Jump to content
Annons

Stämma piano själv, vågar man göra det?


allansson

Recommended Posts

Hej,

Håller med som redan sagts - det är helt hopplöst att ge sig på själv. Du riskerar att sabba strängar och skruvar. Det kommer ta dagar. Och det kommer ändå inte bli lika bra som att leja bort jobbet.

Om man ändå är en sån envis j-vel som bara måste ge sig på allt själv (jag? 🙁 ) , så här är mina tips:

Du måste ha en riktig piano-stämmar-nyckel-grej eller vad den nu heter? (Den som man vrider på skruvarna med.) Skiftnyckel funkar inget bra! Stämskruvarna är lätt koniska, så andra nycklar riskerar att sabba skruvarna. Riktiga såna piano-nycklar verkar nästan omöjliga att få tag på om man inte redan har en.

Du måste ha en kromatisk stämapparat som kan ställas in på varje halvton. Helst en som kan pipa tonen istället för att bara visa på någon mätare. Att jämföra med ett bra ljud på en synt kan kanske också funka. Att bara använda gehör är dömt att misslyckas, hur bra gehör du än har. Problemet är att man måste stämma tonerna exakt rätt mängd "fel" jämfört med det som låter bäst när du bara lyssnar på ett intervall mellan två toner. Så det funkar alltså inte att stämma A:et (eller C:et) och sen tro att man kan hitta de andra tonerna genom att lyssna.

Var försktig när du stämmer upp. Dubbelkolla att du drar i samma skruv som strängen du lyssnar på.

Det är skitsvårt bara att stämma alla tre strängar exakt lika på en enstaka ton. Särskilt de högre tonerna. Räkna med att det tar flera dagars slit om du skall stämma hela pianot. Och det kommer ändå aldrig bli i närheten av så bra som ett proffs kan göra det.

Det vore intressant att höra Karls tips eller input om detta...

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bättre att anlita en. Men de är rätt dyra tror jag... 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.. det är helt ok att stämma ett piano själv. Jag har ett piano som jag har köpt ett stäm set till. och det funakr jätte bra. Jag säger inte att man blir proffsig pianostämmare bara för att man har prylarna, men det går att göra det med gott resultat.

Det som blir problem är att man måste använda ett stämprog för att det ska stämma i alla oktaver. Jag använde Chromatia FJM tuner när jag stämde och det funkar grejt. det tar inte alls flera dagar att stämma som någon sa, det tog mig 8 timmar första gången jag stämde och bara 4 timmar andra gången jag gjorde det. Men man bör ha riktiga stämnycklar och inte använda typ skift nyckel som jag vet vissa har försökt med.

//Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

lura inte i folk såna dumheter Myrli, jämfört med en utbildad/ skolad och erfaren pianotekniker så blir det du gör INTE bra, det är bara så...en "riktig" stämmare tar ca 3 timmar på sig, gör det utan nåt jädra program etc för han/hon har konsten och färdigheten i huvudet och fingrarna efter många års utbildning och yrkesvärv---inget för kvacksalvare/GÖR DET SJÄLVARE!!!

🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

lura inte i folk såna dumheter Myrli, jämfört med en utbildad/ skolad och erfaren pianotekniker så blir det du gör INTE bra, det är bara så...en "riktig" stämmare tar ca 3 timmar på sig, gör det utan nåt jädra program etc för han/hon har konsten och färdigheten i huvudet och fingrarna efter många års utbildning och yrkesvärv---inget för kvacksalvare/GÖR DET SJÄLVARE!!!

🤪

Äh, komigen nu... Byt ut alla strängar när ni lix håller på... å skulle allt skita sig, bygg om pianot till bardisk.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Jag har stämt ett piano själv för en herrans massa år sedan med hjälp av stämapparat, hemmakonstruerad nyckel och suddgummibitar som dämp mellan strängarna där det finns flera. Det blev helt okej, men det kändes inte så kul att jag vill göra det igen. De allra högsta tonerna fick jag ingen riktigt bra ordning på heller, men jag tror inte alls som vissa andra att det är någon slags helig och fantastiskt omöjlig uppgift.

Jag tycker visst att man kan prova själv om man har ett billigt piano och en allmänt avspänd grungeattityd. Att stämma ett piano är väl ungefär lika svårt som att spela in musik... Sen kan man ju avgöra själv vilket av sakerna man vill lägga tid och möda på att lära sig...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.. det är helt ok att stämma ett piano själv. Jag har ett piano som jag har köpt ett stäm set till. och det funakr jätte bra. Jag säger inte att man blir proffsig pianostämmare bara för att man har prylarna, men det går att göra det med gott resultat.

Det är lite märkligt att cembalister förväntas kunna stämma sitt instrument själv men att pianister ska anlita tekniker. Det kan väl inte bara bero på att cembalon tappar stämningen så ofta så att det blir omöjligt att hyra stämmare varannan dag eller på att cembaloramen eller vad det heter är så mjuk?

Jag har försökt dra lite i mitt piano när enstaka strängar tappar stämningen och det bättrar på det lite men jag skulle vilja kunna lite mer. Hur får man tag på de verktyg du har. Är de jättedyra?

Det måste väl finnas ett litet gratisprogram till datorn nånstans som man kan ladda hem för att datorn ska kunna bli en stämapparat som passar piano. Koppla sångmikrofonen til ljudkortet och så...eller? Min pianostämmares stämapparat är en sån där fin sak. Jag minns inte om den kostade 3000 eller 6000 men det vill jag inte betala.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.. det är helt ok att stämma ett piano själv. Jag har ett piano som jag har köpt ett stäm set till. och det funakr jätte bra. Jag säger inte att man blir proffsig pianostämmare bara för att man har prylarna, men det går att göra det med gott resultat.

Det är lite märkligt att cembalister förväntas kunna stämma sitt instrument själv men att pianister ska anlita tekniker. Det kan väl inte bara bero på att cembalon tappar stämningen så ofta så att det blir omöjligt att hyra stämmare varannan dag eller på att cembaloramen eller vad det heter är så mjuk?

Jag har försökt dra lite i mitt piano när enstaka strängar tappar stämningen och det bättrar på det lite men jag skulle vilja kunna lite mer. Hur får man tag på de verktyg du har. Är de jättedyra?

Det måste väl finnas ett litet gratisprogram till datorn nånstans som man kan ladda hem för att datorn ska kunna bli en stämapparat som passar piano. Koppla sångmikrofonen til ljudkortet och så...eller? Min pianostämmares stämapparat är en sån där fin sak. Jag minns inte om den kostade 3000 eller 6000 men det vill jag inte betala.

Gulliga lilla Fredrika, Cembalo är en sak, den måste man stämma oftare än en gitarr tex, Piano däremot kräver sin tekniker/stämmare för att få till det riktigt bra!

(jag har en cembalo ett piano osv och vet vad respektive instrument kräver,,,) 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

(jag har en cembalo ett piano osv och vet vad respektive instrument kräver,,,) 😄

Bäste modiga och stolta herre...visst kräver ett piano mer än en cembalo, det har till och med lilla jag uppfattat och jag borde kanske inte bry min lilla hjärna med spörsmål av denna magnitud men det har länge förvånat mig med min begränsade erfarenhet att pianister skyr stämmandet som om det var någonting främmande eller obegripligt medan de flesta andra instrumentalister förväntas kunna detta hantverk själva.

Min ädle fader har sagt till lilla mig att på den tiden då det fanns en studio som hette Polar och som Ni, charmante gentleman, säkerligen frekventerat på den tid det begav sig, fanns där åtminstone en stor Yamahaflygel som blev stämd varje måndag, åtminstone under Led Zeppelins och Abbas dagar. Det har sagts mig att flygelns tunga ram är betydligt stabilare än en sådan där nätt liten sak som huseras av en cembalos sirliga lekamen och även om en cembalo möjligen behöver stämmas varje dag och andras åsikter att en pianostämning som utföres en gång i veckan är ovanligt ofta kan kanske även detta ge mig underliga flickfantasier om hur mycket man ändå måste hålla efter pianots 150-tal trådar. Särskilt, kan jag inbilla mig, gäller detta mitt eget mer blygsamma Malmöbyggda piano som fortfarande måste utstå sviterna efter en längre tids opasslighet efter att ha flyttats från en relativt hälsosamt fuktig lokal till hennes nu mer enligt modern byggpraxis för instrument mycket ansträngande torra inomhusklimat.

Självfallet, dyre herre, varken vill eller har jag förmåga att på något som helst sätt ifrågasätta något Ni säger. Jag är endast intresserad av att utveckla min ack så ringa förmåga att förbättra sonoriteten i mitt instrument då jag inte har ekonomiska medel att låta stämma mitt instrument varje eller varannan vecka, och då jag till och med av sympatiska tekniker får svaret att "det inte är lönt att stämma under pågående väderomslag", vilket jag ibland får höra. Antagligen är detta vilda önskemål i en ännu inte stadgad liten flickas hjärna men även jag har väl rätt att få drömma vilda drömmar ibland?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fredrika, ni har onekligen talets gåfva och en gränslöst charmerande ton i eder sktiftliga correspondens, jag tror jag blifvit kär i er och det känns som om vi dansar i en lättsam menuett som på den gamla goda tiden anno 1775 i salongerna på slotten där det begaf sig, samt Hagaparken etc etc...nu glider jag in i nutid, att stämma pianot varje vecka är ju dyra studios tillhanda, hemma skulle man väl kunna nöja sig med åtmistone 4 ggr per år för att ha det någorlunda OK men i verkligheten blir det ju inte så, i alla fall inte för mig...

Cembalon behöver stämmas väldigt ofta och kan som sagt göras av den som själv trakterar instrumentet med viss kunskap om ämnet förstås, pianot är inte på något sätt jämförbart vilket torde framgå av logik och det här med temperarad stämning och många fler strängar, 3 per ton i huvudsak förutom basregistret!

Angående sonoriteten i ditt instrument, vad spelar ni för sorts musik och hur ofta, sjunger ni dessutom?

Nyfiken och varm herre söker...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad beträffar stämhållning cembalon/ piano,flygel....i en cembalon saknas gjutjärnsram vilket medför problem då strängtrycket gör att konstruktionen inte orkar hålla spänningen mellan anhängsstift och stämnagel då hela konstruktionen är av trä.....det finns flera anledningar till att cembalister stämmer själva, dels sagda problem om instrumentets "dåliga stämhållning" dels att mycket av den musik som spelas har speciella stämningar(tempereringar) tex Werkmeister ll där terserna blir betydligt långsammare än vid meantone temperering som används mest i västerländsk musik och alla stämmare har inte koll på dom stämningarna....

Vad beträffar piano och flyglar så har det sedan mitten/slutet på 1800-talet funnits gjutjärnsramar i instrumenten för att kunna härbärgera det tryck (upptill c:a 20 ton) som ett instrument "håller" när tonhökden ligger på 440Hz.... instrument byggda kring 1900 kallt då orkestertonen inte låg på 440HZ utan lägre kan man visserligen "lura upp" i vår tids orkesterton men bör iaktaga försiktighet och verkligen kolla järnramen innan uppdragning sker, men generellt kan man dra upp gamla instument till "rätt" tonhöjd om man tar det lugnt och klokt kan vara att stämma upp det i etapper.Frågan om man ska ge sig på att stämma själv da'....

Pianister är dom musiker som kan sitt instrument sämst...dom har ringa koll på vad som händer när man trycker ner en tangent och hammaren börjar sin vandring mot strängarna, vad som möjliggör repetition av tonen, hur sostenuitopedalen fungerar och vad som man kan behöva göra när ett kor har stämt ur sig....många pianister känner sig utlämnade till en pianotekniker för att greja även det minsta "fel" som uppstår...att tex. stämma in en sträng av tre som har "fallit ur" är ganska lätt med lite övning....en någorlunda stämnyckel och ett par stämkilar är allt som behövs och inte vara rädd för att något går sönder det värsta som kan hända är att en sträng går av, men det är klart att man bör ta det varligt men har man gjort det några gånger så kan man det...att stämma ett helt instrument kräver lite mer...först att "lägga" en schysst temperatur i mitten av instrumentet för att sedan utgå från den och stämma upp eller nedåt ( varierar från stämmare till stämmare) jag brukar stämma uppåt efter temperaturoktaven jag lagt. sedan har varje instrument sin egen inharmonisitetskurva vilket innebär att övertonerna som alstras är inte lika i alla instrument beroende på mensurberäkningen vid tillverkningen av strängarna som man måste ta hänsyn till när man stämmer för att det hela ska låta bra i slutändan...tex..att man strechar oktaverna så att dom inte är helt rena i övre diskanten men för örat låter det bättre och där hänger inte alla stämapparater med utan resultatet blir inte riktigt schysst....har en schysst själv som jag använder när jag har mer än fyra stämningar på samma dag för att ha lite i huvudet kvar efter dagens slut men konsertstämningar går alltid på örat....men det är som sagt inte omöjligt att stämma och det är med det som med allt annat har man gjort det tillräckligt många gånger så blir man bättre och bättre sedan kan man ju diskutera hur roligt det är...Myrli's 8 timmar första och 4 timmar andra och förmodligen fanns det att göra mer ändå( av egen erfarenhet om mitt första piano jag stämde) nu för tiden går det hyffsat snabbt, circus 1 timme om det inte var stämt för tjugo år sedan då tar det lite längre....musikhögskolan i Sthlm har utbildningen och det var där jag gick...pianoteknikerutbildningen i Leksand lägs ner nu och vi i Sveriges Pianostämmare och Teknikerförening hoppas att den tas upp igen av någon högskola annars lär det inte finnas några som kan ta hand om alla instrumenten om tio/tjugo år och det vore lite illa..... 😱 och för alla som är intresserade kan man ju alltid söka utbildningen i Sthlm det är trots allt ett ganska schysst jobb där man kommer runt och servar en kär ägodel i hemmen eller i konsertsalarna eller i alla studios :rolleyes:😛

/karl ........................................ shit...det där blev långt 😎

För intresserade kan ni ju gå in på vår hemsida SPTF

Redigerat av karl
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad beträffar stämhållning cembalon/ piano,flygel....i en cembalon saknas gjutjärnsram vilket medför problem då strängtrycket gör att konstruktionen inte orkar hålla spänningen mellan anhängsstift och stämnagel då hela konstruktionen är av trä.....det finns flera anledningar till att cembalister stämmer själva, dels sagda problem om instrumentets "dåliga stämhållning" dels att mycket av den musik som spelas har speciella stämningar(tempereringar) tex Werkmeister ll där terserna blir betydligt långsammare än vid meantone temperering som används mest i västerländsk musik och alla stämmare har inte koll på dom stämningarna....

Vad beträffar piano och flyglar så har det sedan mitten/slutet på 1800-talet funnits gjutjärnsramar i instrumenten för att kunna härbärgera det tryck (upptill c:a 20 ton) som ett instrument "håller" när tonhökden ligger på 440Hz.... instrument byggda kring 1900 kallt då orkestertonen inte låg på 440HZ utan lägre kan man visserligen "lura upp" i vår tids orkesterton men bör iaktaga försiktighet och verkligen kolla järnramen innan uppdragning sker, men generellt kan man dra upp gamla instument till "rätt" tonhöjd om man tar det lugnt och klokt kan vara att stämma upp det i etapper.Frågan om man ska ge sig på att stämma själv da'....

Pianister är dom musiker som kan sitt instrument sämst...dom har ringa koll på vad som händer när man trycker ner en tangent och hammaren börjar sin vandring mot strängarna, vad som möjliggör repetition av tonen, hur sostenuitopedalen fungerar och vad som man kan behöva göra när ett kor har stämt ur sig....många pianister känner sig utlämnade till en pianotekniker för att greja även det minsta "fel" som uppstår...att tex. stämma in en sträng av tre som har "fallit ur" är ganska lätt med lite övning....en någorlunda stämnyckel och ett par stämkilar är allt som behövs och inte vara rädd för att något går sönder det värsta som kan hända är att en sträng går av, men det är klart att man bör ta det varligt men har man gjort det några gånger så kan man det...att stämma ett helt instrument kräver lite mer...först att "lägga" en schysst temperatur i mitten av instrumentet för att sedan utgå från den och stämma upp eller nedåt ( varierar från stämmare till stämmare) jag brukar stämma uppåt efter temperaturoktaven jag lagt. sedan har varje instrument sin egen inharmonisitetskurva vilket innebär att övertonerna som alstras är inte lika i alla instrument beroende på mensurberäkningen vid tillverkningen av strängarna som man måste ta hänsyn till när man stämmer för att det hela ska låta bra i slutändan...tex..att man strechar oktaverna så att dom inte är helt rena i övre diskanten men för örat låter det bättre och där hänger inte alla stämapparater med utan resultatet blir inte riktigt schysst....har en schysst själv som jag använder när jag har mer än fyra stämningar på samma dag för att ha lite i huvudet kvar efter dagens slut men konsertstämningar går alltid på örat....men det är som sagt inte omöjligt att stämma och det är med det som med allt annat har man gjort det tillräckligt många gånger så blir man bättre och bättre sedan kan man ju diskutera hur roligt det är...Myrli's 8 timmar första och 4 timmar andra och förmodligen fanns det att göra mer ändå( av egen erfarenhet om mitt första piano jag stämde) nu för tiden går det hyffsat snabbt, circus 1 timme om det inte var stämt för tjugo år sedan då tar det lite längre....musikhögskolan i Sthlm har utbildningen och det var där jag gick...pianoteknikerutbildningen i Leksand lägs ner nu och vi i Sveriges Pianostämmare och Teknikerförening hoppas att den tas upp igen av någon högskola annars lär det inte finnas några som kan ta hand om alla instrumenten om tio/tjugo år och det vore lite illa..... 😱 och för alla som är intresserade kan man ju alltid söka utbildningen i Sthlm det är trots allt ett ganska schysst jobb där man kommer runt och servar en kär ägodel i hemmen eller i konsertsalarna eller i alla studios :rolleyes:😛

/karl ........................................ shit...det där blev långt 😎

För intresserade kan ni ju gå in på vår hemsida SPTF

SHIT!

Precis vad jag tänkte skriva men du hann före Karl 😛😆😆

/R

Link to comment
Dela på andra sajter

Fredrika, ni har onekligen talets gåfva och en gränslöst charmerande ton i eder sktiftliga correspondens, jag tror jag blifvit kär i er och det känns som om vi dansar i en lättsam menuett som på den gamla goda tiden anno 1775 i salongerna på slotten där det begaf sig, samt Hagaparken etc etc...!

Angående sonoriteten i ditt instrument, vad spelar ni för sorts musik och hur ofta, sjunger ni dessutom?

Nyfiken och varm herre söker...

Om "nyfiken och varm herre söker.." hade läst på lite bättre i forumets trådar skulle densamme ha förstått att skriftningen "nyfiken och varm kvinna söker.." torde ha rönt större intresse hos denna nymf som uppenbarligen har ett intellekt lika skärpt som sin penna. Men ni är förlåten, ty vem är jag att döma?

Har också tagit mig friheten att förkorta Edert epos i citatet, och inskränkt mig till första och sista meningen. (Första meningen innehåller 53 ord!) Betänk i Edert genmäle att man bör inhysa maximalt tjugo ord i en mening för att den ska vara lättläst. (Likt denna nyss lästa) Allt utöver denna siffra blir tungläst och förvirrande för svagsinta, vilka vi vet finns i stor numerär i detta forum! (20 igen)

Jag vill icke peka med pinne pek, utan bara ödmjukt framföra min sak. (här klarade jag mig med tretton ord, MVG!!)

Bästa hälsningar

R

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad beträffar stämhållning cembalon/ piano,flygel....i en cembalon saknas gjutjärnsram vilket medför problem då strängtrycket gör att konstruktionen inte orkar hålla spänningen mellan anhängsstift och stämnagel då hela konstruktionen är av trä.....det finns flera anledningar till att cembalister stämmer själva, dels sagda problem om instrumentets "dåliga stämhållning" dels att mycket av den musik som spelas har speciella stämningar(tempereringar) tex Werkmeister ll där terserna blir betydligt långsammare än vid meantone temperering som används mest i västerländsk musik och alla stämmare har inte koll på dom stämningarna....

Vad beträffar piano och flyglar så har det sedan mitten/slutet på 1800-talet funnits gjutjärnsramar i instrumenten för att kunna härbärgera det tryck (upptill c:a 20 ton) som ett instrument "håller" när tonhökden ligger på 440Hz.... instrument byggda kring 1900 kallt då orkestertonen inte låg på 440HZ utan lägre kan man visserligen "lura upp" i vår tids orkesterton men bör iaktaga försiktighet och verkligen kolla järnramen innan uppdragning sker, men generellt kan man dra upp gamla instument till "rätt" tonhöjd om man tar det lugnt och klokt kan vara att stämma upp det i etapper.Frågan om man ska ge sig på att stämma själv da'....

Pianister är dom musiker som kan sitt instrument sämst...dom har ringa koll på vad som händer när man trycker ner en tangent och hammaren börjar sin vandring mot strängarna, vad som möjliggör repetition av tonen, hur sostenuitopedalen fungerar och vad som man kan behöva göra när ett kor har stämt ur sig....många pianister känner sig utlämnade till en pianotekniker för att greja även det minsta "fel" som uppstår...att tex. stämma in en sträng av tre som har "fallit ur" är ganska lätt med lite övning....en någorlunda stämnyckel och ett par stämkilar är allt som behövs och inte vara rädd för att något går sönder det värsta som kan hända är att en sträng går av, men det är klart att man bör ta det varligt men har man gjort det några gånger så kan man det...att stämma ett helt instrument kräver lite mer...först att "lägga" en schysst temperatur i mitten av instrumentet för att sedan utgå från den och stämma upp eller nedåt ( varierar från stämmare till stämmare) jag brukar stämma uppåt efter temperaturoktaven jag lagt. sedan har varje instrument sin egen inharmonisitetskurva vilket innebär att övertonerna som alstras är inte lika i alla instrument beroende på mensurberäkningen vid tillverkningen av strängarna som man måste ta hänsyn till när man stämmer för att det hela ska låta bra i slutändan...tex..att man strechar oktaverna så att dom inte är helt rena i övre diskanten men för örat låter det bättre och där hänger inte alla stämapparater med utan resultatet blir inte riktigt schysst....har en schysst själv som jag använder när jag har mer än fyra stämningar på samma dag för att ha lite i huvudet kvar efter dagens slut men konsertstämningar går alltid på örat....men det är som sagt inte omöjligt att stämma och det är med det som med allt annat har man gjort det tillräckligt många gånger så blir man bättre och bättre sedan kan man ju diskutera hur roligt det är...Myrli's 8 timmar första och 4 timmar andra och förmodligen fanns det att göra mer ändå( av egen erfarenhet om mitt första piano jag stämde) nu för tiden går det hyffsat snabbt, circus 1 timme om det inte var stämt för tjugo år sedan då tar det lite längre....musikhögskolan i Sthlm har utbildningen och det var där jag gick...pianoteknikerutbildningen i Leksand lägs ner nu och vi i Sveriges Pianostämmare och Teknikerförening hoppas att den tas upp igen av någon högskola annars lär det inte finnas några som kan ta hand om alla instrumenten om tio/tjugo år och det vore lite illa..... 😆 och för alla som är intresserade kan man ju alltid söka utbildningen i Sthlm det är trots allt ett ganska schysst jobb där man kommer runt och servar en kär ägodel i hemmen eller i konsertsalarna eller i alla studios 😏😉

/karl ........................................ shit...det där blev långt 😆

För intresserade kan ni ju gå in på vår hemsida SPTF

😆😛😛😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Om "nyfiken och varm herre söker.." hade läst på lite bättre i forumets trådar skulle densamme ha förstått att skriftningen "nyfiken och varm kvinna söker.." torde ha rönt större intresse hos denna nymf som uppenbarligen har ett intellekt lika skärpt som sin penna. Men ni är förlåten, ty vem är jag att döma?

Har också tagit mig friheten att förkorta Edert epos i citatet, och inskränkt mig till första och sista meningen. (Första meningen innehåller 53 ord!) Betänk i Edert genmäle att man bör inhysa maximalt tjugo ord i en mening för att den ska vara lättläst. (Likt denna nyss lästa) Allt utöver denna siffra blir tungläst och förvirrande för svagsinta, vilka vi vet finns i stor numerär i detta forum! (20 igen)

Jag vill icke peka med pinne pek, utan bara ödmjukt framföra min sak. (här klarade jag mig med tretton ord, MVG!!)

Bästa hälsningar

R

😏😆😄😆😆😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 11 månader senare...

Jahapp. Så var det dags att stämma pianot därhemma. Något som ju görs av utbildade pianostämmare, eftersom det är så extremt svårt att temperera rätt...

Men så kom jag att tänka på att man borde väl kunna göra det själv med hjälp av en digital stämapparat, t.ex. min Boss TU-12H!

Någon som har provat? Eller som har några kloka (eller inte kloka 😎 ) åsikter?

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, det blir nog pianostämmaren till slut. Men jag är ändå nyfiken! 😎

Det borde väl gå att temperera själv med hjälp av en stämapparat som har tillräckligt stor noggrannhet? För i praktiken borde man väl bara behöva följa något slags schema över hur många cent snett tonen skall ligga?

Eller är det så att man snedstämmer strängarna i samma ton i förhållande till varandra?

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

?

En gång hemma hade vi en pianostämmare som stämde brorsans piano. Han hade inga stämapparater överhuvudtaget!! Däremot hade han ett verktyg som han skruvade med i innandömet av denna gamla gjutjärnspjäs. Han sa att man lär sig med tiden hur det ska låta och att man måste veta hur tonerna ligger bara. Han använde helt enkelt bara öronen. 1500 pix kostade det!

😎

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Man anlitar en pianostämmare.

Nej det går inte att använda ett färdiginställt schema, varje piano /flygel är unik.

Sök på Vendolin efter en pianostämmare (ifall du är i sthlm) Danilo heter han som annonserar där. mkt mkt bra! 900kr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...