Jump to content
Annons

Hur jobba med sidechain i pluggar?


Vender

Recommended Posts

Annons

Bäst blir det om du redan har spelat in allt i audio. (jobbigt med att koppla vsti & processor hungrigt)

-Först Så skapar du ett nytt quadro spår och döper det till vad du vill. (vi kallar det "SC")

-Sen så går du in i editorn för det spåret du vill sidechaina (den lilla 'e' knappen under mute/solo)

och väljer att skicka ljudet genom det nya quadro spåret. Fast du panorerar det till höger så mycket det går.

-Sen går du till mixer enheten och väljer att se alla send effekter för det spår du vill ska trigga sidechain funktionen.

Där i listan för FX-effekter kommer du även att se det quadro spår du skapat, välj det.

Välj sedan hur mycket av signalen du vill skicka till det spåret.

Glöm inte att ställa in pre-fader vilket du gör precis till höger om aktivera knappen.

-Gå sedan in i editorn för spåret som ska trigga. Välj routing och panorera ljudet till vänster.

-Tillbaka till quadro spåret (SC), välj Waves C1 comp-Sc på en av insert portarna.

(nu börjar det krångliga, typ)

-Ställ in "key mode" till L->R (så att vänster är master så att säga) Och

"EQ mode" till Sidechain.

-Sen så ska du ställa in vilken slags filter effekt du ska ha Low, Band, HiPass eller Band reject.

Efter det måste du ställa in Threshold, Ratio, Attack & Release efter behag. Och kanske Makeup gain.

-När du är klar med det så kan du skapa ett mono spår, som du sedan kopplar quadro(SC) spåret till.

...Så nu har du sidechainat!

när du lyckats med ditt kopplande och det låter som du vill. Lek lite med kanalen som triggar kompresionen. Om du sänker ljudet på den kanalen så kommer du att märka att den andra kanlaen fortfarande sidechainas. Prova att Muta trigger kanalen så kommer du höra hur sidechain effekten försvinner och hur ljudet stegras. (förhoppningsvis)

Och av ren nyfikenhet... vilken slags musik sysslar du med som du vill sidechaina?

ronny.Q

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bäst blir det om du redan har spelat in allt i audio. (jobbigt med att koppla vsti & processor hungrigt)

-Först Så skapar du ett nytt quadro spår och döper det till vad du vill. (vi kallar det "SC")

-Sen så går du in i editorn för det spåret du vill sidechaina (den lilla 'e' knappen under mute/solo)

och väljer att skicka ljudet genom det nya quadro spåret. Fast du panorerar det till höger så mycket det går.

-Sen går du till mixer enheten och väljer att se alla send effekter för det spår du vill ska trigga sidechain funktionen.

Där i listan för FX-effekter kommer du även att se det quadro spår du skapat, välj det.

Välj sedan hur mycket av signalen du vill skicka till det spåret.

Glöm inte att ställa in pre-fader vilket du gör precis till höger om aktivera knappen.

-Gå sedan in i editorn för spåret som ska trigga. Välj routing och panorera ljudet till vänster.

-Tillbaka till quadro spåret (SC), välj Waves C1 comp-Sc på en av insert portarna.

(nu börjar det krångliga, typ)

-Ställ in "key mode" till L->R (så att vänster är master så att säga) Och

"EQ mode" till Sidechain.

-Sen så ska du ställa in vilken slags filter effekt du ska ha Low, Band, HiPass eller Band reject.

Efter det måste du ställa in Threshold, Ratio, Attack & Release efter behag. Och kanske Makeup gain.

-När du är klar med det så kan du skapa ett mono spår, som du sedan kopplar quadro(SC) spåret till.

...Så nu har du sidechainat!

när du lyckats med ditt kopplande och det låter som du vill. Lek lite med kanalen som triggar kompresionen. Om du sänker ljudet på den kanalen så kommer du att märka att den andra kanlaen fortfarande sidechainas. Prova att Muta trigger kanalen så kommer du höra hur sidechain effekten försvinner och hur ljudet stegras. (förhoppningsvis)

Och av ren nyfikenhet... vilken slags musik sysslar du med som du vill sidechaina?

ronny.Q

Det var som fan 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller så kan man köpa Native Bundle av TC!

Lite smidigare sidechaining lösning där!

Sen vet jag inte om TC's kompressor är lika hård som Waves, men du får ju jobbet gjort i alla fall! 🙂

tycker inte att det vart så mycket lättare med TC Native Bundle...

Fanns dessutom ingen bra instruktion om hur man skulle använda "input key" för att det skull bli någon sidechain funktion. Men men alla jobbar ju olika (som tur är) och inta alla tekniker passar för vem som helst heller. Man ska använda sig av den som man själv fungerar bäst med tycker jag.

ronny.Q

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller så kan man köpa Native Bundle av TC!

Lite smidigare sidechaining lösning där!

Sen vet jag inte om TC's kompressor är lika hård som Waves, men du får ju jobbet gjort i alla fall! 😄

tycker inte att det vart så mycket lättare med TC Native Bundle...

Fanns dessutom ingen bra instruktion om hur man skulle använda "input key" för att det skull bli någon sidechain funktion. Men men alla jobbar ju olika (som tur är) och inta alla tekniker passar för vem som helst heller. Man ska använda sig av den som man själv fungerar bäst med tycker jag.

ronny.Q

🙂

Lägg Sidechainer på signalen du vill sidechaina, sen skapar du en native kompressor på den kanalen du vill ska påverkas... (glöm inte aktivera key input)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet att många kallar den här tekniken "sidechain" men visst är den korrekta benämningen "key input"?

Så vitt jag vet så är "sidechain" när man bussar (auxar) ut exempelvis hela trumsetet till en ny "group channel" och lägger på kompressor m.m. och sedan lägger det komprimerade trumsetet lite under det rena. Men jag kanske är ute cyklar? 😉

EDIT: Jag försöker inte vara en besserwisser, jag är bara lite förrvirrad över benämningarna.

Redigerat av BaldByChoice
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet att många kallar den här tekniken "sidechain" men visst är den korrekta benämningen "key input"?

Så vitt jag vet så är "sidechain" när man bussar (auxar) ut exempelvis hela trumsetet till en ny "group channel" och lägger på kompressor m.m. och sedan lägger det komprimerade trumsetet lite under det rena. Men jag kanske är ute cyklar? 😱

EDIT: Jag försöker inte vara en besserwisser, jag är bara lite förrvirrad över benämningarna.

Får du inte denna effekt genom att bara köra en kompressor som send effekt?

Låter onödigt knåpigt det du beskrev... 😎

Sidechain, bassduck, keyinput... whatever.

b0ink

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Så vitt jag vet så är "sidechain" när man bussar (auxar) ut exempelvis hela trumsetet till en ny "group channel" och lägger på kompressor m.m. och sedan lägger det komprimerade trumsetet lite under det rena. Men jag kanske är ute cyklar? 😕

Nja det är det ju inte riktigt.

Sidechain är när du har en Kompressor Eller EQ Vars Input styrs av en

annan ljudkälla.

Vanligaste varianten är att man har en Sidechain kompressor på Basen som styrs av baskaggen.

M.a.o när kaggen slår aktiveras kompressorn.

Det du menar kallas ibland för osynlig kompression och nånting annat och

användes flitigt av Motown teknikerna på 70-talet.

Fast då givetvis med hårdvara.

Link to comment
Dela på andra sajter

En väldigt enkel (och billig!) kompressorplugin som stöder sidechaining på ett lättförståeligt vis är dB-D dynamics processor. Köpte den på nätet för 39$ och är jättenöjd. Den fungerar så att en instans av kompressorn läggs som mottagande på instrumentet man skall komprimera och en annan instans (som kan vara helt passiv) läggs som sändande på instrumentet man vill trigga ifrån.

Inget pill med grupper eller panoreringar och det funkar utmärkt på vst-instrument. Och nej, jag har inget ekonomiskt intresse av detta inlägg 🙂

DB Audiowares hemsida

/Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

En väldigt enkel (och billig!) kompressorplugin som stöder sidechaining på ett lättförståeligt vis är dB-D dynamics processor. Köpte den på nätet för 39$ och är jättenöjd. Den fungerar så att en instans av kompressorn läggs som mottagande på instrumentet man skall komprimera och en annan instans (som kan vara helt passiv) läggs som sändande på instrumentet man vill trigga ifrån.

Inget pill med grupper eller panoreringar och det funkar utmärkt på vst-instrument. Och nej, jag har inget ekonomiskt intresse av detta inlägg

DB Audiowares hemsida

/Magnus

Finns det ingen annan plugg med samma funktion, typ waves eller nått?

Redigerat av hansjohnny
Link to comment
Dela på andra sajter

QUOTE (hansjohnny @ 19 January 2006, 11:50)

Finns det ingen annan plugg med samma funktion, typ waves eller nått?

Inte som jag vet, vitsen var ju att tipsa om just denna. Har du något emot den här pluggen och i så fall vad? 

/Magnus

Nä, men att köpa saker om jag redan har nån med samma funktion hemma. Det finns ju så mycket gratispluggar också. Kankse nån vet någon man slipper betala för?

Läste på sidan, verkar ju otroligt smidigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

-Sen så går du in i editorn för det spåret du vill sidechaina (den lilla 'e' knappen under mute/solo)

och väljer att skicka ljudet genom det nya quadro spåret.

Helt ärligt, jag fattar inte vad som menas med detta! Skicka ljudet till det nya quadrospåret? Hur då?

Link to comment
Dela på andra sajter

-Sen går du till mixer enheten och väljer att se alla send effekter för det spår du vill ska trigga sidechain funktionen.

Där i listan för FX-effekter kommer du även att se det quadro spår du skapat, välj det.

Välj sedan hur mycket av signalen du vill skicka till det spåret.

Glöm inte att ställa in pre-fader vilket du gör precis till höger om aktivera knappen.

Jag fattar inte det här heller. Var trycker jag? I FX-listan finns icke min SC-kanal?!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, nu fattar jag nästan. Problemet är bara att baskaggen som ska trigga min sidechaining hörs i vänster högtalare, medan basen hörs mest i höger högtalare vilket inte känns rätt. Och dessutom låter det bara dovt om allting. Vad gör jag för fel?

Och hur kopplar jag FX quadro-kanalen till ett monospår? Det går ju inte att koppla ett FX-track till något annat än en utbuss?

Och vad var poängen med att ha en quadro-kanal alls?

Redigerat av AndyPandy
Link to comment
Dela på andra sajter

Nä, men att köpa saker om jag redan har nån med samma funktion hemma. Det finns ju så mycket gratispluggar också. Kankse nån vet någon man slipper betala för?

Läste på sidan, verkar ju otroligt smidigt.

Aha, då förstår jag :rolleyes:

Nej, tyvärr har jag inte hittat samma enkla funktionalitet i någon annan plugg. Har letat ganska mycket efter detta eftersom jag ofta har sidechainat i hårdvara tidigare. Men det dyker ju upp nya pluggar hela tiden så kanske...

/Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Hej,

Skall försöka mig på ett kreativt inlägg här. Jag använde mig av SC efter flere desperata försök att få min röst att lägga sig hyfsat i en mix med ett starkt grand piano (också kallad flygel). Alltså: jag använde min röst som trigger, så att flygeln komprimerades då jag sjöng. Resultatet är fullständigt transparent, men tar man bort SC:n så låter det genast mycket värre. Maximala kompressionen var 3dB, så vi talar inte om ngn pump-effekt alltså, utan ett enkelt "mix-trick" för att få mera utrymme i mitten.

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)

Okej, jag vet. Det finns 1 miljard trådar om sidechaining. Faktum är att det till och med finns en nitad.

Grejen är den att den som är nitad var lite klurig att förstå. Sorry, all respekt åt sw9, men jag greppade inte. Givetvis är det säkert jag som är trög.

Hur som helst så hittade jag en ganska tydlig tutorial här:

Sidechan Tutorial

Som steg för steg förklarar med bilder hur man egentligen gör denna oväntat krångliga manöver med Cubase SX och Waves C1-SC.

återigen sorry för att jag tar upp detta ämne igen. Och jag blir säkert påhoppad och spottad på nu 😕 men för dom som förstår vad man kan åstadkomma med sidechain men inte vet hur man får till det rent tekniskt i Cubase SX kanske kan uppskatta detta.

Ah ja....i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Schyrre, det var säkert välbehövligt frö de som inte vet hur man gör.

Gnäll:

Kanske hade varit bättre att posta det här i den nitade tråden?

Äh, någon moderator får väl slå ihop dem 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)
Kanske hade varit bättre att posta det här i den nitade tråden?

Äh, någon moderator får väl slå ihop dem 🙂

Det har du ju helt rätt i...borde jag ju så klart ha gjort. 😕

Kanske borde göra det? Ah ja...moderatorerna får säga till i sådana fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske hade varit bättre att posta det här i den nitade tråden?

Äh, någon moderator får väl slå ihop dem 😉

Det har du ju helt rätt i...borde jag ju så klart ha gjort. 😱

Kanske borde göra det? Ah ja...moderatorerna får säga till i sådana fall.

Håller med. För i ärlighetens namn fattade jag inte mycket att den nitade beskrivningen. Den var helt opedagogisk och hade inga bilder.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Nåja, jag fick just en länk i min mailbox och kan inte låta bli att posta den vidare - trots att det är en tips&tricks-artikel från den engelska tidningen Computer Music. 😎

Den går igenom tekniken/hur det fungerar, tips på pluggar, en guide för Reason-sidechain och en guide för Logic-sidechain.

Computer Music: Sidechain reaction [PDF]

Link to comment
Dela på andra sajter

återigen sorry för att jag tar upp detta ämne igen. Och jag blir säkert påhoppad och spottad på nu 😕 men för dom som förstår vad man kan åstadkomma med sidechain men inte vet hur man får till det rent tekniskt i Cubase SX kanske kan uppskatta detta.

Ah ja....i alla fall.

Hur bra som helst nu fattade till och med jag! Har använt TC Native för SC innan men min nya dator gillade inte den pluggen. Men tackvare denna lilla tutorial så kan jag nu praktisera SC med Waves. BRA 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...