Jump to content
Annons

En synthdänga


auto mode

Recommended Posts

Nästan ett år efter att jag la upp förra versionen är här en helt ny version.

Välkommna att såga eller berömma,

och om någon vill bidra med text och sång

så vore det kul.

LÅTNAMN: Ej klart

ARTIST/GRUPP:Schlachthof

GENRE:Synth

LÅTLÄNGD:4 min

KOMPOSITÖR:Schlachthof

PRODUCENT:Schlachthof

INSPELNINGSÅR:2007

FORMAT: mp3

STORLEK: 5,4mb

STATUS: Sång önskas

Utrustning som används

Bas : MFB Synth 2

Hi-hat : AD drums demo

Kick : Korg wavestation

Snare : gammal sampling

bakgrunds stråk : Korg wavestation

Lead melodi : Cubase A1 synth

Synth_ad_master.mp3

Redigerat av auto mode
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 61
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

1) Det heter synthdänga, inte synth dänga.

2) Det låter löjligt med den där dissonanta basgången, det är liksom klyscha 1 i syntlåtar. Det är en kolla här vad deppiga vi är när vi jobbar i hamnen med slaktavfall och samlar inspiration till våra jättetuffa bodylåtar-basgång.

3) Trista ljud. Har du programmerat dem själv? Det låter inte så.

Dock tycker jag melodislingan är bra!

Ändra basgången, byt ljud och posta igen!

Redigerat av AndyPandy
Link to comment
Dela på andra sajter

1) Det heter synthdänga, inte synth dänga.

2) Det låter löjligt med den där dissonanta basgången, det är liksom klyscha 1 i syntlåtar. Det är en kolla här vad deppiga vi är när vi jobbar i hamnen med slaktavfall och samlar inspiration till våra jättetuffa bodylåtar-basgång.

3) Trista ljud. Har du programmerat dem själv? Det låter inte så.

Dock tycker jag melodislingan är bra!

Ändra basgången, byt ljud och posta igen!

1) Det heter synthdänga, inte synth dänga.

Säg det till min svenska lärare

2) Det låter löjligt med den där dissonanta basgången

Vad är det som är dissonant?

3)Det är en kolla här vad deppiga vi är när vi jobbar i hamnen med slaktavfall

och samlar inspiration till våra jättetuffa bodylåtar-basgång.

Exakt den känslan vill jag framkalla 🤪

Trista ljud det är arturias moog emulator på basgången den låter grymt bra

tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lägg på sång på det här så blir det skitbra..Tuff bass..Gillar inte det lilla partiet (på några sekunder) som är vid 48sek&1.24 och i slutet när det blir lite TV-spel,men det är ju bara en fråga om smak..annars råbra..Vilken slags sång har du tänkt?

Jag är dålig på att komma på sång idéer.

Dom partierna vid 48sek&1.24 är tänkt som refräng.

Kul att du gillade den annars

Link to comment
Dela på andra sajter

2) Det låter löjligt med den där dissonanta basgången

Vad är det som är dissonant?

Typ att tonerna inte riktigt stämmer med ackordet. Det låter fel på något sätt. Och gummisyntare från Sverige brukar alltid använda sådana basgångar trots ingen av de riktigt tunga syntbanden gjorde så. Och det låter inte bra, det låter bara klyschigt. Inte deppigt, inte tungt, bara larvigt.

Tjacka några skivor med Klinik, Front 242 och Nitzer Ebb och lyssna och lär.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här var helt okej! Lite tråkiga ljud kanske, försök att lägga lite mer effekter o dyl på dem (eller nåt). Melodin är bra och sådär lagom deppig och melankolisk. Kanske skulle ha någon form av sång dock, låter dock möjligtsvis lite svårt att göra en sångmelodi till detta som inte följer synthen. (och då blir det kanske lite tråkigt) Tycker gott att du kan behålla den instrumentell

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar detta skarpt. Låter kanonskönt! :-)

Får inte nån känsla av att jag saknar en sång så jag håller nog med Jejje om

att du kan mycket väl behålla den som instrumental.

Första låten på länge som jag sparar på hårddisken! 😉

//Micke...

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar. Snyggt som tusan. Skitbra utan sång, kan bli ännu bättre med. Gillar partierna som nämnts ovan vid 48 och 1.24, även om jag inte riktigt ser det som en solklar refräng som det är nu. Blir nog tydligare med sång iofs. Ska bli väldans intressant att höra slutresultatet 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjacka några skivor med Klinik, Front 242 och Nitzer Ebb och lyssna och lär.
Jaha och göra efterapningar. Är det så du gör musik

Nix, men det kan ju vara bra att veta vad som skapar den där ödesmättade stämningen som de stora banden åstadkom. Det var defenitivt inte dissonanta basgångar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Asså vad är det för attityd att säga att killen ska lyssna på gammal synth för att "bli bra"..Kanske han helt enkelt inte vill låta som Nitzer. Våran uppgift är väl att ge konstruktiv kritik, inte berätta vilken musikstil han borde spela,eller?!? Jag menade inte att du MÅSTE ha sång på det här, men jag tror att det skulle bli jiivligt bra med sång,men det är bara min åsikt för att jag har svårt att ta instrumental musik till mitt hjärta,om du vill släppa det här som en instrumentalare så är jag på din sida kompis:o)

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart behöver han inte lyssna på de stora banden, men de stora banden har ju lyckats, eller hur? Och jag har själv lyssnat på syntmusik sedan barnsben och jag har hört hur många svenska band som helst som inte har lyckats, och jag kan berätta att gemensamt för många av dem var att de alltid misstog sig på vad som gav den där ödesmättade stämningen som finns i många av de storas bandens låtar.

T ex:

Skinny Puppy använde inte så mycket distat sång som vissa tror.

Nitzer Ebbs sångare skrek inte ut sin sång vilket många tycks tro.

Och vad var det som skapade DAF:s legendariska sound? Tunga basgångar? En skrikande sångare? Och vad var det som gjorde att deras svenska fjantkopior Poupee Fabrikk bara lät löjliga?

Mycket av dagens syntmusik är fångad i myten om hur syntmusik ska låta. Och därför låter det bara larvigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

1) Det heter synthdänga, inte synth dänga.

2) Det låter löjligt med den där dissonanta basgången, det är liksom klyscha 1 i syntlåtar. Det är en kolla här vad deppiga vi är när vi jobbar i hamnen med slaktavfall och samlar inspiration till våra jättetuffa bodylåtar-basgång.

3) Trista ljud. Har du programmerat dem själv? Det låter inte så.

Dock tycker jag melodislingan är bra!

Ändra basgången, byt ljud och posta igen!

1) Det heter synthdänga, inte synth dänga.

Säg det till min svenska lärare

2) Det låter löjligt med den där dissonanta basgången

Vad är det som är dissonant?

3)Det är en kolla här vad deppiga vi är när vi jobbar i hamnen med slaktavfall

och samlar inspiration till våra jättetuffa bodylåtar-basgång.

Exakt den känslan vill jag framkalla 😉

Trista ljud det är arturias moog emulator på basgången den låter grymt bra

tycker jag.

Jag kollade med Auto Mode's svenskalärare! Det heter varken "synth dänga" eller "synthdänga"!!!!

Om det skall vara något så är "syntdänga" det mest korrekta,,, haha!

Jag tycker att det låter bra. Basen är bra. Dissonans eller ej, men hajjar vad A-P menar.

Om du vill konvertera detta till EBM så är det bara att höja 30bpm,, Du kan ju alltid gära en 5 låtar av denna, har hört/sett liknande på forumet tidigare. Inget illa menat mot någon. Men varför inte låta någon annan lägga lite egen touch på din låt? För det är bra grejjer, tycker jag.

Sång behövs! Vill du ha text? Eller har du ngt på G?

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart behöver han inte lyssna på de stora banden, men de stora banden har ju lyckats, eller hur? Och jag har själv lyssnat på syntmusik sedan barnsben och jag har hört hur många svenska band som helst som inte har lyckats, och jag kan berätta att gemensamt för många av dem var att de alltid misstog sig på vad som gav den där ödesmättade stämningen som finns i många av de storas bandens låtar.

T ex:

Skinny Puppy använde inte så mycket distat sång som vissa tror.

Nitzer Ebbs sångare skrek inte ut sin sång vilket många tycks tro.

Och vad var det som skapade DAF:s legendariska sound? Tunga basgångar? En skrikande sångare? Och vad var det som gjorde att deras svenska fjantkopior Poupee Fabrikk bara lät löjliga?

Mycket av dagens syntmusik är fångad i myten om hur syntmusik ska låta. Och därför låter det bara larvigt.

Kära AndyPandy,

Jag tycker oftast att du är helt rätt ute, men du är lite väl negativ just nu... Jag har oxo lyssnat på synt sedan barnsben och har min uppfattning om vad so mkännetecknar synt. För mig så är ett enda ljud tillräckligt för att bygga en låt på.

Vad är det som gjort DAF så "stora"? Hur har de byggt sin musik? Basgången,, vad är det som är speciellt med den?

Jag läste i ett musoklexicon, av den tyngre sorten, och där står det att DAF blev kända genom sin monotona musik om extatisk sex.

De "stora" blev nog stora för att de stod på sig och körde sin egna stil, bland annat, eller?

Skinny Puppy,, använder de dist på sången? Eller har sångaren kört ner mic'en i halsen bara? Kommer inte ihåg vad de hette,, Ogilvie, Key? Var inte Adrian Sherwood med på ett hörn? Assimilate är i vilket fall fortfarande en av mina favoriter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kära AndyPandy,

Puss och kram!

Jag tycker oftast att du är helt rätt ute, men du är lite väl negativ just nu...

Jepp, men det beror på att jag är sur på att jag har tappat bort mina älskade vantar.

Jag har oxo lyssnat på synt sedan barnsben och har min uppfattning om vad so mkännetecknar synt. För mig så är ett enda ljud tillräckligt för att bygga en låt på.

Visst, men det gäller att välja ljudet väl. Mindre är mer som det heter. (Vem minns inte den härligt minimalistiska Your voice med Krupps.)

Vad är det som gjort DAF så "stora"? (...)  Basgången,, vad är det som är speciellt med den?

Det kan man fråga sig. Men något var det i alla fall som gjorde att de fick en rad kopior och skapade hela Acid-svängen och Front 242. Däremot fick aldrig de svenska banden som försökte kopiera DAF och Front 242 några efterföljare. Varför? För att de var kassa helt enkelt.

Jag läste i ett musoklexicon, av den tyngre sorten, och där står det att DAF blev kända genom sin monotona musik om extatisk sex.

Just det. Men hur många band är inte monotona och sjunger om sex och ändå kassa? DAF hade något mer.

De "stora" blev nog stora för att de stod på sig och körde sin egna stil, bland annat, eller?

Just det. Men de hade också god smak om vad som skapade en viss stämning. Och det gäller alla band som har blivit stora.

Skinny Puppy,, använder de dist på sången?

Nix, det var det de inte gjorde. Men i början på 90-talet skulle alla fjantsyntband från Ulricehamn köra med distad sång eftersom Skinny Puppy gjorde det. Trots att de aldrig gjorde det.

Jag minns också att när jag lyssnade som mest på synt så kunde man avgöra direkt om ett band var bra eller inte bara genom att läsa en intervju med dem. Hade de ett bandnamn som Cat Rapes Dog och förklarade att namnet var en allegori, där katten var bandet och hunden var samhället så förstod man att det var ett uselt band. Likadant: om ett band sa att de hämtade sina influenser när de jobbade i hamnen med slaktavfall så fattade man också att det var ett gäng fjantar som inte visste något om bra musik. Sa bandet att deras musik var kompromisslös så saken lika klar: musiken var kass.

Får jag tillbaka mina vantar lovar jag att bli snäll igen.

Redigerat av AndyPandy
Link to comment
Dela på andra sajter

(...) Själv vill jag bara försvara Pouppé fabrikk och Cat rapes dog litegrann. Visst hade de sina stunder...?

Helt ärligt: nej, det hade det inte.

Vid närmare eftertanke: verkligen inte. Det är nog några av de uslaste band som har sett dagens ljus. Vi tror att vi är jättetuffa-band båda två.

Link to comment
Dela på andra sajter

133 nedladdningar! fortsätt bråka killar så har jag snart en riktig studio hit 😛

Har du någon text förresten Light head.

Ok! Varsågod:

Mening inleds med stor bokstav och avslutas med punkt. Och en fråga avslutas med frågetecken. Och det heter studiohit, inte studio hit.

Än mera så:

Tjena här är min senaste låt det skulle vara kul om någon skulle

vilja komma med nån ide på sång.

Komman är bra ibland.

Jag ljög när jag sa att jag skulle bli snäll när jag fick tillbaka mina vantar! 😏

Redigerat av AndyPandy
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har redan supit bort den text jag faktiskt började på.. :-( Kommer, så klart, inte att hinna ta tag i detta närmsta dagarna. Vi håller som bäst på att spela in i studion så det finns inte så mycket tid över till annat.

Vad skall vi göra med dig AndyPany? Kanske inte så mycket "med" som "åt". hehe

Om du sätter säkerhetsnålar i vantarna och fäster dem i mudden längst ner på din jacka? Kan det var en början?

Inte för att det är ett måste, men har du inte någon låt på G som man kan få lyssna på? Tyckte, trots allt, att din "Telex"-hit bidrog till en något ljusare vardag!

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte för att det är ett måste, men har du inte någon låt på G som man kan få lyssna på? Tyckte, trots allt, att din "Telex"-hit bidrog till en något ljusare vardag!

*Host* ... bara halvfärdiga saker. Jag lovar att ha ambitionen att göra klart dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...