämma en gitarr även tekniskt eftersom man måste kunna vrida på lite speciella sätt för att strängarna inte ska gå sönder och behålla sin tonhöjd in i framtiden. Sen krävs det också kunskap om hur man måste stämma alla strängar mot varandra för att verkligen få det tempererat. För man ska inte stämma ett piano rent.

Tänk också på att utrustningen du behöver kostar en del, ska du bara stämma en gång så går det väl på ett ut att ta in ett proffs.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 10 månader senare...

Oj, vilken lång lista, alla dessa inslag, läste hela rasket nyss.

Ett par proffs har svarat. Bra.

Några vill avråda, några uppmuntra.

å jag då...tja...jag är proffs, numera pensionerad orgelbyggare, men även pianostämmare, och behärskar båda yrkena samt vet skillnaden mellan de olika sätt att stämma dem och framförallt varför.

Pianot stiger i diskanten. Jag känner inte till något stäm.instrument eller datorsystem eller annnan apparat som kan kompensera för det. Det är ju lite olika dessutom.

Om vi bortser ifrån själva verktygen och att lägga ut tempereringen rätt, vilket kan åsså varieras enormt, (hade e kund som ville ha sin flygen liter renare i H-dur, han fick det....) ( en cembalo stäms ofta lite renare i B tonarter, tex Kirnberger 3, spelar barockmusik); så har vi det där med att vad lyssnar man på egentligen.

De svävningar som beskrevs ovan av ett proffs gäller ju bara statiskt på ett ungefär för ettstrukna oktaven, dvs den som ligger i mitten, mitt för nyckelhålet, lite skämtsamt. Sedan drar det iväg.

Nu kommer det svåra Man kan höra en svävning mellan strängens grundton och nästa strängs grundton. Men man hör också svävningen mellan den lägre strängens första överton dvs en oktav större, som teoretiskt skulle vara samma som nästa oktavs strängs grundton.Hängde ni med? Sedan hör man en svävning naturligt vis i alla kombinationer mella grundtonerna från dessa två stängar med en oktav imellan samt deras första övertoner som också teoretiskt skall vara lika men se...den övre strängens överton sticker iväg uppåt.

Vilka av dessa svävningar skall man rätta sig efter? Alla är ju fel? Så var lägger jag tonen? Här kommer just bla träningen in samt just det faktum att varje piano vill liksom ha sitt eget liv och klang.

Klang? Hoppsan, för svävningarnas gemensamma resultat bidrar till att pianoklangen ändras. inte så lite heller. Stäm den lågt, grundton mot grundton och det låter fadd och illa. Stäm så första övertonen oktaven, blir ren, då låter det illa i alla fall. Var medlar man och hur mycket? Det är det som är konsten bla.

Men den stora konsten som proffsen har lärts sig är att kunna lyssna ur dessa svävningar. Kan man inte "vrida" hjärnan så man kan särskilja dessa svävningar kan man inte lära sig att stämma.

å skall man inte ge sig på det alls.

Sedan är det det här med musik, smaken som baken...det finns tondöva personer som inte hör skillnad på en kvarts ton fel. Vill de stämma sitt piano själva, så gott folk, låt dem göra det, de är nöjda med det. Vi pratar om olika kvaliteer och folk med olika kräsna och noggranna örön här på sajten.

En brandbomb till, tyvärr så är många syntar, alla jag har hört, uselt stämda, även samplade pianoljud är kass och det går inte att använda dem för att stämma ett levande piano med datorn bredvid. Inte om man har krav. Just för att varje piano har sin egen själ som beror på många faktorer, bla strängarna. Så att byta en sträng är heller inte "bara" att göra.

återigen, krav på kvalite avgör. Varför tror ni att Rubenstein hade en stämmare med sig till varje koncert? Man stämmer klassiska gitarren mellan satserna7styckena och även cembalon under en koncert ifall tonarterna varierar för mycket.

Men det finns folk som är glada över ett 300:- Akai barnsynt och låt dem få vara det.

Slutligen en liten historia. En kund ville få sin flygel stämd för de skulle ha "fint" folk som skulle spela. Detta var många år sedan och flygeln i dåligt skick och de ojade sig över notan som då var runt 8oo:- för 3 timmars jobb samt en del mekaniska justeringar, som bla ett nytt tangentbelag i elfenben! Jag var för billig.Men de drogsnett på munnn och trodde det skulle kosta ännu mindre. Har man inte krav på kvalite och insikt i vad det gäller skall man inte ha "fint" piano. Efter det blev jag väldigt noga med valet av kunder. För jag kan inte stämma lite lagom falskt för ett billigare pris.Det finns kanske andra som gör. Precis som att jag kan inte bygga en liten halvdålig orgel till kyrkan för de skall "bara" sjunga en psalm och inget mera.

Det viktigaste, för att gå tilbaka til trådstarten, köpa beg piano för 200:-å stämma själv... tja... det beror på om det överhuvudtaget håller stämningen. Varför har man kastat det?

Slutligen, alla piano har gjutjärnsram. Snacka inte om träramar. Men sedan är resten infäst lite olika.

Nåväl, hoppas jag hade något av värde att förmedla.

Hälsningar,

Kalman

(orgelbyggare-pianostämmare-kompositör samt datorfreak)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det sammanlagda trycket från de ca 220 strängarna är i själva verket 10-15 ton, 20 ton på en fullstor konsertflygel (275cm), alltså betydligt mer än vad ni tror. Om jag har rätt för mig är genomsnittstrycket 70kg på varje sträng. Multiplicera detta med 220..

Det är ju också därför det sitter en 150kg tung järnram i pianot med ett system av balkar som är designat för att klara detta enorma tryck.

För att klargöra ett missbegrepp: ramar är ALDRIG gjorda av stål! Stål är elastiskt, järn är inte det. Därför är ramen av järn och strängarna av stål. Bassträngarna har en stålkärna med koppar spunnet omkring kärnan.

Därför stämmer nya strängar om sig fort (även på gitarr): de håller på att tänja ut sig.

Gamla strängar byter man ut om:

*de är rostangripna, eller skadade på annat vis

*pianisten vill ha just nya strängar

*instrumentet används för kritiska inspelningar eller konserter; nya strängar klingar klarare, starkare, renare.

*Man vill designa en ny "skala", dvs tänka om den relativa strängtjockleken. Detta görs ibland när ett gammalt instrument genomgår en helrenovering.

Annars är det inte nödvändigt.

Redan Pytagoras upptäckte att man måste temperera! Han upptäckte nämligen att om man försöker sig på en ren kvintcirkel, C-G-D-A-E-B-F#-C#-G#-D#-Bb-F-C, så kommer man aldrig tillbaka till C igen. Alla som sjungit i a capella kör vet att kören alltid tenderar att sjunka i tonhöjd.

Faktum är att t.o.m. före Pytagoras var det en kines som upptäckte samma sak...

Genom historien har det förekommit olika lösningar på hur man ska komma tillrätta med detta. Berömt är ju JS Bachs "Det Vältempererade Klaveret". Baserat på den sk vältempererade stämningen, såklart. Den är inte den vi använder idag. Vår moderna lösning heter "Den liksvävande temperaturen". 'Felet' är fördelat jämnt över de tolv tonerna.

I teorin betyder detta följande:

Man stämmer oktaven F-F på varsin sida om mitten C.

Terserna stäms för höga:

F-A 7 svängningar per sekund

A-C# 9 sv p sek

C#-F 11 sv p sek

Kvarterna för höga med ca 1 sv p sek

Kvinterna för låga med ca 1 sv p sek

Oktaven stäms ren

Viktigt är att felen i terser, kvarter, kvinter och sexter ökar i takt med tonhöjden!

Dvs, F-Bb ska klinga något mindre än 1 sv p sek, medan C-F högre upp ska klinga något mer än 1 sv p sek.

Nu kommer det värsta!!

Pianots strängar har övertoner!

Tex tonen C består av följande toner (i stigande följd):

C-C-G-C-E-G-Bb osv.. ´

Dessa övertoner är inte rena!

Istället är de något för höga.

Titta på fjärde övertonen: ett C två oktaver högre upp än grundtonen. När man spelar dessa två toner tillsammans på pianot kommer tangenten två oktaver högre upp att klinga tillsammans med fjärde övertonen på den lägre tangenten. Har man då följt teorin och stämt rena oktaver kommer det att låta falskt i alla fall!

Detta måste man kompensera för vid stämningen, och alltså frångå teorin. Resultatet blir oktaver som är något för höga (1/2 sv p sek), kvinter renare än teorin (1/2 sv p sek), kvarter orenare än teorin (1-2 sv p sek) och terser något renare (kanske ner mot 6 sv p sek istället för 7 på F-A).

Varje piano har olika mycket fel i övertonsserien (för att inte tala om varje sträng i varje piano), varför varje piano måste stämmas lite annorlunda, helt i enlighet med just detta pianots 'fel'.

Därför fungerar inte stämapparater fullt ut.

Såvida de inte har en inbyggd funktion "beräkning av inharmonicitet".

Det är också förresten därför som ett piano kan låta olika med olika pianostämmare.

En pianostämmare har alltså teoretisk kunskap och praktisk erfarenhet nog för att på gehör kunna stämma alla sorters pianon.

Att försöka själv innebär att man med hjälp av ett avancerat datorprogram (tex Tunelab97 som finns att ladda ner gratis) ska försöka få strängar att stanna vid exakta tonhöjder där även 1/2 sv p sek har betydelse. Det är nämligen nästa problem, att få strängarna att stanna där man vill ha dem.

Någon nämnde att vid tre strängar per ton ska man stämma de tre lite olika. Det kanske är något specialtrick för att få ett udda 'sound', men det är helt fel att tro att det är så man stämmer ett piano. Alla tre strängarna måste stämma överens exakt med varandra!

Mvh

Läs detta igen ni som inbillar er själva och lurar och andra mindre kunniga att det är lätt eller något som gemene man kan göra, otroligt korkat säger jag bara!

Idag får man ett gratis piano (ca 5-10 per dag på blocket) och man kan verkligen ha tur och få ett fint instrument så en stämmarkostnad är inget man bör grina om, det är nödvändigt, har man tur, välkontrollerat klimat & luftfuktighet och inte spelar dagligen så räcker det med 1 gång per år, i en seriös musikstudio stäms det inför varje inspelning!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

jag hade över en suspekt, finsk, kvinnlig pianostämmare för några veckor sen. hon försökte stämma mitt 100+ år gamla piano, men mumlade efter ett tag något om att stämstocken skulle vara trasig och att det skulle kosta 10 000 kr+ att laga. är det något man vågar försöka sig på själv (jag har många lediga timmar), eller är det bara att göra brasved av det?

Link to comment
Dela på andra sajter

fire away...kolla själv först så att det verkligen är allvarliga sprickor i resonansbotten, hon kanske bara svamla och va bakis, det finns en del skumma typer i den branschen, var bor du jag kan rekommendera någon om du verkligen vill ha koll...om pianot är innan 1910 så går det ändå inte att stämma upp i 440 hz, är det en fin möbel?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...