Jump to content
Annons

Recommended Posts

Guest trubaduren
Posted

Hejsan! Har en fråga!! Om man har ett midispår med trummor, kan man på ngt sätt "dissolve" själva "parten" o få olika midispår med kaggen på det ena, virveln på det andra etc??

Finns det ngt sätt att göra detta på i Cubase?

Kenneth

Annons
Posted

Vad sägs om att kolla efter Dissolve under MIDI-menyn? 😳

Fast jag fattar ju inte riktigt varför du vill ha kaggen på ett spår, virveln på ett spår och så vidare ...

Posted
Vad sägs om att kolla efter Dissolve under MIDI-menyn? 😱

Fast jag fattar ju inte riktigt varför du vill ha kaggen på ett spår, virveln på ett spår och så vidare ...

Jag antar att det är för att kunna styra volym och panorering individuellt per trumma; brukar själv göra så... när jag orkar. Brukar dock klippa och klistra o editera manuellt 😳

Guest trubaduren
Posted

Tack grabbar!! Felet var bara att jag inte tittade längre ned i arrangemangsfönstret. Korkat!!

Jo, varför jag vill ha det på flera spår är att efter att gjort varje spår till ett audiospår så kan man editera varje spår separat, vad det nu är värt.

Kenneth

Posted
Tack grabbar!! Felet var bara att jag inte tittade längre ned i arrangemangsfönstret. Korkat!!

Jo, varför jag vill ha det på flera spår är att efter att gjort varje spår till ett audiospår så kan man editera varje spår separat, vad det nu är värt.

Kenneth

det är otroligt mycket värt. Man vill ju inte att trummorna ska vara helt torra i produktionen eller? 😉

  • 4 weeks later...
Posted
Fast jag fattar ju inte riktigt varför du vill ha kaggen på ett spår, virveln på ett spår och så vidare ...

Jag & andra sidan kan inte förstå att någon skulle vilja ha trummorna på ett spår?

(Nu är ju jag en gammal "analog" studio användare med livslevande trummisar bakom trummorna).

Guest tsmalmbe
Posted

Bastrumma, virvel, tom-tom och resten. 6 kanaler kör jag oftast ner mina trummor på. Dom två första alltså i mono, och dom två senarenämnda i stereo. Blir helt hyggligt.

Posted

Hur många läste ordentligt? 🙁

Det handlar om midi-trummor, och AndyPandy sa att han tyckte det var onödigt med 5-6 midispår för programmerade trummor. Och sedan börjas det att prata om riktiga trummor, uppmickning och separerade audiokanaler. 😄

Även om trummorna skickas från ett midispår kan förhoppningsvis trumsamplern/synten själv splitta upp ljuden på olika audio-utgångar för mixning.

Posted (edited)
Fast jag fattar ju inte riktigt varför du vill ha kaggen på ett spår, virveln på ett spår och så vidare ...

😮

Hur många läste ordentligt? 😮

Det handlar om midi-trummor, och AndyPandy sa att han tyckte det var onödigt med 5-6 midispår för programmerade trummor. Och sedan börjas det att prata om riktiga trummor, uppmickning och separerade audiokanaler. 😄

Även om trummorna skickas från ett midispår kan förhoppningsvis trumsamplern/synten själv splitta upp ljuden på olika audio-utgångar för mixning.

😆 Tror faktiskt de flesta läste ordentligt. Även om man spelar in/proddar midi trummor så ser i alla fall jag det som en självklarhet att man kör på minst 4-5 kanaler för att kunna lägga på FX individuellt på trummorna i efterhand.

Principen och tänkandet bör ju vara det samma oavsett om man spelar in riktiga trummor via bussar till olika kanaler i Cubase eller om man skapar egna midikanaler direkt i programmet. 😮

Mvh / djonas

Edited by djonas
Posted

Som vanligt har Linus rätt. 😮

Effekterna läggs ju inte på midispåren, så det finns ingen anledning att separera dem (midispåren, alltså). Snarare tvärtom, det är lättare att överblicka sitt trumkomp om det ligger på samma midispår.

Däremot finns det alla anledning att koppla trummorna till olika utgångar i sampleplayern (t.ex. Battery, Goove Agent), så att de hamnar på skilda ljudspår.

Posted (edited)
Snarare tvärtom, det är lättare att överblicka sitt trumkomp om det ligger på samma midispår.

...testa att skapa 4 midikanaler, använd drummappen, klicka in ett ljud för varje trumdel på respektive kanal, markera sen alla 4 "boxarna"/takterna, dubbelklicka så ska du få se att du har lika bra överblick på trumkompet trots att det ligger på 4 olika kanaler. 😄

Vem har sagt någonting om att lägga FX på midikanalerna. 😠

Edited by djonas
Posted
Snarare tvärtom, det är lättare att överblicka sitt trumkomp om det ligger på samma midispår.

...testa att skapa 4 midikanaler, använd drummappen, klicka in ett ljud för varje trumdel på respektive kanal, markera sen alla 4 "boxarna"/takterna, dubbelklicka så ska du få se att du har lika bra överblick på trumkompet trots att det ligger på 4 olika kanaler. 😄

Vem har sagt någonting om att lägga FX på midikanalerna. 😠

Det är klart att det går att göra så, men det är lättare att bara dubbelklicka på en midipart. 😛

Förstår fortfarande inte varför man skall separera midispåren, när det är audiospåren som är det intressanta. Men ni får göra precis som ni vill, det är ett fritt land. 😛

Posted

Jag brukar använda flera midispår när jag jobbar med trummor.

Den största anledningen är att jag sällan använder någon av dom större trumsampleplayerna. Istället kör jag Aptrigga och SFZ och ingen av dom erbjuder mer än en stereoutgång. Aptrigga är egentligen en trigger (med inbyggd sampleplayer) och funkar absolut bäst om man låter varje instans sköta en trumma. Då blir det plöstligt lika många midispår som antalet trummor.

Hänger ni med? 🙂

Posted
Jag brukar använda flera midispår när jag jobbar med trummor.

Den största anledningen är att jag sällan använder någon av dom större trumsampleplayerna. Istället kör jag Aptrigga och SFZ och ingen av dom erbjuder mer än en stereoutgång. Aptrigga är egentligen en trigger (med inbyggd sampleplayer) och funkar absolut bäst om man låter varje instans sköta en trumma. Då blir det plöstligt lika många midispår som antalet trummor.

Hänger ni med? 🙂

Jo, då förstår jag att det finns en poäng med det. 🙂

  • 2 weeks later...
Guest tsmalmbe
Posted

Jag kör alltså flere midispår (förutom audiospår), och det gör det lättare (möjligt) att ta MIDI-soundena från flere källor. I början kanske man nöjer sig med nån GM-grej, men sen vill man byta ut basstrumman, sen virveln..etc. Så har man dom som olika spår från början är det bara att köra på och byta ut. Dessutom använder jag mycket det att jag har en hel bank med virvelsound, och med att höja och sänka notvärdena så kan jag snabbt och enkelt byta virvelsound över hela låten.

Finns andra metoder, men min är ju överlägset bäst =)

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.