Jump to content
Annons

Sökes - Gitarrist vill Vikingarockband!


Hellhoff

Recommended Posts

Alla, och jag menar verkligen alla inlägg i denna tråd som hädanefter ens nämner nazism eller pratar om något liknande kommer att leda till varningar.

Det här har varit en helt onödig diskussion, Hellhoff har uppträtt exemplariskt, speciellt med tanke på hur många påhopp han fått.

Det är lika lite stötande att sjunga om vikingar och gamla gudar inom asatron som det är att sjunga kristna psalmer. Har ni verkligen något under fötterna så är det en sak, men tills dess är det bara rena spekulationer. Vill ni diskutera politik så kan ni göra det här: http://www.lunarstorm.se - I detta forum är huvudämnet musik.

/Majken

Majken, jag tycker du gör helt rätt som säger ifrån när medlemmar går över gränsen och kastar svordomar och okvädningsord omkring sig. Det förstör stämningen och är dessutom totalt kontraproduktivt ur debattsynpunkt.

Däremot tycker jag nog inte att Hellhoff heller har "uppträtt exemplariskt". Efter ett sakligt och väl underbyggt inlägg i början av denna tråd (ett inlägg som inte på något sätt var ett angrepp på Hellhoff personligen) upplevde jag mig påhoppad på ett osakligt, osnyggt och insinuant sätt av Hellhoff, som bland annat kallade mig för "genomsyrad av propaganda".

Att skilja på politik och musik tycker jag inte heller låter sig göras. Musik har alltid varit ett verktyg för politisk propaganda från både höger och vänster. Min inblandning i tråden från första början grundade sig i en vilja att upplysa övriga medlemmar om bandet Ultima Thules bakgrund. Mattias Hellhoffs band Njord uttalar jag mig inte om eftersom jag inte känner till det.

Jag hoppas verkligen att ingen känner att jag har utsatt andra medlemmar för personangrepp. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 110
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Ja se bara Manowar.... Yngwie Malmsteen... Hammerfall... Finnroll... Therion... ja, för att nämna några. Där är det vikingateman, och några av banden har säkerligen suspekt bakgrund och konstiga åsikter. Tror Björn Skifs också kan ifrågasättas... blue swede måste ju ha ngn sorts suspekt bakgrund.

Hellhof: Ta med ngn med invandrarbakgrund i bandet så frigör ni er nog från misstankarna från hetsarna, kan sätta på att vikingarna också hade kontakt med folk utifrån, och säkert var det ngn som lierade sig med dem, mångfald är bra (de handlade ju med folkslag från hela världen, och deras instrument och färdmedel förfinades nog med hjälp av dessa). 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Däremot tycker jag nog inte att Hellhoff heller har "uppträtt exemplariskt". Efter ett sakligt och väl underbyggt inlägg i början av denna tråd (ett inlägg som inte på något sätt var ett angrepp på Hellhoff personligen) upplevde jag mig påhoppad på ett osakligt, osnyggt och insinuant sätt av Hellhoff, som bland annat kallade mig för "genomsyrad av propaganda".

Så kan det säkert vara. Men observera trådens titel, den heter inte "Vad tycker du om vikingarock" utan "Sökes - Gitarrist till Vikingarockband". Några diskussioner om främlingsfientlighet hör egentligen inte hemma i tråden. Istället borde det ha startats en ny tråd om ämnet där folk kunnat diskutera genren. Om något så vill jag tro att Hellhoff kände sig trängd när anklagelserna började flyga från vänster och höger... det skulle åtminstone jag gjort i hans sits.

----

Jag har aldrig smutskastat Hellhof eller påstått att han står för antidemokratiska värderingar, jag har sagt att om man väljer att profilera sig med "vikingarock" så får man räkna med att folk blir misstänksamma.

Det jag reagerade på var detta inlägg angående att Hellhoff sökte gitarrist:

Ja, och då är det ju okej att vara hur patriotnazi man vill.

Men i såna fall har jag kanske missförstått vad du egentligen menade. Nazism är nånting som i mina öron står för just odemokratiska värderingar. Med "patriotnazi" kanske du syftade på något annat och i såna fall ber jag om ursäkt.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag reagerade på var detta inlägg angående att Hellhoff sökte gitarrist:
Ja, och då är det ju okej att vara hur patriotnazi man vill.

OK, bara för att runda av... 🙂

Well, det var onekligen ett av mina mindre genomtänkta inlägg 🙂

Men det var inte riktat mot Hellhof, utan snarare mot Dumb Dan som i sitt inlägg antyder att om folk bara lirar musik så finns ingen som helst anledning att bry sig om att "utreda nazikopplingar, skrapa på ytor eller förstå högerretorik".

Jag är inte övererens med honom på den punkten, men kunde i just det inlägget naturligtvis ha varit smidigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Däremot tycker jag nog inte att Hellhoff heller har "uppträtt exemplariskt". Efter ett sakligt och väl underbyggt inlägg i början av denna tråd (ett inlägg som inte på något sätt var ett angrepp på Hellhoff personligen) upplevde jag mig påhoppad på ett osakligt, osnyggt och insinuant sätt av Hellhoff, som bland annat kallade mig för "genomsyrad av propaganda".

Så kan det säkert vara. Men observera trådens titel, den heter inte "Vad tycker du om vikingarock" utan "Sökes - Gitarrist till Vikingarockband". Några diskussioner om främlingsfientlighet hör egentligen inte hemma i tråden. Istället borde det ha startats en ny tråd om ämnet där folk kunnat diskutera genren. Om något så vill jag tro att Hellhoff kände sig trängd när anklagelserna började flyga från vänster och höger... det skulle åtminstone jag gjort i hans sits.

Hellhoff skriver i första inlägget att Njord ligger på Ultima Thule records, och känner sig tvungen att påpeka att Njord inte är rasister/nazister. Med utgångspunkt från detta tycker jag att det är viktigt att informera om Ultima Thules kopplingar till extremhögern. Jag tycker inte det är att sväva ut.

Jag vill återigen understryka att det är helt rätt att slå ner på alla som bryter mot forumreglerna. Radera, varna, suspendera. Men jag tycker att jag och flera med mig har hållit oss inom ramarna för den fria debatt som ändå måste få förekomma på forumet. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ganska tidstypiskt att det är Axl-s inlägg som får svara mot moderator.

Varför skulle han inte göra det, när han helt uppenbart bryter mot forumreglerna och hoppar på trådskaparen personligen?

Provocerar man får man ibland smaka batong 😕 det vet jag bättre än de flesta, så sluta whina.

Den här tråden startades för att någon sökte gitarrist, så enkelt är det. Allt annat är off-topic.

Tycker det finns en otäck feghet på det här forumet. j(ag ska inte dra igång en debatt nu, men det finns vissa saker som måste sägas. 😄 )

Att Hellnöff försvarar ultima thule är så j---a konstigt, om han nu inte är rasist/nazist/rasistnationalist/ eller vad han nu i sin hemlighet kallar sig.

Ultima Thule ÄR ett nazistband och ingenting annat. Det finns inget som säger att dom inte är nazister så länge dom inte på allvar tar avstånd.

Tar avstånd gör man INTE genom att fortfarande låta sina skivor säljas på en hemsida som säljer öppet nazistisk musik.

Hellnöffs band Njord tar heller inte avstånd från nazism genom att låta sig distrubieras genom thule records. Eftersom dom uppenbarligen har kopplingar till extemhögern fortfarande.

Den blandingen skivor jag hittar finns på denna sidan för den soom är INTRESSERAD av bevis. http://nordiskaforlaget.se/

Om man inte är rasist varför säljs då ens skivor på denna sidan?

Det är bara feghet och ganska mycket dumhet oxå, som gör att så många av er inte väljer att stå upp mot nazismen.

Att tiga är att hålla med!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kallar mig inte för någonting över huvud taget i hemlighet. Om jag vore rasist så skulle jag kunna stå för det, och samma gäller för Ultima Thule. Passa på att läsa deras avståndstagande på deras hemsida:

Vi är inga rasister!

Någon nämner att shopar som säljer vikingarock också säljer nazistiskt material, det är nog lite mer tvärtom. Ingen av de shopar som är dedikerade till vikingarocken säljer något som helst rasistiskt eller nazistiskt.

Att Nordiska Förlaget köper in skivorna, det kommenterade jag även tidigare med en kommentar från Ulf Hansen i Ultima Thule och Conny T. Hur hindrar man det? Skall utförsäljare av vikingarock fråga: "Vad har du för politiska åsikter?" "Om du är nazist får du inte köpa skivorna!" Det säger sig självt att det funkar inte. Lika lite kan vi stoppa folk med nazistiska åsikter att komma in på spelningar - Men missköter de sig åker de ut. Hur det än är är dom faktiskt också människor och har rätt till sina åsikter.

Att detta skulle säga något om musiken betackar jag mig för. Det finns alltid rötägg inom alla genrér. Och går du in i en skivbutik idag och kikar på vad du hittar på hyllan så hittar du allt ifrån öppet satanistiska band, hiphopskivor med texter om att knarka, att skjuta folk, att mörda sina flickvänner(läs Eminem) m.m. Och jag ställer mig då frågan, vad fasen gör det att vi sjunger positivt om Sverige? 😕

Jag återgår till samma sak som jag sa tidigare. Om någon här nämner EN enda rasistisk eller nazistisk låt med Ultima Thule så lovar jag att bränna alla mina skivor och tröjor med dem. 😄

Jag passar även på att be om ursäkt till Signert, det var inte min mening att uppträda ohyfsat mot dig. Men det du citerade är faktiskt en form av propaganda, det finns många sakfel och lögner ifrån EXPO, sorgligt men sant. Att dessutom göra en höna av en fjäder är något de gillar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ganska tidstypiskt att det är Axl-s inlägg som får svara mot moderator.

Varför skulle han inte göra det, när han helt uppenbart bryter mot forumreglerna och hoppar på trådskaparen personligen?

Provocerar man får man ibland smaka batong 😕 det vet jag bättre än de flesta, så sluta whina.

Den här tråden startades för att någon sökte gitarrist, så enkelt är det. Allt annat är off-topic.

Tycker det finns en otäck feghet på det här forumet. j(ag ska inte dra igång en debatt nu, men det finns vissa saker som måste sägas. 😄 )

Att Hellnöff försvarar ultima thule är så j---a konstigt, om han nu inte är rasist/nazist/rasistnationalist/ eller vad han nu i sin hemlighet kallar sig.

Ultima Thule ÄR ett nazistband och ingenting annat. Det finns inget som säger att dom inte är nazister så länge dom inte på allvar tar avstånd.

Tar avstånd gör man INTE genom att fortfarande låta sina skivor säljas på en hemsida som säljer öppet nazistisk musik.

Hellnöffs band Njord tar heller inte avstånd från nazism genom att låta sig distrubieras genom thule records. Eftersom dom uppenbarligen har kopplingar till extemhögern fortfarande.

Den blandingen skivor jag hittar finns på denna sidan för den soom är INTRESSERAD av bevis. http://nordiskaforlaget.se/

Om man inte är rasist varför säljs då ens skivor på denna sidan?

Det är bara feghet och ganska mycket dumhet oxå, som gör att så många av er inte väljer att stå upp mot nazismen.

Att tiga är att hålla med!

Lite Off-topic svar på en off-topic kommentar:

Jag vet inte hur du ser det, men jag ser inte Ultima Thule som bevisade Nazister för att de säljs av en återförsäljare med "tvivelaktig" karaktär.

Tycker det verkar bra att du brinner för din kamp, men du måste vara mer saklig... nämligen så ska detta försvaras åt alla läger, för om man kan döma hur som helst måste du också räkna med att bli dömd hur som helst. Tänk på det, det som händer under krig och förtryck är att åtalet och domen fälls utan att ifrågasättas... det är bara det som ifrågasätts på dina och liknande kommentarer. Så flatheten du påstår finnas anser jag är en slags upplyst hållning (i många fall är det tyvärr rädsla som råder).. visst, jag tycker också det är beklämmande med dessa extremer som får härja rätt fritt... men nu handlar det inte om det i detta fall, utan om att ett ynka band söker gitarrist, så kom med saklig information innan du kör vidare.

Har inte expo ett kontaktnät du kan försöka komma med i och hjälpa till i?

- Om du på ngt sätt får för dig att jag skulle förespråka det du ifrågasätter så vill jag meddela att jag är halvspanjor och blir personligt förolämpad så fort ras-snack och skit dras upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä, jag ska inte köra vidare nu. Allt som behöver sägas är säkertt redan sagt.

Även då oxå i tidigare inlägg, därför tycker jag inte att jag behöver vara mer saklig. Men vill man inte sälja sina skivor till nordiskförlaget så nog fan skulle det gå att stoppa!

Vi är många med olika uppfattningar, så är det! 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, ett sista inlägg! :rolleyes:

Varför vill föresten nordiskaförlaget sälja ultima thules skivor om dom så tydligt tar avstånd från nazism??

Menar du att det gör Ultima Thule till nazister?

Hhehee..Nä, såklart inte! Men jag undrar varför nordiska förlaget vill sälja ultmas skivor om det nu skulle vara så att dom inte är nazzar och så tydligt tar avstånd?

Tro nu inte att jag börjar vackla i min ståndpunkt, för så är det inte.

Ska vi lägga ner den här debatten nu eller? Vi kommer ingen vart ändå.

Mycket meningslöst att fortsätta duellera på studio forum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag passar även på att be om ursäkt till Signert, det var inte min mening att uppträda ohyfsat mot dig. Men det du citerade är faktiskt en form av propaganda, det finns många sakfel och lögner ifrån EXPO, sorgligt men sant. Att dessutom göra en höna av en fjäder är något de gillar.

Tack för ursäkten. Men det oroar mig att du betraktar Expo som propaganda. Du har även tidigare i tråden sagt att Expo "drivs att diverse människor med skumma bakgrunder och vänsterextrimistiska(sic) värderingar". Med tanke på att t.ex. Moderata Ungdomsförbundet stöder stiftelsen så faller detta pinsamt platt till marken. Expo jobbar - på ideell grund - med att "studera och kartlägga antidemokratiska, högerextrema och rasistiska tendenser i samhället."(expo.se). Om du nu är en så hängiven antirasist och antinazist borde du välkomna detta arbete.

Redigerat av Signert
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur ska jag kunna välkomna ett arbete som jag faktiskt ser till stora delar förtrycker min musikstil på ett helt oförtjänt sätt? Hade de drivit arbetet under normala proportioner, så visst. Men att förstora och rent av ljuga? Nej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur ska jag kunna välkomna ett arbete som jag faktiskt ser till stora delar förtrycker min musikstil på ett helt oförtjänt sätt? Hade de drivit arbetet under normala proportioner, så visst. Men att förstora och rent av ljuga? Nej.

Kan du ge några exempel?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Men det var inte riktat mot Hellhof, utan snarare mot Dumb Dan som i sitt inlägg antyder att om folk bara lirar musik så finns ingen som helst anledning att bry sig om att "utreda nazikopplingar, skrapa på ytor eller förstå högerretorik".

😎 Sicken lustig missuppfattning av mitt inlägg!

För att förtydliga: Vill man diskutera högerretorik och utreda Ultima Thules politiska hemvist gör man det inte i den tråd där en vikingarockare söker gitarrist.

Var sak har sin plats, helt enkelt.

Tycker det finns en otäck feghet på det här forumet.

---

Det är bara feghet och ganska mycket dumhet oxå, som gör att så många av er inte väljer att stå upp mot nazismen.

Att tiga är att hålla med!

2. Konversera bemötande.

Du måste konversera på ett trevligt och bemötande sätt för att att få delta i diskussionerna. Meddelanden som är aggressiva, vulgära, obscena, hotfulla, religiöst laddade, hetsar mot folkgrupp eller på något sätt går emot gällande lagstiftning kommer att raderas.

7. Håll dig till ämnet.

Du måste hålla dig till ämnet när du startar en ny tråd i ett forum, eller när du gör ett inlägg i en existerande tråd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...