Jump to content
Annons

Hur länge mixar du en låt?


alexfree

Hur lång tid tar ni på er?  

94 röster

  1. 1. Hur lång tid tar ni på er?

    • Inte alls
      5
    • Några timmar
      18
    • 1 dag
      11
    • 2-3 dagar
      15
    • Upp till en 1 vecka
      5
    • Längre än 1 vecka
      16


Recommended Posts

Annons
tror det är lite förvirring mellan vad som är mixning och vad är mastering, nån som ha en bra förklaring?

Mixning är helt enkelt när man ställer in nivåerna på de olika kanalerna, så det blir en snygg balans mellan ljuden. I folkmun är mastring är slutarbetet där man komprimerar hela låten för att få upp volymen, ställer in EQn för att få en bra ljudbild, och finpolerar mixen med t.ex. en exciter.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag gör egentligen allting i samma process...

Om man har alla effekter i datorn så är det egentligen det smidigaste, att bygga upp en snygg ljudbild från början, och sedan bygga låten. Men det är svårt för mig som kör med externa kompressorer och EQs. Då måste man använda dem till annat under själva produktionen 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

tror det är lite förvirring mellan vad som är mixning och vad är mastering, nån som ha en bra förklaring?

Snackar du med en mastringstekniker är det den processen som han gör när han sammanställer en CD-skiva, PQ-kodar o.s.v innan den går till pressning.

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

tror det är lite förvirring mellan vad som är mixning och vad är mastering, nån som ha en bra förklaring?

Snackar du med en mastringstekniker är det den processen som han gör när han sammanställer en CD-skiva, PQ-kodar o.s.v innan den går till pressning.

/D

Precis. Men inte i folkmun 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har faktiskt aldrig sett mixningen och producerandet som olika processer... har alltid gjort det samtidigt... t.ex lägger på en ny melodi, kollar med en gång att volymen är korrekt... sedan kan ju hända att man går tillbaks en sista gång innan man exporterar låten och checkar.. men har ändå alltid sett de som samma process :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Hej!

Markerade över en vecka, beroende på att jag som en del andra här först mixar någon slags testmix som jag lyssnar på i PC högtalarna och i mina Philips trådlösa hörlurar (inte så höjdarbra någon av dem 🙂 ) Ibland testar jag hos kompisar med olika varianter på stereo. Sen får man gå hem och ändra om det behövs.

Kan iofs inte så mycket om mixning etc. och har inte riktig utrustning och tränade öron så kman gör så gott det går 😎

MVH

Håkan

Link to comment
Dela på andra sajter

Lasse Mongo (oregistrerad)

Så länge det behövs!!!

Det finns inga genvägar fram till det perekta ljudet som allas vår Farbror Barbro skulle uttryckt det!

Schkåll på er

Link to comment
Dela på andra sajter

Min senaste remix gjorde jag på 2 dagar (tillsammans med min kollega). Alla instrument jag behövde spelade jag in på 4 timmar (bas, keys och gitarr) och arrangemanget och slutmixen gjorde jag på cirka yttligare 4 timmar.

Mastring cirka 5 min. Slutresultat blev kanon och såldes samma dag till skivbolaget.

Sen att det tog månader att hitta dom personliga ljuden i syntarna är en annan sak, samma sak när det gäller beat programmering. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Min senaste remix gjorde jag på 2 dagar (tillsammans med min kollega). Alla instrument jag behövde spelade jag in på 4 timmar (bas, keys och gitarr) och arrangemanget och slutmixen gjorde jag på cirka yttligare 4 timmar.

Mastring cirka 5 min. Slutresultat blev kanon och såldes samma dag till skivbolaget.

Sen att det tog månader att hitta dom personliga ljuden i syntarna är en annan sak, samma sak när det gäller beat programmering. 😛

hur gjorde du med sången då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Min senaste remix gjorde jag på 2 dagar (tillsammans med min kollega). Alla instrument jag behövde spelade jag in på 4 timmar (bas, keys och gitarr) och arrangemanget och slutmixen gjorde jag på cirka yttligare 4 timmar.

Mastring cirka 5 min. Slutresultat blev kanon och såldes samma dag till skivbolaget.

Sen att det tog månader att hitta dom personliga ljuden i syntarna är en annan sak, samma sak när det gäller beat programmering. 😛

hur gjorde du med sången då?

Hur menar du? Hur jag mixade den eller vadå?

Sången var perfekt från början och låten är kanon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...