Jump to content
Annons

Vad välja, XLR-Adapter eller nytt ljudkort?

Recommended Posts

Posted

Hej!

Vi skall spela in lite voice-overs till div. presentationer här på jobbet och har en XLR-mikrofon men ingen ljudkort med XLR-ingång. Kan man använda en XLR-adapter till teleplugg/mini teleplugg utan att förlora ljudkvalité eller är det bara att köpa nytt ljudkort som gäller?

Annons
Posted

Antingen nytt ljudkort - eller en micpreamp som du kopplar in på ljudkortets line-ingång. De flesta ljudkorts mikrofoningång (om det finns någon), brukar som regel vara minst sagt risiga, men lineingångarna kan vara ganska ok om man inte ställer för höga krav...

Vad är det för mikrofon du har - och vad är det för ljudkort?

Posted

Tack flör snabbt svar! Är en total nybörjare på det här med mickar.

Micken är en Sennheiser MD 46, allt jag hittar om ljudkortet är namnet, SoundMAX, inget versionsnr etc.

Finns det några ganska basic ljudkort, allt jag behöver är xlr-ingång, vill helst inte betala extra för en massa in och ut-gångar etc. vi inte kommer använda.

Posted

Ljudkretsarna på moderkortet kommer inte att göra rättvisa åt varken mikrofonen eller en bra preamp.

Å andra sidan vet jag inte hur noga ni är med ljudkvalitet på jobbet?

Köp en begagnad Behringer-mixer på 4 kanaler och koppla som preamp innan ljudkortet.