Jump to content
Annons
  • 0

Sång - Vilka effekter ska man använda?


MagnarTBL

Fråga

Ok, jag har gjort en del låtar senast, och kommit till den punkt att jag vill perfektionera vokalist-samplingarna i mina låtar.

Då handlar det inte bara om att använda compressor, EQ, Antares autotune, delay etc... Jag tror jag har bra koll på just de delarna. Men, för att få till den där speciella rösten... Vad f*n ska man hitta på? 🙂

Finns det några riktigt bra VST plugins effekter att rekommendera på röster i sången? I kombinationer med andra VST plugins etc... Alla inslag är önskvärdigt!

Musiken jag gör är inom den kommersiella kategorin. Pop/rock/funk för det mesta, men även inslag av reagge/ambient/electric/dance/trance etc. Finns ett planerat skivrelease (ett projekt med ett studio i Frankrike) till hösten 2006.

/M

Redigerat av MagnarTBL
Link to comment
Dela på andra sajter

Recommended Posts

  • 0
oakleaf (oregistrerad)
Jag reagerade redan på formuleringen av trådens rubrik.
Vad ska man använda av effekter?

Det finns inga "ska", inga "måste" och inga skrivna regler. 🙂

Om du sedan vill experimentera med dubbla sångtagningar, vocoders, autotune osv. så är mitt bästa tips: Lek! Lek mera! Lek ännu mer!

Leken leder kanske till att du hittar nåt som låter fräscht, nytt och spännande. 😄

Då handlar det inte bara om att använda compressor, EQ, Antares autotune, delay etc... Jag tror jag har bra koll på just de delarna. Men, för att få till den där speciella rösten...

...så har duktiga artister det där som A&Rs, talangscouter och Idol-jurys kallar för "DET". 🙂

Det är därför Robbie Williams sång "sitter där den ska" i hans låtar...

...och pga. mik/preamp/eq/kompressor 😆

Jo, absolut. Du har fullständigt rätt. Jag håller med dig om allt förutom reglerna. Men låt mig vända på steken för att försöka förklara vad jag menar:

Låt oss föreställa oss att jag har en topp topp topp mic, preamp, kablar, mixerbord, rum och sångare. Men jag har inte så bred insikt i hur jag ska ratta till den här sångaren som har DET. Sången låter skit bra, men för att mixen ska ha den där "edgen" så krävs det en tekniker som kan skruva till sången så att den låter fräsch med resten av produktionen. Enda sättet jag kan lära mig detta är att bita i det sura äpplet och lära mig helt enkelt. Hur lär jag mig då, jo jag leker och leker och leker. Jag ber och ber och ber om råd och tips. Jag titta på hur andra gör och lär mig regler som andra följer. Jag tror nämligen det finns regler (annars skulle inte klyschor existera) men regler är till för att brytas. För att kunna bryta dem måste jag dock vet vilka dom är. Om jag sen lyckas med allt detta kanske jag blir tillräckligt duktig så att jag en dag får slå mig ner i den där studio fåtöljen och börja ratta riktiga grejer. 🙂

Jag antar att jag lärt mig en regel i alla fall, "Shit in equals shit out" nu ska jag bara bryta den regeln. 😏 Det är nog en obrytbar regel men den har inget och göra med kvaliteen på mixningsteknikern. "Gold in with crap mixing enginer equals shit out" 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 0

Alltså, jag tror det jag söker är all den "lek" ni allt experimenterat med, och sen tycker fungerar rätt så hyffsat bra - just det är jag så otroligt nyfiken på att veta mera om! 🙁

Gärna kombinerat med goda namn förslag på sköna plugins, metoder och förslag på användningen av dessa för just få till något roligt och unikt med rösterna. T ex nivåt av distortion på rösterna, vilken filterplug tycker ni funkar bäst etc.

Andra tips är också välkomna. Förutom "shit in equals shit out", jag tror de flesta av oss kan allt om just det tipset...

/M

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Jag letar efter effekter till sång, speciellt denna som Muse använder i refrängen på den här låten -

länk

finns det ett sorts program eller kan man använda vanliga pluggar för att tex få till den här effekten? och vilka pluggar isåfall?

cheers

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Skär basen och övre diskanten kraftigt med en eq och lägg på lite dist så är du där.

Sjukt bra låt förresten, har följt Muse sen Showbiz men har aldrig hört den här versionen av Muscle Museum. Väldigt fin.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Jag brukar tänka att det viktigaste är, i nämnd ordning:

•Rösten

•Micken

•Pre-amp

•ja du hajjar....

Bland det minst viktiga är pluggarna, inte oviktiga men, röst och mick det är där man skall lägga krutet.

/emser

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

jag kan väl posta mina tips också då...

om det gäller kommersiell musik....

§ tagningar, tagningar, tagningar....

§ klipp, klipp, klipp... varje stavelse måste låta perfekt...

§ pitch! pitcha ovanstående klipp... sur sång funkar inte i radio! 8autotune på ett helt leadtrack känns sådär va?.."

§ volymautomation.... återigen.. varje stavelse måste låta perfekt... "in your face"...

§ dubbar! många många overdubs på accenter och punchlines... även dessa uppklippta, pitchade och volymautomatiserade... otajta dubbar förstör punchen!

§ olika eq-inställningar på olika klipp/tagningar... man vill inte ha proximity på fel ställe...

§ variationer i effekter på vers, ref osv... att ha mer/mindre blöt sång beroende på hur arret ser ut under låten, kan lyfta sången mycket...

§ sånganpassat arr... låta sången och instrumenten turas om att "leada"... inte så snyggt att ha en punchline samtidigt som en gura gör värsta grejen... om det inte är någon effekt...

blablabla.. detta gäller ju kommersiell musik...

i vissa fall är en enda tagning det enda som gäller...

i vissa låtar, till vissa röster, är sm57 bäst.. andra briljerar i manley ref c...

våga testa!

over and out.

/j.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Hei!

Jeg ser etter effekter som er kule å bruke til voice. Jeg lager en god del reklame og promoer og trenger forslag til effekter som kan sprite opp opptakene.

Noen forlag?

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Vilka effekter anväder du i studion när du spelar in sång? (compressor, reverb, delay...)

I vilken ordning ligger de?

Vilken typ av effekt/inställning är bra som grund? (reverb,, Cathedral? Cave? Small room? delay,, Stereo enhance? Doppler? jaja ni hajjar väl?)

Givetvis så skiljer det sig från fall till fall, men som en grund-setup?

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Vilka effekter anväder du i studion när du spelar in sång? (compressor, reverb, delay...)

I vilken ordning ligger de?

Vilken typ av effekt/inställning är bra som grund? (reverb,, Cathedral? Cave? Small room? delay,, Stereo enhance? Doppler? jaja ni hajjar väl?)

Givetvis så skiljer det sig från fall till fall, men som en grund-setup?

Spelar in sång eller mixar sång?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
  Vilka effekter anväder du i studion när du spelar in sång? (compressor, reverb, delay...)

Inga.

Möjligtvis lite kompression men sällan ens det.Vid mixning är det en annan femma.

Då brukar Delay , EQ , Kompression och kanske Reverb , Pitch correction för normala spår.Lite dist , Chorus , Flanger eller vad som helst roligt som kan tillföra låten något på andra spår.

När jag mixar sången så skickar jag Leaden till en buss och körerna till en annan.Dessa Eq:a lite anoorlunda mot varandra så att allt skall få plats i mixen.Leaden är den som styr och Körerna skärs så att dom inte tar fokus från leaden.

På dom individuella kanalerna så skickar jag olika mycket till 3 - 5 olika delay eller reverb (mycket korta) för att skapa lite mera rymd i sången.

Oftast Bouncar jag sedan detta till 3 olika stereofiler.

En med Torr Lead , En med " Blöt Lead " En med Körer.

I vissa fall dubblerar jag både lead och körer och lägger ett stereodelay på den nya kanalen med 10-20 ms delay till vänster och 15-30 ms dealy till höger för att feta till det lite extra.Inte nödvändigtvis på hela tagningen utan ibland bara på vissa sektioner som jag vill förstärka.

Finns massor av tekniker och trix så det gäller bara att hitta dom som fungerar för dig.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Hmm, inser att frågan var för vagt ställd.

Jag tänkte som "studio-live"

Vad gillar den som sjunger att få höra i lurarna under "sjungandet"?

om det är en duktig och erfaren sångare/sångerska så vill dom oftast inte ha något alls eftersom reverb kan lura dig off pitch.

Men en svagt reverb är något som folk kan vilja ha ibland. Inget annat.

Redigerat av lavrell
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
MrPhil (oregistrerad)
Hmm, inser att frågan var för vagt ställd.

Jag tänkte som "studio-live"

Vad gillar den som sjunger att få höra i lurarna under "sjungandet"?

oftast gillar den som sjunger att ha massor av reverb o delay.

O oftast hör han/hon inte vad rösten gör då.

Därför får det bli torrt. En del får svårare att leva ut sången då, men alternativet är för ofta att det blir väldigt mycket feltagningar.

Lite delay i lyssningen kan jag ha, men inget reverb.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Vilka effekter anväder du i studion när du spelar in sång? (compressor, reverb, delay...)

I vilken ordning ligger de?

Vilken typ av effekt/inställning är bra som grund? (reverb,, Cathedral? Cave? Small room? delay,, Stereo enhance? Doppler? jaja ni hajjar väl?)

Givetvis så skiljer det sig från fall till fall, men som en grund-setup?

jag spelar in med kompressor, eftersom jag tycker att min preamp (med optisk kompressor) låter mycket bättre (mindre) än de mjukvarukompressorer som jag har som plugins.

allt där efter handlar ju om vilken musik du spelar in/mixar.

inga regler.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Vilka effekter anväder du i studion när du spelar in sång? (compressor, reverb, delay...)

I vilken ordning ligger de?

Vilken typ av effekt/inställning är bra som grund? (reverb,, Cathedral? Cave? Small room? delay,, Stereo enhance? Doppler? jaja ni hajjar väl?)

Givetvis så skiljer det sig från fall till fall, men som en grund-setup?

jag spelar in med kompressor, eftersom jag tycker att min preamp (med optisk kompressor) låter mycket bättre (mindre) än de mjukvarukompressorer som jag har som plugins.

allt där efter handlar ju om vilken musik du spelar in/mixar.

inga regler.

Det är ju sant, vilken musikstil är ju viktigt och i mitt fall är det syntpop

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Synthpop... 😆

Vi spelar alltid in helt torrt, ingen kompressor och inget reverb eller delay.

När det är inspelat kör vi på kompressor och därefter EQ, reverb och/eller delay. Vi är kanske lite "ovanliga" inom synthpoppen eftersom vi oftast inte dränker sången i en massa reverb, så när det gäller lämpliga förinställningar så vet jag faktiskt inte riktigt hur det "ska" vara... 😛 Gissar på Cave eller Cathedral... 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
tsmalmbe (oregistrerad)

Kompressor. Smaksak, men min smak säger kompressor. Rätt använt förstås, man skall inte komprimera skiten ur nånting i inbandningsskedet.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

En smula eq och lite kompressor är det jag max använder när jag trackar sång.

Vid mix eq=>kompressor=>desser sen brukar jag mixa delay parallellt. Ibland lite reverb på vox, men för det mesta inte. När jag distar varierar det om jag lägger det som insert eller genom en buss!

Kan tilläggas att det är hårdvara jag använder om jag gör något på vägen in. Att spela in med pluggar händer väldigt väldigt sällan, om ens alls.

Redigerat av Kryckan
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
tsmalmbe (oregistrerad)

Bör säga att jag aldrig har nån VST-effekt på inspelningskanalen. Det som jag lägger vid inbandningen är outboard. Att bränna fast VST-effekter vid inbandning är ju lite.. tja, intressant tillvägagångsätt skulle jag säga. Vill man ha lyssningseffekter är det lite annat förstås.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Använder aldrig någonting in men vid mix är det EQ, kompressor och reverb. Delay beroende på musikstil. Inget delay för att feta till utan i tempo och mer som rytmisk effekt.

Vid sångpålägg vill jag bara ha lite reverb, inget mer behövs. Blir lite lättare att få lite rum. Att det skulle vara svårt att hålla pitchen som nämndes ovan vet jag inte. Mina toner kommer mest från muskelminne och inte av att jag lyssnar på min egen röst.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Hejsan allihopa!

Jag har kört fast lite grann då det gäller effekter på sången. Det låter lite karaoke om sången. Är det någon som har några bra tips på effekter vid sånginsperlning dvs kompressorinställningar , eq och reverb mm. Jag vill att sången skall smälta in med resten av ljudbilden. Jag vet att detta inte är någon lätt fråga, men försök gärna att komma med tips.

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...