Jump to content
Annons

Hur jobba med sidechain i pluggar?


Vender

Recommended Posts

Melodicrocker (oregistrerad)

Tack för alla inlägg kring Side-chain...Jag har ett Cubase 7,5 och har följt trådarna här, på andra forum och sett ett antal tutorials på Youtube t. ex.... Men får det fan inte att funka. Nån som kan tipsa om vad som är fel? Verkar inte vara nån idé att förklara för en som inte begriper, dvs jag...Tycker allt är solklart men det låter ju inte...det händer inget...bara originalsoundet....Inget pumpande där inte....Några vanliga fel? Mitt intellekt? fel i programmet? fel ljud? Whatever...börjar känna mig som Svante Grundberg i Göta Kanal 1, dvs ganska uppgiven...Men det har blivit ett krig nu...Mellan mig och tekniken....Det intressanta är att jag bara vill få det att funka, bara testa...inget jag ser något större bruk för....That´s me :-) Tack för ordet

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Lägg cubase egna kompressor på kanalen du vill sidechaina. Tryck på sidechainknappen i kompressorn så att den lyser orange. Gå till kanalen du vill ska trigga kompressorn tex kanalen för kicken. På sends väljer du kompressorn. Det ska stå typ "side-chain: synth" eller vad du nu vill sidechaina. Gå tillbaka till kompressorn. dra ner threashold tills du är nöjd med pumpen.

Link to comment
Dela på andra sajter

den kanal man sidechainar.. är det den som kommer att "dominera" alltså att det är den som går fram, och alla andra ljud backar när den låter?

Nej, det är precis tvärt om.

Om t ex kaggen ska ducka (trycka ner) basgitarren: Lägg kompressor på basgitarr-kanalen. Insignalen (sidechainen) till denna kompressor hämtas från kaggen (istället för basgitarrens egen nivå som man gör vid normal kompression).

Link to comment
Dela på andra sajter

Melodicrocker (oregistrerad)

Tack Kvastskaftet. Till slut lyckades någon förklara så att till o med jag, min dator, mitt program etc förstod...Nu pumpar det så att jag vet att det funkar i alla fall...Nu kan jag sova lugnt...tack än en gång!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...
  • 2 år senare...
  • 4 år senare...

Hej Vender!

 

Med risk för att för att göra dig mer förvirrad så tänkte jag länka till min "Guru" på Youtube och den varianten jag använder. Jag hade enorma problem med u-tube i början i.o.m att jag aldrig kunnat drömma om att nästan ALLA gör på olika sätt. En del drar igång en lektion för sina u-tube fans. Alla är på en nivå så att det grundläggande hoppas över för här ska det bli "gritty Uber-hård 808" Man härmar, ställer in allt precis som u-tubern, det blir lite "bäbä vita lamm" men ingen tuff 808 för alla sitter med något template från förra veckan med 100 förinställningar. Aja, nog med text. Tyvärr så använder han Ableton men hoppas att du kan konvertera tillvägagångs-sättet. Detta är bara en variant och passar säkert inte alla. Men när man gjort sin första template/mall så är den här varianten otroligt lätt att finjustera. Lycka till Vender och gott nytt år på er! 

Official AHEE - My Best Sidechain Compression Tips (Using Triggers) 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
On 3/17/2016 at 7:50 PM, ZebTheCar said:

Att använda side chain på basen (triggad av bastrumman) verkar vara närmast standard idag. Men vad är andra vanliga sätt att använda side chain, ni som vet?

Bja standard och standard . . . . Jag använder hipass och eq för att separera baskagge och bas. Däremot låter jag har jag en sidechain på overheads som triggas av virveln. Blir annars litet tight i de höga frekvenserna på trumbussen . . men det är bara jag .  . 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Studio.se ändrade titeln till Hur jobba med sidechain i pluggar?
  • Studio.se unpinned this inlägg

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...