Jump to content
Annons
  • 0

Sång - Vilka effekter ska man använda?


MagnarTBL

Fråga

Ok, jag har gjort en del låtar senast, och kommit till den punkt att jag vill perfektionera vokalist-samplingarna i mina låtar.

Då handlar det inte bara om att använda compressor, EQ, Antares autotune, delay etc... Jag tror jag har bra koll på just de delarna. Men, för att få till den där speciella rösten... Vad f*n ska man hitta på? 🙂

Finns det några riktigt bra VST plugins effekter att rekommendera på röster i sången? I kombinationer med andra VST plugins etc... Alla inslag är önskvärdigt!

Musiken jag gör är inom den kommersiella kategorin. Pop/rock/funk för det mesta, men även inslag av reagge/ambient/electric/dance/trance etc. Finns ett planerat skivrelease (ett projekt med ett studio i Frankrike) till hösten 2006.

/M

Redigerat av MagnarTBL
Link to comment
Dela på andra sajter

Recommended Posts

Annons
  • 0
Hejsan allihopa!

Jag har kört fast lite grann då det gäller effekter på sången. Det låter lite karaoke om sången. Är det någon som har några bra tips på effekter vid sånginsperlning dvs kompressorinställningar , eq och reverb mm. Jag vill att sången skall smälta in med resten av ljudbilden. Jag vet att detta inte är någon lätt fråga, men försök gärna att komma med tips.

här får du ett fint tips av mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Jag är helt och hållet nybörjare, och har införskaffat ett M-Audio Fast Track USB, och en TSM MT 47:a. Jag kör Cubase SX. Har testat lite sånginspelningar, och nu undrar jag vad det är för effekter som man vanligast lägger på sången?

För att få ett snyggt sound vill säga...

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Hej Light Head ! 😕

Vad gillar den som sjunger att få höra i lurarna under "sjungandet"?

Enkelt svar: Det beror på vem du spelar in.

Men jag brukar försöka mixa låten så mycket som möjligt innan inspelning, så att det låter bra för den som sjunger. Och ja, sångspåret är också någorlunda mixat redan med effekter (men korrigerar kanske lite i efterhand). Jag tror personligen att man gör bättre ifrån sig när allting låter bra. Kan dock hända att delay distraherar lite, men för vissa inte.

Men, om de inte vet själva så kan du ju försöka förklara vad effekterna gör och alternativt testa er fram vilket som fungerar bäst.

I vilken ordning ligger de?

EQ - Kompressor. Bruka spela in sången i mono. Och sen ivägbussat till ett aux stereo spår med: Reverb - Delay.

Android

Vi är kanske lite "ovanliga" inom synthpoppen eftersom vi oftast inte dränker sången i en massa reverb

Trodde det var tvärtom. I alla fall jag gör synthpop och dränker oftast ner sången i reverb, hur går det ihop ? :rolleyes:🙁

pirayan

Vad gor en kompressor?

Olika saker men i detta fallet; jämnar ut ljudnivåerna. T ex om den som sjunger skriker eller viskar så ska det låta ungefär lika högt ändå. Och detta gör man för att man ska kunna ställa in en bra ljudvolym i förhållande till allt det andra, så att man inte ska känna för att höja sångspåret vid det viskande partiet och sänka den vid det skrikande partiet. Det låter också bättre när det är jämnare, men man kan även välja att ha lite dynamik (ljudvolymskillnader) men kanske inte så mycket skillnad så som sångspåret låter utan effekten. Väldigt viktig effekt för inspelningar som t ex sång, om kanske inte t o m viktigast...

Redigerat av Kricke
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Alltid kompressor på sången vid inspelning om än transparent. Det får inte höras att det är komprimerat ska bara synas på kurvor och mätare. Om man vill och har möjlighet kan man spela in den rena signalen + den komprimerade också. Men den använder jag sällan då det gäller sång mer ofta med andra akustiska instrument. Då kan man alltid blanda signalerna för parallel kompression senare.

Går iof ofta använda det lätt komprimerade spåret oxå.

Vad det gäller medhörning så är den oerhört viktig för en sångare. Någon sa att en skicklig sångare inte vill ha reverb och det stämmer nog delvis. Det är rent generellt svårare att sjunga rent om det är för mycket reverb och delay och dyl.

Men det viktigaste är att inte känslan och inlevelsen hämmas så jag skulle nog säga att medhörningen bör låta så nära låtens karraktär som möjligt. Är den helt torr sjunger man på ett sätt som är bra ur inspelningssynpunkt men inte alltid så bra för låtens helhet.

Jag tror att medhörningen bör låta ungefär som hur man skulle ha mixat låten live. (alltså utljud inte monitormix)

Innebär det mycket reverb så bör det vara det. En bra sångare sjunger hyfsat rent i alla fall. Inlevelse och låtens karaktär låter sig bättre avspeglas i sångtagningen på så sätt.

Men ytterst är det sångarens preferenser som avgör. Det viktiga är att sångaren känner sig nöjd-inspirerad alternativt trygg.

Redigerat av DivineCo
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

När jag själv spelar in min egen sång så brukar jag lägga på följande pluggar:

Kompressor (Waves C1)

EQ (Eqium)

Reverb via send (Waves RVerb, använder oftast ett plate reverb, annars ett hall eller kanske någon av Studio-presetsen)

Ev. så använder jag delay istället för reverb.

Men som du själv påpekade så är det antagligen väldigt olika beroende på sångare och musiksmak/sound.

EDIT: La till lite...

Redigerat av allansson
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
musik (oregistrerad)

Early Reflections är det som gäller.

Lyssna t.ex. på Aural Sculpture med The Stranglers.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Vad for program eller grej anvander jag for att ta bort starka P,F och ske - ljud.

Och Brus Ljud?

jag har en sandar grej man satter framfor micken.. men de kommer anda lite ske -ljud ochsant

Puffljud brukar vara basrika och kan oftast minkas med ett High Pass Filter. Puff skydd är också en bra grej att använda vid inspelning.

S-ljud som är starka tar du enklast bort med en sk De-esser.

De-Esser=En kompressor som reagerar endast på specifika frekvenser(runt 5kHz i det här fallet) och sänker ljudvolymen då dessa blir starka.

Det går även att hantera P och B ljud med en De-esser(eller kompressor med sidechain ingång)men då är det andra frekvenser det handlar om.

Personligen tycker jag det brukar bli bäst att gå in och manuellt sänka sådant här i ljudfilen med automation i inspelningsprogrammet men det kan bli jobbigt om man har mycket material som skall hanteras.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Vad for program eller grej anvander jag for att ta bort starka P,F och ske - ljud.

Och Brus Ljud?

jag har en sandar grej man satter framfor micken.. men de kommer anda lite ske -ljud ochsant

Ett annat tips är att betona just bokstäver/ord som P, F, S, sch, ske, etc -ljud lite diskretare. En sund syn är nog att man ska titta på de verktyg/effekter man har tillgång till endast som alternativ till förbättringar och inte något som ska "laga något trasigt", så utgå först från att göra en bra inspelning.

Redigerat av Kricke
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Vad for program eller grej anvander jag for att ta bort starka P,F och ske - ljud.

Och Brus Ljud?

jag har en sandar grej man satter framfor micken.. men de kommer anda lite ske -ljud ochsant

Ett annat tips är att betona just bokstäver/ord som P, F, S, sch, ske, etc -ljud lite diskretare. En sund syn är nog att man ska titta på de verktyg/effekter man har tillgång till endast som alternativ till förbättringar och inte något som ska "laga något trasigt", så utgå först från att göra en bra inspelning.

fast jag har aldrig varit med om att jag bett en sångare betona annorlunda.. Det där ska gå att lösa.

Testa t ex att lyfta upp micken en smula upp till näshöjd t ex.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Vad for program eller grej anvander jag for att ta bort starka P,F och ske - ljud.

Och Brus Ljud?

jag har en sandar grej man satter framfor micken.. men de kommer anda lite ske -ljud ochsant

Ett annat tips är att betona just bokstäver/ord som P, F, S, sch, ske, etc -ljud lite diskretare. En sund syn är nog att man ska titta på de verktyg/effekter man har tillgång till endast som alternativ till förbättringar och inte något som ska "laga något trasigt", så utgå först från att göra en bra inspelning.

fast jag har aldrig varit med om att jag bett en sångare betona annorlunda.. Det där ska gå att lösa.

Testa t ex att lyfta upp micken en smula upp till näshöjd t ex.

Du har nog rätt. Sålänge man inte överdriver uttalet på de där ljuden så är det nog lugnt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Såg just på Steinberg Internal Mixing. Där fanns (bland mycket annat) ett väldigt välljudande sångexempel. Spåret var dubblerat, och den ena instansen hade ett svagt blygsamt rumseko; den andra hade ett kort delay, gate och sedan stort rumseko. För en effektoskuld som mig själv var det en liten ögonöppnare. Och nu vill jag ha fler 😉

Hur brukar ni effektsätta era sångspår? Några favoriter? *sträcker sig efter anteckningsblocket*

/J

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Tråkigt men givet svar

- EQ

- Kompressor

- Reverb ( Mycket lite och kort ) ( Altiverb alt Space Designer )

- Delay ( Logic Tape Delay och även Logic´s Ringshifter )

- Distorsion

- Melodyne

Dock så lägger jag sällan effekter på enstaka spår (Förutom Melodyne givetvis ) utan skickar sången till Aux kanaler där jag sedan kan välja vilka effekter som behövs och i vilken mängd.

Typiskt upplägg vore

Bus 19 Sång Lead ( Med Eq & Kompressor )

Bus 20 Sång Back ( Med Eq & Kompressor )

Aux 2 Sång Lead ( Kort Reverb )

Aux 3 Sång Back

Aux 4 Sång Lead( Lite länge reverb Eq:ad till enbart diskant )

Aux 5 Sång Back

Aux 6 Sång Lead ( Kort Reverb & Stereo breddning )

// Tiny //

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Beror på musikstil. Men nästan alltid nån form av dist för att få sången lite vassare. Allt från tokdistat till bara lite rörfärgat.

Brukar blanda detta med olika sorters chorus ibland. Ska sången vara renare blir det lite reverb på istället.

Ska det va ska det va...

/hertingen

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Såg just på Steinberg Internal Mixing. Där fanns (bland mycket annat) ett väldigt välljudande sångexempel. Spåret var dubblerat, och den ena instansen hade ett svagt blygsamt rumseko; den andra hade ett kort delay, gate och sedan stort rumseko. För en effektoskuld som mig själv var det en liten ögonöppnare. Och nu vill jag ha fler :rolleyes:

Hur brukar ni effektsätta era sångspår? Några favoriter? *sträcker sig efter anteckningsblocket*

/J

Det får mig att tänka på Bowie. Lyssna på låter "Heroes" från plattan med samma namn så hör du ett bra exempel på hur den tekniken kan låta.

Mina standardeffekter på sång är: små rum, korta delayer med lite diskant, plåtreverb och bandekon.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
musik (oregistrerad)

Dist på sång? Är ni galna? Jag har aldrig dist på akustiska instrument (inkl trummor) och sång, utan bara på elgitarr, elbas och orgel.

Megareverb är favvo och early reflections.

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

De-Esser fast med med en multibandskompressor, lättare och bättre ljud. Precision Multiband

Kompressor fast mer inställd som limiter. LA-2A

EQ, Cambridge (låter okej)

Delay med reverb på svaren, Roland Space Echo

Stereobreddare av typ Roland Dimension D

Reverb på det direkta sångljudet med minst 50 ms predelay. NACHHALLVÄRSTÄRKER Plate 140

Alla pluggar är UAD

Blir att köpa Neve RS 88 som gör det mesta av jobbet.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Så lite som möjligt.

En bra röst

Ett bra rum

En bra mick

hmm......thats it :rolleyes:

Ja eller hur hahaha.. brukar ju låta jättemysigt med en jättetorr röst... not

☺️

Seriös sånginspelning för mig:

* många omtaggningar tills man är nöjd, och har mkt att klippa/klistra från, för att få dom bästa delarna ur varje fras.

* Spela in eventuella dubbar.

* Klippa klistra biten, och dessutom klippa upp sången från eventuella höga andetag, fadein/fadeoff ur varje klippt sekvens.

* Om man vill vara extra petig, så får man äran att gå igenom alla "S" ljud som kan låta extremt vassa, och sänka ljudet i gain lite manuellt vid varje vasst S-ljud. Då en De-Esser kan få ljudet att bli DOVT om den får jobba för hårt!

* Auto Tune. checka vilka toner han/hon tar och ta REMOVE i autotunern på samtliga toner personen INTE tar. ställ den dock inte för högt så det märks att den jobbar!

* Beroende på stil, reverb i någon form. Delay om så behövs men inte nödvändigtvis..

* EQ.. sjukt viktigt.. och för min del är det nästan med automatik att man måste sänka runt 200hz om det är en manlig röst framför allt, beroende på tonart oxo!

Sen får man ju justera i högre register också om man vill få fram tydlighet och hur det ska passa in i låten!

* KÖR om så behövs.. en jääävla massa spår kör som körs i L/R panoreringsdubbarstjosan! 😉

Så gör jag iallafall!

* EQ !!

Redigerat av trancer
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Så lite som möjligt.

En bra röst

Ett bra rum

En bra mick

hmm......thats it 😉

Håller definitivt med dessa 2 inlägg ovan 😛

Sen skall man ju vara öppen oxå beroende på typ av musikstil, tex så tänker jag ofta detta,

mkt effekter på kompet = så lite som möjligt på röster och tvärtom om jag har mkt effekt på röster..

Blir i mitt tycke på tok för mkt effekter på hela mixen som tappar närvarokänslan (älskar uppfacesound).. 😆

/Biran

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...