Jump to content
Annons
  • 0

Sång - Vilka effekter ska man använda?


MagnarTBL

Fråga

Ok, jag har gjort en del låtar senast, och kommit till den punkt att jag vill perfektionera vokalist-samplingarna i mina låtar.

Då handlar det inte bara om att använda compressor, EQ, Antares autotune, delay etc... Jag tror jag har bra koll på just de delarna. Men, för att få till den där speciella rösten... Vad f*n ska man hitta på? 🙂

Finns det några riktigt bra VST plugins effekter att rekommendera på röster i sången? I kombinationer med andra VST plugins etc... Alla inslag är önskvärdigt!

Musiken jag gör är inom den kommersiella kategorin. Pop/rock/funk för det mesta, men även inslag av reagge/ambient/electric/dance/trance etc. Finns ett planerat skivrelease (ett projekt med ett studio i Frankrike) till hösten 2006.

/M

Redigerat av MagnarTBL
Link to comment
Dela på andra sajter

Recommended Posts

  • 0
Så lite som möjligt.

En bra röst

Ett bra rum

En bra mick

hmm......thats it 🙂

Ja eller hur hahaha.. brukar ju låta jättemysigt med en jättetorr röst... not

😉

Seriös sånginspelning för mig:

* många omtaggningar tills man är nöjd, och har mkt att klippa/klistra från, för att få dom bästa delarna ur varje fras.

* Spela in eventuella dubbar.

* Klippa klistra biten, och dessutom klippa upp sången från eventuella höga andetag, fadein/fadeoff ur varje klippt sekvens.

* Om man vill vara extra petig, så får man äran att gå igenom alla "S" ljud som kan låta extremt vassa, och sänka ljudet i gain lite manuellt vid varje vasst S-ljud. Då en De-Esser kan få ljudet att bli DOVT om den får jobba för hårt!

* Auto Tune. checka vilka toner han/hon tar och ta REMOVE i autotunern på samtliga toner personen INTE tar. ställ den dock inte för högt så det märks att den jobbar!

* Beroende på stil, reverb i någon form. Delay om så behövs men inte nödvändigtvis..

* EQ.. sjukt viktigt.. och för min del är det nästan med automatik att man måste sänka runt 200hz om det är en manlig röst framför allt, beroende på tonart oxo!

Sen får man ju justera i högre register också om man vill få fram tydlighet och hur det ska passa in i låten!

* KÖR om så behövs.. en jääävla massa spår kör som körs i L/R panoreringsdubbarstjosan! 🙂

Så gör jag iallafall!

* EQ !!

Det där med EQ, om det är fallet kanske du ska testa ett antal micar...Kan avhjälpa ditt prblem.

För problem är det... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 0
Så lite som möjligt.

En bra röst

Ett bra rum

En bra mick

hmm......thats it 🙂

Ja eller hur hahaha.. brukar ju låta jättemysigt med en jättetorr röst... not

🙂

Jag skrev "ett bra rum" inte ett torrt rum 😉🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Voxengos "voxformer" brukar förekomma flitigt på mina spår.

Presetsen "Nice and transparent" och "Telephone" är perfekta att slänga på menan man arrar och spelar in.

Jag gillar att voxformern har allt man normalt lägger på sången snabbt åtkomligt. Perfekt när man vill jobba mer med låten än med ljudet och vill ha något på sången för att snabbt ge den lite mer "färdigt" sound.

Man kan alltid ersätta dem med andra effekter när man mixar ifall man vill jobba mer med ljudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

PSP Mixpressor är sanslöst bra på sång. Ger en skön "analog värme" och är lätt att ställa in. Det är lätt att pressa sången hårt utan att få oönskade artefakter som exempelvis pump.

Smartelectronix gratisplugg Cyanide2 är en ruggigt bra distplugg i mina öron. Knasig som fan och man kan få till många olika typer av distorsion med den. Kör den ofta på bland annat skriksång för att få lite mer liv i det hela.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Håller också med "Skit in skit ut" är väl ett ganska förlegat uttryck, visst håller jag med att bajs in inte kan bli guld ut! Och bara för att det är musiker som har skivkontrakt som sjunger så blir det nödvändigtvis inte bra, ta t ex Metallicas demos, hur bra låter det jämfört med deras studioinspelningar?!? Tjena! Och hade bono sjungit in med min första mick (som var en gul plast-mick där sladden satt fast i själva mikrofonen) in i en kassettbandspelare så hade det fan inte blivit bra! Tex varför finns det en hel uppsjö med svenska sjungafalskt-med-flit-artister som hamnar på skiva? Sjunger dom bra?

Tillbaka till frågan, det jag brukar använda är:

- Eq och kompressor givetvis, oftast SSL E-channel

- DE-Esser

- Reverb eller Delay

sen kan man ju trixa med exciter och andra roliga pluggar. Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

En av de allra bästa effekterna, i min mening, är att experimentera med dubbning eller kopiering av de röster du redan har. Att lägga lite hemliga stämmor långt bak, utan att man tänker på dem är också att rekommendera. Alla de här sätten kräver kreativitet och musikaliskt kunnande. Det är inte bara att trycka på en knapp. Men när du väl får till det blir det, som det heter, kickass. Lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Tänka skapa en ny tråd, men hittade den här!

Har funderat lite på dist på sång. Lekt med de som finns i Cubase SX 3 lite grand, men får det bara att låta skräp. Sökte igenom tråden, det var snack om dist men inget konkretare än så.

http://www.youtube.com/watch?v=hrkrLq-BnkA

Darcell AD av Fields of the Nephilim så tycker jag han har skön effekt på rösten, antar att det är kompressor+dist. Några förslag på vad för dist man ska använda och hur man ska ratta den för att den ska låta bra?

mvh

Redigerat av Zakyath
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...