Jump to content
Annons

Stämma piano själv, vågar man göra det?


allansson

Recommended Posts

Har länge gått i tankarna på att köpa ett piano, och nu var jag inne på Erikshjälpen i Lund och såg att de hade ett för 200:-, men som vanligt är det så ostämt att en flock fiskmåsar låter bättre. 😲

Nu undrar jag dock vad som krävs för att stämma ett piano. Vilka vertyg som behövs och om man måste byta ut strängarna i det? Så som jag har tänkt mig kan det inte vara så omänskligt svårt om man har rätt vertyg, en mikrofon och stämapparat i datorn... men jag har nog helt fel...

Om det inte går, hur mycket kan det kosta att stämma om ett piano via en proffesionell pianostämmare, och är det isåfall billigare att köpa ett stämt piano från början?

Redigerat av allansson
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det brukar kosta runt 1000-2000 spänn att få sitt piano stämt. Om man verkligen vill ha det bra stämt så kan pianostämaren behöva komma tillbaks åtminstone en extra gång efter första stämningen, därav priset. Och det är ett ganska drygt jobb. Jag rekommenderar att man gör full service samtidigt.

Dock behöver man ju inte stämma pianot mer än vart annat år, om det inte drar från något fönster eller ventilation, eller flyttar pianot.

Jag är inget proffs på området, men jag råkar känna en gubbe som jobbat med det där =).

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Fick tag i mitt piano genom en bortskänkes annons för några månader sen. ganska ostämt när jag fick det. Jag har inte haft pianot så länge, så jag har inte orkat med att stämma allt ordentligt, men jag tar det några toner åt gången. Hör jag en sur ton i det jag lirar så stämmer jag till den, och till slut kommer allt stämma hyfsat nog. Redan nu låter det tillräckligt hyfsat för att man inte ska jämmra sig när man spelar på det.

Har du tänkt spela in pianot vore det väl bäst att låta ett proffs stämma det. Jag nöjer mig med att alla toner stämmer med varandra, inte att de har rätt svängningar per sekund.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Har länge gått i tankarna på att köpa ett piano, och nu var jag inne på Erikshjälpen i Lund och såg att de hade ett för 200:-, men som vanligt är det så ostämt att en flock fiskmåsar låter bättre. 😕

Nu undrar jag dock vad som krävs för att stämma ett piano. Vilka vertyg som behövs och om man måste byta ut strängarna i det? Så som jag har tänkt mig kan det inte vara så omänskligt svårt om man har rätt vertyg, en mikrofon och stämapparat i datorn... men jag har nog helt fel...

Om det inte går, hur mycket kan det kosta att stämma om ett piano via en proffesionell pianostämmare, och är det isåfall billigare att köpa ett stämt piano från början?

saken är att det handlar ju om det är värt att stämma. det första du bör kolla är ju om ramen är gjord av metall eller trä. det finns en risk i att tidens tand påverkat pianot så att det helt enkelt inte håller stämmningen. detsamma gäller stämskruvarna, de måste vara hela också. reparationer kan lätt kosta mer än ett fungerande begagnat piano.

stämmning är en annan fråga. det går att stämma själv, men det kräver förståss att du har musiköra. då kan du stämma med hjälp av gafflar och intervaller, och att lyssna på svägningarna.

alltså, vissa tycker att det är svårt att stämma en gitarr. en sådan person bör definitivt inte ge sig på att stämma ett piano. men om du är noggran och metodisk, finns det ingen anledning till att du inte skulle kunna klara det själv.

men som sagt, vissa kan inte stämma en gitarr.

Link to comment
Dela på andra sajter

ring en pianostämmare-du klarar det INTE själv med det du beskriver,varje ton/tangent har 3 strängar och det skall som sagt stämmas tempererat=inget för lekmannen därför finns utbildade och erfarna pianostämmare-drygt-tar ca 2 timmar för ett proffs,runt 1000:- du kan ju fråga om han/hon gör det utan kvitto=billigare! 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är värt att stämma själv beror på vad du har för krav. Om du vill at det inte ska låta förjävligt, kan det nog funka. Men om du vill att det SKA stämma riktigt så tror jag inte det går.

Stämapparat funkar inte eftersom det blir svårt att få till rätt temperering med en.

Tempererad stämning = (för dom som ev inte vet) uppfanns typ nån gång på 1600-talet, Bach var bla en av pionjärerna. Innebär att man gör en skala som är en kompromiss mellan alla tonarter (dvs våran vanliga 12-tonsskala) där mellantonerna F# G# Bb etc "krymps ihop". Dvs tex A# och Bb görs om till samma ton.

Ett piano har, som nämnts, tre strängar per ton. Alla tre strängarna är lite olika stämda, en i mitten och de andra två lite höre resp. lite lägre. Det krävs ett gott öra och mycket erfarenhet för att få till detta så det blir perfekt.

Men du kan ju ta hem pianot och pröva själv. Om det inte blir tillräckligt bra så är det bara att ringa en pianostämmare. 🙂

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur är det, används det inte en form av kil av gummi eller filt för att dämpa omkringliggande strängar så man kan arbeta med en i taget. Kör enligt Kajsa Varg dela suddigummin........samt Luthmans katalog Pianostämnyckel konv piano 190 kronor nr 205125......./Göran

Redigerat av Studio Bladhverket
Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar som att de allmänna tongångarna säger att man ska anlita proffs... men då har jag några frågor till.

Kommer priset variera beroende på hur många strängar som måste bytas ut (för jag antar att vissa skulle behövas det) eller jobbar de efter hur lång tid det tar? Handlar det om fasta priser eller är det mer flytande beroende på hur mycket arbete som krävs? Och är det så att de kommer hem och fixar pianot hos en eller måste man släpa iväg pianot till dem?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är himla kul att prova själv. Inte självklart att det blir särskilt bra, men roligt har man. Detta behövs:

1 - en pianostämnyckel för att vrida på stämnaglarna. (det finns några olika storlekar, men prova standard från Luthman). ca 200:-

2 - en stämapparat. Det finns för cirka 300 kronor (kanske något mindre) som är hyfsat bra. Köp en för akustiska instrument, inte en som är avsedd enbart för gitarr.

3 - en remsa filt. Sådär 2 centimeter bred och en meter lång. Gärna någorlunda tjock, sådär 5 millimeter. Den här sätter man mellan varje "trippel" av strängar så man kan stämma den i mitten utan att störas av de två andra.

4- en gummikil (går att göra av ett suddgummi, men man tröttnar fort på dem). Sättar man mellan sträng 1o2 för att stämma den tredje. Flytta på den och stäm den kvarvarande strängen.

5 - lite pinnar, skruvmejslar mm som man tycker passar.

Massa tålamod. Det är sådär 200 strängar att stämma, lite mer än på en gitarr med andra ord.

Kolla först hur lågt pianot sjunkit och om du tror at du vågra dra upp det hela vägen till 440Hz. Är det trästomme, så ta inte ens hem pianot. Ligger de flesta strängarna i närheten av rätt stämning är det OK.

Skruva försiktigt upp strängarna till rätt ton, blir det för högt så lossa först en bit och dra upp igen.

Sitter nageln inte fast utan strängen sjunker kan du försiktigt knacka på den så den fastnar, men bara försiktigt. Funkar det inte så ta proffshjälp. Det är möjligt att byta till en storlek större nagel eller få den att funka med en del olika knep, men det är inget för den som inte vet vilken ände man skall börja.

När du gått igenom all mittsträngarna kan du börja stämma sidosträngarna. Efter det är det bara att börja om igen med mittsträngarna för det brukar dra sig lite grann.

Lyssna att vanliga ackort låter bra, det är inte helt lätt att få till svängningarna så det passar bra.

Eller förresten, ring på ett proffs direkt. Be att få titta på, fråga lagom mycket och lär på kuppen. Det är värt det.

Han eller hon kommer hem till dig och gör det på plats. Byta strängar är ovanligt att man gör på pianon, är det aktuellt så är nog pianot antingen helt förstört eller så bra att det är värt pengarna.

Vad en pianostämmare också gör, mot en kostnad förstås, är att justera in mekaniken så att det blir jämnt över hela tangentbordet och inget krånglar. Ofta vill man också justera klubborna på gamla pianon så att det blir lika hårda, det är filt på dem som med tiden hårdnar olika mycket. Man kan "mjuka upp dem" med små nålar. Sånt här är bäst att låta ett proffs göra mens du tittar på. Kanske inte är värt det på ett "gratis" piano.

OBS: ta hjälp med att bära in pianot, helst av proffs. Det går åt några grabbar och en del tanke i förväg så ingen går sönder. Att hamna i trappan med pianot på bröstet blir väl ambulans direkt.

Gunnar

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

när vi skulle stämma om vårt piano för första gången på säkert 10 år så var vi tvungna att renovera det först. En del strängar behövdes byta och det var mer saker som tog väldigt lång tid.

Dessutom, är det väldigt ostämt så kan man inte stämma upp det "helt" första gången för då klarar inte ramen av trycket. Detta kan betyda att du måste stämma det ett par tre gånger innan det blir bra.

Mitt tips är att du tar dit en pianostämmare som bedömmer om det verkligen är värt att lägga ner pengar på det piano du har nu eller om det är så att du ska köpa ett i bättre skick...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är himla kul att prova själv. Inte självklart att det blir särskilt bra, men roligt har man.
Det är sådär 200 strängar att stämma, lite mer än på en gitarr med andra ord.
När du gått igenom all mittsträngarna kan du börja stämma sidosträngarna. Efter det är det bara att börja om igen med mittsträngarna för det brukar dra sig lite grann.

Tur att det finns optimister. Hur skulle världen annars se ut. 😉

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Sen ska det väl också sägas att om du köper ett stämt piano och sedan flyttar på det så kommer du förmodligen med all säkerhet att behöva stämma det efter flytten i vilket fall som helst.

Är säkert kul att prova att stämma ett piano men oj så tålamodskrävande det låter... 😄

/H.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Undrar kort och gott, skall man ge sig på att stämma pianot själv? Tips på bra och billiga verktyg?

Eller måste man bita i det sura äpplet och söka upp en pianostämmare?

Finns det någon här på forumet, och som bor i Göteborg som är intresserad av att stämma mitt piano?

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag "tror" att det är rätt så svårt att göra det själv. Min morfar försökte, och deras piano är helt underbart att spela på nu... Inte en ton rätt nånstans! 😱

Dessutom kostar väl det inte så hemskt mycket att få ett piano stämt, eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

JAg röstar också för pianostämmare. Det är ju ett riktigt hantverk med en duktig pianostämmare. Han eller hon ger ofta goda råd om skötsel, kanske behöver några kuddar eller andra spågrejor fixas till och då gör stämmaren det också. (iallafall den jag anlitade.) 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Wow..... 😱

2 bärs, och JAG har fullt upp med att stämma gitarren rätt 😄

edit: misswriting

Redigerat av Pelle Rylander
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad skulle jag hitta? Eller var det de vänliga själar som svarade som skulle hitta ngt annat?

Skall man ge sig på att stämma pianot själv?

Eller....

Finns det någon här i Göteborg som vill ha ett piano att träna på? Någon som tänker sig att bli eller håller på att bli pianostämmare??

Link to comment
Dela på andra sajter

Det sura äpplet är nog det bästa, som andra nog har påpekat.

Har själv ett pianostämmarkit hemma och har försökt stämma mammas piano och lyckades få det från "riktigt ostämt" till "ostämt", vilket får väl räknas som hyfsat för att vara första försöket 😛

Ska du försöka dig på det själv, behöver du en pianostämmarnyckel, en filtremsa och några gummikilar. Kan troligen köpas här. Tja, och en stämgaffel då, om du vill ha något att stämma efter.

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Hej hoj!

Har fixat ett piano hemma på rummet. Nu behöver det bara stämmas, och då är frågan om man kan försöka ge sig på det själv, eller är det bara dårskap? :rolleyes:

Vet nån var man kan lära sig grunderna? Och vad behöver man för prylar? Stämmgaffel?

/johan

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej hoj!

Har fixat ett piano hemma på rummet. Nu behöver det bara stämmas, och då är frågan om man kan försöka ge sig på det själv, eller är det bara dårskap?  😮

Vet nån var man kan lära sig grunderna? Och vad behöver man för prylar? Stämmgaffel?

/johan

Ett förslag är att du pm:ar Karl och frågar. Han arbetar som pianostämmare/renoverare. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag testade att stämma mitt gamla piano för en massa år sedan.

Funkar väl så länge det är en sträng per tangent, men sedan när det blir fler... Mitt heta tips är, köp tjänsten!

Link to comment
Dela på andra sajter

I kort; nej. Man ska inte försöka sig pått. Tro mig, jag talar av egen erfarenhet.

Stämgaffel räcker inte, utan det är flera specialverktyg som ska till.

Pianostämmning går på 750 - 1000 kr lite beroende var i landet du bor. Och det är det värt.

Om du bor i sthlm kan jag rek. flera st.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...