Jump to content
Annons

"Plugg"-utvecklare (VST) sökes!


Valle

Recommended Posts

Pluggarna i fråga handlar inte om några extraordinära, revolutionerande problemlösningar, utan om vanligt förekommande verktyg inom musikproduktion. Dessutom gäller det uteslutande effekter - inte instrument (VSTi).

Deal/samarbetsavtal:

- Du har god kännedom om VST-teknologin samt DSP i övrigt.

- Du kodar obesvärat och uteslutande i C/C++ (inte SynthEdit, pascal etc.)

- Du skapar ett bestämt antal pluggar efter särskilda anvisningar/specifikationer.

- Jag betalar Dig ett överenskommet pris för varje färdig och av mig godkänd plugg.

- Samtliga ägande rätter till varje enskild plugg, som lagligen kan överlåtas, överlåts på mig.

Om du tycker att det låter intressant, kontakta mig: valle@valenzia.se

Allmänna frågor om samarbetsavtalet, som inte rör pluggarna i detalj, besvaras med fördel här på forumet.

Med vänlig hälsning/

Valle

http://www.valenzia.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Vad är syftet med detta?

I första hand:

Jag vill kunna använda "skräddarsydda" pluggar i mina egna produktioner. Trots att jag är programmerare i botten brister jag i nödvändiga förutsättningar när det gäller DSP/utveckling av pluggar. Därför behöver jag hjälp från utomstående utvecklare.

I andra hand:

(Jag gissar att du undrar över den s.k. överlåtelsen.) Jag vill kunna sälja pluggen i egen regi om jag anser att den har kommersiellt värde. Det "överenskomna priset" som nämns i punkterna ovan kan avse antingen en fast engångssumma eller någon form av royalty. Oavsett vilket får programmeraren skälig ersättning samt sedvanlig credit för sina insatser.

MVH//

Valle

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är syftet med detta?

I första hand:

Jag vill kunna använda "skräddarsydda" pluggar i mina egna produktioner. Trots att jag är programmerare i botten brister jag i nödvändiga förutsättningar när det gäller DSP/utveckling av pluggar. Därför behöver jag hjälp från utomstående utvecklare.

I andra hand:

(Jag gissar att du undrar över den s.k. överlåtelsen.) Jag vill kunna sälja pluggen i egen regi om jag anser att den har kommersiellt värde. Det "överenskomna priset" som nämns i punkterna ovan kan avse antingen en fast engångssumma eller någon form av royalty. Oavsett vilket får programmeraren skälig ersättning samt sedvanlig credit för sina insatser.

MVH//

Valle

Ändå fattar jag inte...

Ska du betala "skälig" lön så kommer det ju kosta skjortan. Säg att någon utvecklar en VST-plug åt dig och det tar i runda slängar en månad, dvs 160 arbetstimmar. Det skulle innebära att du får en faktura som hamnar nånstans runt 30000:- plus moms om du hittar nån som ligger på en relativt låg lönenivå. För samma pengar får du extremt mycket plugins (och garanterat med oändligt mycket bättre algoritmer) om du köper färdigtillverkat.

Dessutom undrar jag hur det ligger till med Steinberg om man får använda deras API/Framework för kommersiella produktioer alldeles gratis. Räkna med att dom vill ha en slant om du vill göra pengar på pluggen senare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte just skriva nåt i stil med det VacUm just beskrev ang kostnad. Räkna med att ett fastprisprojekt blir mycket dyrt och att det dessutom krävs mycket tydliga specar (dels vad som skall göras men framförallt vilka acceptanskriterierna är).

Vad gäller licensiering så man man läsa följande ur Steinbergs "VST Licensing Agreement":

The Licensee shall not obligated to pay to Steinberg any fees or royalties with respect to the VST PlugIn Interface technology

Jag stämmer själv rätt bra in på Valles önskemål, men de pluggar jag gör - gör jag till mig själv på fritiden. Annars blir det DYRT, som sagt 🙁

Redigerat av Thomas
Link to comment
Dela på andra sajter

Majken: Varför får det inte vara pluggar utvecklade med SynthEdit?

Jag har förstått att SynthEdit är ett fantastiskt hjälpmedel för utveckling av pluggar, men jag har dessvärre ingen erfarenhet själv. Om motsvarande kod/projekt utan besvär kan överföras, bearbetas och modifieras i andra utvecklingsmiljöer ser jag trots allt inte SynthEdit som ett hinder.

VacUm: Ändå fattar jag inte...

Det gör inget. Låt mig bekymra mig för kostnader respektive de juridiska aspekterna när det gäller Steinberg's "API/Framework". Som jag nämnde ovan, jag är programmerare själv. Jag är medveten om vad problemlösning innebär, vilka tider som tas i anspråk och framför allt vilka uppoffringar/kostnader sådant arbete kan medföra.

MVH//

Valle

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...