Jump to content
Annons
  • 0

Sång - Vilka effekter ska man använda?


MagnarTBL

Fråga

Ok, jag har gjort en del låtar senast, och kommit till den punkt att jag vill perfektionera vokalist-samplingarna i mina låtar.

Då handlar det inte bara om att använda compressor, EQ, Antares autotune, delay etc... Jag tror jag har bra koll på just de delarna. Men, för att få till den där speciella rösten... Vad f*n ska man hitta på? 🙂

Finns det några riktigt bra VST plugins effekter att rekommendera på röster i sången? I kombinationer med andra VST plugins etc... Alla inslag är önskvärdigt!

Musiken jag gör är inom den kommersiella kategorin. Pop/rock/funk för det mesta, men även inslag av reagge/ambient/electric/dance/trance etc. Finns ett planerat skivrelease (ett projekt med ett studio i Frankrike) till hösten 2006.

/M

Redigerat av MagnarTBL
Link to comment
Dela på andra sajter

Recommended Posts

  • 0

VST-pluggen: "En Bra och Personlig Sångare - gärna med XP-tillägget speciell" är svaret.

😄

förlåt . . .

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 0

Men vad är en bra röst i en låt om den inte mixas in rätt i sången?

Ta t ex Cheer's låt "Believe", eller vilken som helst U2 låt... Eller Mikael Jacksson, Jennifer Lopez, senaste Robbie Williams låten, Madonna, etc etc...

De flesta av dessa artisterna har bra röster ifrån utgångsläget, men det är slutmixen av rösten (så den anpassas till sången) som är avgörande hur bra resultatet låter i slutändan.

Finns det någon av er som arbetat mycket med vokalister i studio sammanhang tidligare och har några bra råd att ge på just användning av olika effekter/VST plugins etc på röst inspelningar?

/M

Redigerat av MagnarTBL
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Men vad är en bra röst i en låt om den inte mixas in rätt i sången?

Mixningen är av underordnad betydelse.. Det är viktigare att sångaren kan anpassa sig till låten och dess själ när sången läggs.

Ta t ex Cheer's låt "Believe", eller vilken som helst U2 låt... Eller Mikael Jacksson, Jennifer Lopez, senaste Robbie Williams låten, Madonna, etc etc...

Ojojoj.. Alltså se själv vad du skriver... Tror du att Cheer, Michael och Bono är bra för att att dom har bra mixningstekniker? näe.. Madonna däremot labbar gärna friskt med kul grejjer i mixen. Som du nämnt ovan Autotune, delay, phasers dubbningar etc. Men fortfarande är det de hon presterar framför micken som är viktigast.. 🙂

De flesta av dessa artisterna har bra röster ifrån utgångsläget, men det är slutmixen av rösten (så den anpassas till sången) som är avgörande hur bra resultatet låter i slutändan.

Snarare så är det väl som så att sången/låten anpassa till sångarens röst men en duktig sångare är helt enkelt viktigast.. Det är A och O.. Mixningen påverkar till viss del bara. Regeln heter "skit in skit ut"

Finns det någon av er som arbetat mycket med vokalister i studio sammanhang tidligare och har några bra råd att ge på just användning av olika effekter/VST plugins etc på röst inspelningar?
Antares har iof en en pryl som gör att man kan manipulera formanterna i sångrösten en aning.. Kolla in http://www.antarestech.com/products/avox.shtml Men jag trycker att det bara låter apa jag 🙂 Sen har vi ju naturligtvis Melodyne som är snäppet vassare än Antares.. Kolla in http://www.celemony.com/cms/index.php?id=358 för mer info.
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
MrPhil (oregistrerad)
VST-pluggen: "En Bra och Personlig Sångare - gärna med XP-tillägget speciell" är svaret.

🙂

förlåt . . .

Men du har ju helt rätt.

Man måste bygga från gruuuunden! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
MrPhil (oregistrerad)
Men vad är en bra röst i en låt om den inte mixas in rätt i sången?

Ta t ex Cheer's låt "Believe", eller vilken som helst U2 låt... Eller Mikael Jacksson, Jennifer Lopez, senaste Robbie Williams låten, Madonna, etc etc...

De flesta av dessa artisterna har bra röster ifrån utgångsläget, men det är slutmixen av rösten (så den anpassas till sången) som är avgörande hur bra resultatet låter i slutändan.

Finns det någon av er som arbetat mycket med vokalister i studio sammanhang tidligare och har några bra råd att ge på just användning av olika effekter/VST plugins etc på röst inspelningar?

/M

Du underskattar helt klart sångaren, o överskattar effekter.

Du får ingen Bono, utan Bono - oavsett vilken VST-plugg du använder.

Bono med ett enkelt delay eller reverb är däremot gott nog.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
oakleaf (oregistrerad)

Alltså, grabbar och tjejer. Allvarligt! Det ställs faktiskt en fråga här. Och jag tycker nog faktiskt att han klargör på ett ganska tydligt sätt att utöver sångarens insats hur kan man ytterligare förädla sången, i form av mixnings teknik. Det här är väl ett studio forum eller? Där vi diskuterar även det ljudtekniska så att säga?

Magnar, i det här läget rekommenderar jag att du läser på så mycket du kan om mixning av sång. Jag har samma läge som du och långsamt, långsamt kommer man framåt varje dag. Söker mycket på google och läser böcker och dylikt i ämnet för att få uppslag som jag sen kan testa för att komma fram till vad som är bäst för specifika låtar. Allt handlar ju om ett sound. Det kan vara bra att veta på ett ungefär vad man vill ha innan man börjar skuva.

Precis som du så lyckas jag rätt ok med EQ och kompressions bitarna, men sen för att få de där lilla extra får man testa sig fram. I en låt kanske ett fett delay som man skärt ut allt utom mellanregistret kan låta skit bra, i en annan låter det skit.

Har du bra grund material så är det bara att experimentera vidare och försöka åstadkomma det som man föreställer sig i huvudet. Waves har många intressanta pluggar, speciellt reverb som är rätt fina, fast det vet du säkert redan. Ohmboys har roliga delays som kan vara värt att titta på kanske. Testa på bara.

Sorry att jag inte kan ge dig ett mer definitivt svar, men det kanske är bättre än att bara säga att du ska skaffa en sångare som sjunger så bra att den inte behöver mixas.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Tack Oaleaf! Äntligen ett seriöst svar.

Ska prova ut din teknik med att köra fet delay och göra olika EQ filtreringar i registren, just på delayen. Har jag faktiskt aldrig provat. 😕

I Waves pluggen använder jag i stort enbart Ultra-pitch funktionen på röster, fast jag har också provat MondoMod vilket gav roligt "old-radio-transitor-mic" resultat om man kör på svag sinus. Har du fått till något bra "annorlunda" sound på rösterna med de andra effekterna inom Waves pluggen vilket du kan rekommendera prova?

OhmBoyz har jag hittils inte använt på röster, enbart på synthleads med t ex "Simple Delay LPF - LF0" och konstiga filter automations inställningar.

Vilka compressor pluggar använder du? Kör du t ex chaining med olika compressor plugins för att komprimera olika inom samma röst inspelning och på så sätt försöka "shape'a" samplen annorlunda?

Någon som vet vilken plugin som kan änvändas för att få Cheer's "Believe" sound på rösten? Jag har provat använda olika chorus/flanger/phasers men aldrig riktigt lyckas uppnå samma speciella resultat...

/M

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Jag brukar ofta göra så här på ett röstspår:

VST Pluginlist program - Vocal:

> Call Autotune (Antares)

> Call EQ (32 band (filtrerar bort låga och höga frekvenser)

> IF pitchneeded=true then

> UltraPitch 3-voices (Waves)

> ENDIF

> Call Compress (Kjaerhus Classic)

> IF NeedsDelay=true then

> Fet/soft Delay (Builtin version - Stereo delay)

> ENDIF

> Call Reverb (Kjaerhus classic series eller builtin version - Big room/Studio reverb)

> IF NeedsEQ=true then

> EQ (Kjaerhus classic series)

> ENDIF

> IF NeedsCompress=true then

> Compress (Builtin version - Voice volume boost)

> ENDIF

Förlåt mitt "basic" sätt att demonstrera plug-listan, men ni får nog en bra bild på vad jag gör - hoppas jag.

Någon som känner det kribla direkt i fingrarna och skrika åt mig att jag gör fel? 😕

/M

Redigerat av MagnarTBL
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Ta t ex Cheer's låt "Believe", eller vilken som helst U2 låt... Eller Mikael Jacksson, Jennifer Lopez, senaste Robbie Williams låten, Madonna, etc etc...

De flesta av dessa artisterna har bra röster ifrån utgångsläget, men det är slutmixen av rösten (så den anpassas till sången) som är avgörande hur bra resultatet låter i slutändan.

Du kan väl inte allvarligt mena att Jennifer Lopez har en bra röst?! 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Söker mycket på google och läser böcker och dylikt i ämnet för att få uppslag som jag sen kan testa för att komma fram till vad som är bäst för specifika låtar. Allt handlar ju om ett sound.

Precis! Har du några bra länkar som du hittat och kan rekommendera?

/M

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
MrPhil (oregistrerad)
Alltså, grabbar och tjejer. Allvarligt! Det ställs faktiskt en fråga här. Och jag tycker nog faktiskt att han klargör på ett ganska tydligt sätt att utöver sångarens insats hur kan man ytterligare förädla sången, i form av mixnings teknik.

Du menar ett antal förslag på konstiga effekter att slänga på, förutom EQ, reverb, delay, autotune, kompressor? Tveksamt om jag vill kalla det att förädla sången.

En radikal grej är väl att köra helt torrt. Utan effekter.

Eller kraftig dist. Lägg till lite pitch bend, tremolo, wah-wah o en väldigt hårt ställd gate. Blir garanterat annorlunda sånginsats av det. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
oakleaf (oregistrerad)
I Waves pluggen använder jag i stort enbart Ultra-pitch funktionen på röster, fast jag har också provat MondoMod vilket gav roligt "old-radio-transitor-mic" resultat om man kör på svag sinus. Har du fått till något bra "annorlunda" sound på rösterna med de andra effekterna inom Waves pluggen vilket du kan rekommendera prova?

Vilka compressor pluggar använder du? Kör du t ex chaining med olika compressor plugins för att komprimera olika inom samma röst inspelning och på så sätt försöka "shape'a" samplen annorlunda?

/M

För röst är det egentligen bara reverb och kompressorer som jag använder i Waves. Ibland kanske mutli tap delay för att fetta till nå dub eller stämma. Just det, doubler kan också funka rätt fint till att fetta till stämmor.

Mitt fokus just nu är att lägga reverb och delay som jag sen försöker att skära ut så det passar i mixen. Jag har fått känsla av det kan vara en viktig bit.

Samma sak med kompressorer. Jag lägger EQ och lätt kompressor på original spåret som jag sen skickar ut till en "send effect" där jag lägger ytterligare en kompressor som jag ställer in lite hårdare. Lyfter också fram lite mer låga och höga frekvenser på denna signal och lägger den precis under original spåret så att det bara fyller ut men inte hörs så mycket, fast man känner att det saknas om man mute:ar.

På refrängen lägger jag ibland till ytterligare spår av samma signal som jag panorerar olika och eq:ar och lägger olika effekter på för att fetta till lite. På detta lägger man ju med fördel på lite dubbar kanske.

Dubbar och körer eq:ar jag lite annorlunda och kompresserar lite hårdare. Skär ut frekvenser som brukar vara viktiga för leaden, runt 3kHz t ex.

Jag repeterar säkert saker du redan vet, men så här brukar jag jobba ibland i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
oakleaf (oregistrerad)
Alltså, grabbar och tjejer. Allvarligt! Det ställs faktiskt en fråga här. Och jag tycker nog faktiskt att han klargör på ett ganska tydligt sätt att utöver sångarens insats hur kan man ytterligare förädla sången, i form av mixnings teknik.

Du menar ett antal förslag på konstiga effekter att slänga på, förutom EQ, reverb, delay, autotune, kompressor? Tveksamt om jag vill kalla det att förädla sången.

En radikal grej är väl att köra helt torrt. Utan effekter.

Eller kraftig dist. Lägg till lite pitch bend, tremolo, wah-wah o en väldigt hårt ställd gate. Blir garanterat annorlunda sånginsats av det. 😕

Whatever makes you happy mate! 🙂

Om du känner att detta funkar i house och dance musik t ex...kör så det ryker.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
MrPhil (oregistrerad)
Jag brukar ofta göra så här på ett röstspår:

VST Pluginlist program - Vocal:

> Call Autotune (Antares)

> Call EQ (32 band (filtrerar bort låga och höga frekvenser)

> IF pitchneeded=true then

> UltraPitch 3-voices (Waves)

> ENDIF

> Call Compress (Kjaerhus Classic)

> IF NeedsDelay=true then

> Fet/soft Delay (Builtin version - Stereo delay)

> ENDIF

> Call Reverb (Kjaerhus classic series eller builtin version - Big room/Studio reverb)

> IF NeedsEQ=true then

> EQ (Kjaerhus classic series)

> ENDIF

> IF NeedsCompress=true then

> Compress (Builtin version - Voice volume boost)

> ENDIF

Förlåt mitt "basic" sätt att demonstrera plug-listan, men ni får nog en bra bild på vad jag gör - hoppas jag.

Någon som känner det kribla direkt i fingrarna och skrika åt mig att jag gör fel? 🙂

/M

Holy shit! 😕😎

OK, allvarligt, jag gör något liknande så här:

Rösten inspelad med svag kompression för att för hindra spikar.

Komprimering, beroende på låt o sånginsats mer eller mindre mycket. Jag vill ha bort nivåskillnader som låter fel.

Nästran alltid på med ett delay som ekar i takt med fjärdedelarna. Reglerar med volym hur mycket effekt som ska låta, eller om det bara ska "bädda in" rösten.

Väldigt sällan reverb. Ibland baklängesreverb som specialeffekt.

Väldigt sällan EQ om jag spelat in själv.

Klart.

Sen kan man laborera hur mycket som helst beroende på låt, stil, fantasi, kul infall, etc, men det är inte det som gör sångaren intressant.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
MrPhil (oregistrerad)
Alltså, grabbar och tjejer. Allvarligt! Det ställs faktiskt en fråga här. Och jag tycker nog faktiskt att han klargör på ett ganska tydligt sätt att utöver sångarens insats hur kan man ytterligare förädla sången, i form av mixnings teknik.

Du menar ett antal förslag på konstiga effekter att slänga på, förutom EQ, reverb, delay, autotune, kompressor? Tveksamt om jag vill kalla det att förädla sången.

En radikal grej är väl att köra helt torrt. Utan effekter.

Eller kraftig dist. Lägg till lite pitch bend, tremolo, wah-wah o en väldigt hårt ställd gate. Blir garanterat annorlunda sånginsats av det. 🙂

Whatever makes you happy mate! 😎

Om du känner att detta funkar i house och dance musik t ex...kör så det ryker.

Njae, tror det funkar rätt illa i alla stilar faktiskt. 😕

Helt torrt kan va kul ibland dock!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Någon som vet vilken plugin som kan änvändas för att få Cheer's "Believe" sound på rösten? Jag har provat använda olika chorus/flanger/phasers men aldrig riktigt lyckas uppnå samma speciella resultat...

Nu måste jag börja med att säga att jag personligen tycker att "Believe" är bland det värsta som hänt popmusikbranschen inom min livstid. Den j..vla sången startade en boom där allt lät hemskt i åratal efteråt. Men, eftersom vi är hyggliga och hjälpsamma här på forumet så:

Såhär gjordes Believe

Om du vill få ett liknande sound lite enklare kan du hårdköra sången genom Autotune (ställ in den så den i princip bara spelar rena toner), alternativt mixa hårdmanglad Autotune sång med den naturliga rösten.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
oakleaf (oregistrerad)
Njae, tror det funkar rätt illa i alla stilar faktiskt. :rolleyes:

Helt torrt kan va kul ibland dock!

Absolut. Torrt is the shit! 😉

Allt är ju sound orienterat. Låter torrt skit bra, låt det vara torrt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Wow, jackpot! 😆 Här i den här artiklen lärde man sig ju lite av varje... !

Tack för att du väckte upp mitt intresse för SoS! Hade inte hört om siten tidligare, men den verkar ju rätt bra.

Har tidligare provat vocoder effekter på rösterna, men haft just det (samma) problem att det blir rätt "grötete" och ommöjligt att förstå vad som sjungs. Att dela upp orden med vocoder effekt och avsluta med "tört" signal va ju faktiskt ganska smart. Dock jobbigt om det är mycket lyrik text att bearbeta.. 😛

Har ni någon bra förslag till en avancerad filter VST plugin för att applicera röster/ordinaria synth samples?

/M

Redigerat av MagnarTBL
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Här har du en bra Tutorial på massa olika

tekniker att förändra sången med.

Computermusic Vocal Tutorials

Lite av varje i denna artikelserie.(Daft Punk , Apollo 440 , Fatboy Slim , Madonna m.m)

Sedan spelar signalkedjan en viss roll hur diit sångljud blir rent generellt.

Bra Preamp med en BRA mic är i stort sett ett måste om du ska åstadkomma

gångbara resultat som tex skivsläpp eller liknande.

JJ Labs mickar och liknande håller helt enkelt inte riktigt den klassen

som krävs.

Men om du skall effekta sången spelar mick/Preamp inte lika stor roll som

om du skall spela in Slicka RnB körer och leadspår.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Tack Piccazzo!

Bra länk, och massor av spännande läsning!

Modernbeats.com ger ibland ut tips, och eftersom den här tråden börjar innehålla ganska mycket bra info om vokal tricksande i låtar, så kopierar jag in texten ifrån dom också här. Det är rätt likadant vad jag själv brukar göra med bakgrundsröster.

Quik Tipz: Prized Background Vocal Techniques

You've put in some hard work to achieve the perfect lead vocal mix. Now, it's time to bring the song to a new level by adding the background vocals to the mix! Below are some great unknown tips on how to attain some prized background vocal textures...

1) Add Silk: Unlike the up front full-bodied texture of your lead vocal track, take a different complimentary approach with your backing vocals. Add some silk by applying an overall high-pass filter as high as 900hz to the background vocals. The higher the high-pass the more sheen and silky the texture becomes. Also, for even more sheen, boost 11-12khz 1-4 decibels using high-shelf EQ.

2) Add Depth: To ensure a large impressive sound, you need to record several tracks of background vocals: double takes, triple takes, as well as, stacking harmonies. Take advantage of this multi-tracking by assigning each track its own panning placement. For example, pan low vocal/harmony tracks hard left & right. Next, pan medium vocal/harmony tracks 75% left & 75% right. Lastly, pan high vocal/harmony tracks 40% left & 40% right. Now your backing vocals will hug around your lead vocal perfectly!

3) Add Distance: To further add contrast apart from your lead vocal, apply different effects settings to your background vocal tracks. Typically, heavier effects should be applied to background vocals when compared to lead tracks. This helps add distance & a unique character apart from your lead mix. Some good background effects to apply are subtle ping pong stereo delays, hall reverbs, plate reverbs, and choruses!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Kul att du börjar vakna upp MagnarTBL och inser att det inte finns nån särskilld VST-plugg som fixar sången 🙂

Men bra sång för mig gäller denna ordning.

1 Bra sångare som fångar själen i låten och sjunger korrekt.. Och som desutom vet hur en mikrofon funknar.. (att backa då det tas i och går nära då det ska vara intimt samt undvika att "puffa" rakt på micken)

2.Bra mikrofon som funkar för sångaren/sångerskan.. T.ex. Neuman U67 (Cheer) eller kanske t.om en SM58 (Ebott 🙂 )

3. Bra micpreamp.. Gärna en som man kan manuellt anpassa in-impedansen på för att fånga närheten i ljudet med (lyssna på ängeln runt hörnet med Lisa Nilsson t.ex).

När detta stämmer så återstår väldigt lite att göra i mixen.. Lite justeringar med deesser och kompressor samt EQ kanske... Men min erfarenhet är att sångaren/sångerskan är av avgörande betydelse.. Ingen VST kan fixa detta 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Hej Hegobald,

Jag ställde aldrig frågan om "hur hittar man en dyktig sångare", eller "hur gör en sångare bättre".

För mig handlade mera om att göra något speciellt med vokalerna i en upbeat låt för att skapa ett annorlunda sound. T ex Cher varianten med kontrollerad vocoder och hp/lp filter tekniker, och vidare vad t ex Madonna gjorde på ordet "Music" etc... Alltså, skapa rörelse i sångrösten med pluggar för att göra den mer fremtredande och unik. Samtidigt applicera rätt effekter på bakgrundsrösterna för att skilda dom ifrån lead-sången.

Senare, undrade jag om någon här var vassa på att just använda såna tricks i sina låtar - och då vilka pluggar ni brukade använda (Waves serien t ex eller andra?). Jag har precis börjat experimentera själv, och är otrolig tacksam för alla länkar och tips jag fått i den här tråden av Er alla! Mycket trevlig läsning, och många goda länkar!

Slutligt, det funkar köra torrt signal i sångarna för mig också - om det passar sig så i låten... 😛

/M

Redigerat av MagnarTBL
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
oakleaf (oregistrerad)
Hej Hegobald,

Jag ställde aldrig frågan om "hur hittar man en dyktig sångare", eller "hur gör en sångare bättre".

För mig handlade mera om att göra något speciellt med vokalerna i en upbeat låt för att skapa ett annorlunda sound. T ex Cher varianten med kontrollerad vocoder och hp/lp filter tekniker, och vidare vad t ex Madonna gjorde på ordet "Music" etc... Alltså, skapa rörelse i sångrösten med pluggar för att göra den mer fremtredande och unik. Samtidigt applicera rätt effekter på bakgrundsrösterna för att skilda dom ifrån lead-sången.

Ja jag håller med dig.

är så trött på alla dessa "skit in skit ut" kommentarer. Faktum är att jag tror till och med att Mirvais som producerade Music med Madonna är fullt medveten om vikten av att få det mest optimala grundljudet in för att sen "processa" det ljudet som kommer ut.

MagnarTBL vill göra komersiell pop/rock med inslag av elektronika/ambient. även i denna musik stil strävar man efter bästa möjliga signal in, men för det mesta funkar det inte så fint med helt torrt ljud här. Norah Jones däremot kanske inte låter så kul med en fet Phaser (så vida det inte är en remix) däremot.

äsch...gör hur ni vill, bara ni har det skoj och ni tycker det låter bra.

Edit: Stavfel.

Redigerat av oakleaf
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Ja jag håller med dig.

är så trött på alla dessa "skit in skit ut" kommentarer.

Men det är det som är närmast sanning dock. Som jag upplevde introt på den här tråden så frågades det om nån slags VST-FX som kunde "fixa till sången".. Och nån sån finns inte.. Hårt arbete är vad som gäller.. Både från tekniker och sångare/sångerska.

Det jag är guförbanat less på är alla dessa nya "odågor" som verkar tro att allt går att fixa med en knapp i nån sorts VST-effekt eller likande. Huu.. 😉

Jag har joxat och mixat och spelat in musik sedan 1975 och jag är med på nya prylar också (tycker att det är fantastiskt vad man kan göra med en dator i dagens läge).. Men för att få ett kommersiellt sound så behöver man en sångerska/sångare som kan låta "kommersielt".. Thats the simple fact.

Så the simple fact is still.. "Shit in equals Shit out"

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
oakleaf (oregistrerad)
Ja jag håller med dig.

är så trött på alla dessa "skit in skit ut" kommentarer.

Men det är det som är närmast sanning dock. Som jag upplevde introt på den här tråden så frågades det om nån slags VST-FX som kunde "fixa till sången".. Och nån sån finns inte.. Hårt arbete är vad som gäller.. Både från tekniker och sångare/sångerska.

Det jag är guförbanat less på är alla dessa nya "odågor" som verkar tro att allt går att fixa med en knapp i nån sorts VST-effekt eller likande. Huu.. :rolleyes:

Jag har joxat och mixat och spelat in musik sedan 1975 och jag är med på nya prylar också (tycker att det är fantastiskt vad man kan göra med en dator i dagens läge).. Men för att få ett kommersiellt sound så behöver man en sångerska/sångare som kan låta "kommersielt".. Thats the simple fact.

Så the simple fact is still.. "Shit in equals Shit out"

Bra, du har rätt. 1975...hunnit med några mixar va? Du vet säkert var du pratar om. I jämförelse med dig så är jag en "ny odåga". Fast jag tror inte att en VST plug-in kan fixa allt. Tvärtom, oftast blir det bara gröt.

Grejen är den, att du inte riktigt hör vad jag säger här. En bra sångare/sångerska är en förutsättning. Optimal signal in är självkart. Ibland är man bara så himla sugen på att få mix tips, ideer och uppslag på hur andra gör. Det är bara så grymt kul och man öppnar upp för nya vägar. Det handlar om att man vill berika, lära sig mer, utvecklas. Det är en hunger.

Jag har en teori, fick den av min fru:

Folk som inte lyssnar eller har svårt att höra vad man egentligen säger är folk som tror att dom är full-lärda och således inte behöver lära sig nåt mer. Risken med detta blir då att man tycker att det som diskuteras är banalt och man drar till med gamla klyschor. Det leder i sin tur också till nån form av "shit in equals shit out" i och med att man har en förutfattad mening om vad som diskuteras och värderar det som oviktigt. Vad blir resultatet, jo den mindre erfarne bedömer den mer erfarne som antingen arrogant eller knepig.

Lite grinigt inlägg av mig här, men den där "nya odågor" kommentaren gjorde mig nåt så guförbannat less. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Jag reagerade redan på formuleringen av trådens rubrik.

Vad ska man använda av effekter?

Det finns inga "ska", inga "måste" och inga skrivna regler. 🙂

Om du sedan vill experimentera med dubbla sångtagningar, vocoders, autotune osv. så är mitt bästa tips: Lek! Lek mera! Lek ännu mer!

Leken leder kanske till att du hittar nåt som låter fräscht, nytt och spännande. 😆

Då handlar det inte bara om att använda compressor, EQ, Antares autotune, delay etc... Jag tror jag har bra koll på just de delarna. Men, för att få till den där speciella rösten...

...så har duktiga artister det där som A&Rs, talangscouter och Idol-jurys kallar för "DET". 🙂

Det är därför Robbie Williams sång "sitter där den ska" i hans låtar...

...och pga. mik/preamp/eq/kompressor :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...