Jump to content
Annons

Hur länge mixar du en låt?


alexfree

Hur lång tid tar ni på er?  

94 röster

  1. 1. Hur lång tid tar ni på er?

    • Inte alls
      5
    • Några timmar
      18
    • 1 dag
      11
    • 2-3 dagar
      15
    • Upp till en 1 vecka
      5
    • Längre än 1 vecka
      16


Recommended Posts

jag brukar klarar mig på 1 dag ren tid och sen lyssnar med utvilade öran dagen efter, sen är det lite tid att byta system från monitorerna till stereon till bilstereon!!!

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

ärlit talat så har jag aldrig satt mej mer än någon halvtimme kanske för att mastra... jag lägger hellre tiden på att få till orginalet så att det låter så bra som möjligt... sedan bara polera med lite eq, mb-comp. och limiter...

Link to comment
Dela på andra sajter

Några timmar räcker för själva mixjobbet om man har bra lyssning, tycker jag - men när man lyssnar på mixen några dagar senare, så kan det ibland bli lite små justeringar till...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att det brukar låta svängigast ju mindre man mixar. Jag spelar själv in ett instrument i taget och ofta låter det bäst innan jag börjar skruva på allt, speciellt när det gäller gitarrbaserad musik.

Mmm... fasen vad bra det låter..

...kanske bara riden som är lite hög på refrängen..

..nähe... nu blev det inte alls samma drag i refrängen...

provar att höja gitarren lite...

!!! Nä.. nu försvan körstämman och sången kommer inte fram ordentligt..

Bäst att sångstämmorna lite höja lite...

...Mmm mycket bättre..!

..fast vart tog basen vägen?

Basen höjs...

och trummerna börjar hamna väl långt bak...

...och där sitter man och börjar höja riden igen.

Nä... man får passa sig för att vara för petig. Åtminstone gäller det för mig!

Link to comment
Dela på andra sajter

När en låt blir klar så gör jag en typ av pre-master, eller kalla det test-master istället. Lägger på lite kompression, eq, maxxbass och skruvar till det så jag vid detta tillfälle tycker att det hela låter fett.

Sen låter jag den ligga i "upp till 1 vecka" och lyssnar sen igen på låten och upptäcker i 99 fall av 100 att saker och ting måste fixas till. Kanske bara i mastern, eller i själva låten.

Så jobbar jag 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

det tar väl ca 1 timme eller 2 att göra klar mixen. Sedan får låten ligga i 1-3 dagar innan jag kollar den igen och sedan gör helt klart. Men i effektiv tid nån timme

Link to comment
Dela på andra sajter

När en låt blir klar så gör jag en typ av pre-master, eller kalla det test-master istället. Lägger på lite kompression, eq, maxxbass och skruvar till det så jag vid detta tillfälle tycker att det hela låter fett.

Sen låter jag den ligga i "upp till 1 vecka" och lyssnar sen igen på låten och upptäcker i 99 fall av 100 att saker och ting måste fixas till. Kanske bara i mastern, eller i själva låten.

Så jobbar jag 🙂

Kusligt, nästan samma här.

Min "testmaster" brukar få åka buss, bil och köksradio. Sen återvänder jag och pillar mera. Alltihop tar en vecka ungefär.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ju bara gjort en riktig mix hittills, men som några av er kanske har sett så höll jag på "att bli knäpp" på den... Mitt misstag där var att mixa samtidigt som jag la de olika spåren - det gör jag nog aldrig om. Kan tänka mig att det fortsatta schemat blir att lägga alla grejer, sedan mixa ett par timmar, vänta några dagar och se, kanske mixa om ett par timmar och så vidare tills det funkar. Iofs kan jag tänka mig att när man sysslar med elektronisk musik blir det mycket pill med ljud och grejer hela tiden...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju helt omöjligt att svara på. Beror ju på vad det är för inspelning, och vad det är för band, och hur mycket pengar kunden har. 🙂

Jag brukar i regel få mixa 3-4 låtar på en arbetsdag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mer än en vecka minst.

De första dagarna går åt till att

mixa instrument och sång, sen tar det

ett par dar för slutmix. Sen ligger det upp till 2

veckor sen blir det omtag på vissa delar som man

inte är nöjd med, sen mixas det igen. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

novation (oregistrerad)

Oftast tar det för mig 2-3 dagar att göra en låt från scratch.

Om inspirationen flyter är själva "låten" klar på ca 1 dag oO(oftast natt..tur det finns hörlurar) men sen tar det ungefär lika lång tid om inte mer att bli klar med alla finjusteringar.

Brukar ofta kolla redan i Cubase om de Masterpluggar jag brukar använda låter ok medans låtskapandet är i full gång. Mest för att få en känsla om slutresultatet låter som jag vill och tänkt - Det är jäkligt svårt om inte omöjligt att i mastringsprocessen fixa nåt som vart fel från början.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hö. Jag är ensam än så länge om att ha svarat "inte alls". 🙂 Min sanning är "en stund" 😱 , men närmare "inte alls" än "några timmar". Jag har inte tålamod att sitta o mixa (under en låtinspelning får man ju flera nya låtidéer) och som någon påpekade blir det ofta sämre ju längre man håller på. Iaf i mitt fall. 😏

Mastra ger jag mig inte ens in på ännu... är helt rudis där. Har förståss inte ens försökt lära mig ännu, har inte haft tid o tålamod, men har insett att det börjar verkligen bli dags.... så jag citerar ett annat inlägg jag gjorde för ett par minuter sedan.. 😛

"Kom gärna med tips på hur jag bli bättre på att mixa o mastra... " 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

När en låt blir klar så gör jag en typ av pre-master, eller kalla det test-master istället. Lägger på lite kompression, eq, maxxbass och skruvar till det så jag vid detta tillfälle tycker att det hela låter fett.

Sen låter jag den ligga i "upp till 1 vecka" och lyssnar sen igen på låten och upptäcker i 99 fall av 100 att saker och ting måste fixas till. Kanske bara i mastern, eller i själva låten.

Så jobbar jag 😏

Kusligt, nästan samma här.

Min "testmaster" brukar få åka buss, bil och köksradio. Sen återvänder jag och pillar mera. Alltihop tar en vecka ungefär.

Precis, "testmastern" måste åka iväg på en liten resa runt i olika system, miljöer osv. Kul att vi jobbar så snarlikt.

Kanske är en rätt vanlig metod att köra på förresten? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

För det mesta brukar jag mixa löpande medans jag komponerar, sedan gå över allt en gång till när jag tycker att själva låten är någorlunda klar. Vanligtvis låter jag låten ligga i någon dag nu, lyssnar igen, känner efter om det låter bra, justerar, låter ligga i ytterligare en dag eller så...

Överlag arbetar jag dock ganska fritt, så när jag inte får till den där basgången på fjärde försöket kanske jag tar en paus och mixar det som är klart. Kanske inte världens smidigaste arbetssätt eftersom det blir mycket göra-göra om, men det är ett bra sätt att undvika "gumption traps" (läser "Zen and the Art of..." just nu).

När Max Martin satt i TV och sa att man inte kan göra en hit om man inte orkar sitta och mixa en hihat i flera månader var jag jävligt sugen på att ringa upp karln och skälla ut honom. Jag är övertygad om att "qt-pie_f13" & Co vet att uppskatta din analretendens, Max... (Inget ont om perfektionister. Man måste dock inte vara en för att göra musik. Lyckligtvis.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror på låten man för tillfället jobbar med och hur snabbt man hittar rätt grundljud.. men allt från 1 timme till 1 månad..ibland har låten legat ett halvår innan den blir färdig för att månens fas måste stämma och allt det där..

Ibland gör man något som ligger utanför ens mentala närvaro och då måste man spara låten och lyssna nästa dag för att förstå vad man precis gjort... eller fråga nån om dom hör vad man håller på med... 😳 .. då tar det tid...

Royen: Inte för att jag försvarar det Max martin sa i tv, jag såg inte det, men det kanske är så att när man sitter på den positionen och har gjor x antal hits...hamnar i en sits där det blir svårt att överträffa sig själv i mixarbetet?

Jag skulle nog få beslutsångest både 1 och 2 gånger om jag gjort 30- 40 hits och försöka göra det hela ännu lite bättre... 😆

..yrkesskada...?

/D

Redigerat av demoniqus
Link to comment
Dela på andra sajter

ChrisSnyder (oregistrerad)

Jag har mixat en låt sen oktober förra året ...

En Faith Hill låt med orkester, helt band, massa röster ja fan ... alldeles för mkt. Kört med dyra och billiga monitorer. Kan säga att NS10:orna är fan bäst i slutändan. När man mixat basen med nånting annat ... =)

Hej

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller så kanske han försöker rättfärdiga att han får enorma summor för att göra dålig musik 😆

🙂 tyvärr gillar jag många av deras mixar och hur dom får ihop text och fraser ihop med harmoniken på ett skönt sätt.. så jag kan inte hålla med 100%

p.s Han kanske har någon ovanför sig som petar i det han gör och säger: öhh..den där hihaten?? ska den låta sådär..va??? 😛

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

Max Martin ska dö, precis som Dennis Pop!

Lite onödigt hårt skrivet kanske 😕

Aja, smaken är ju som baken. Men jag diggar Max Martin i alla fall. Började med hårdrock, gick över till populär musik och förändrade hela stilen med Britney och BSB. Fick näst intill alla producenter att försöka efterapa "Max-Soundet" och när alla gjort det så la han av. Stabilt tycker jag.

Nu vet jag inte vad han sysslar med, det senaste jag hörde var att han skulle ge sig tillbaka in i hårdrocken? Men det kanske bara var ett löst ryckte. Om han känner för det så behöver han väl inte göra en knop till i hela sitt liv och bara sitta och casha in royalties? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu vet jag inte vad han sysslar med, det senaste jag hörde var att han skulle ge sig tillbaka in i hårdrocken?

Han köpte ju krogen/restaurangen East vid stureplan..kanske står i köket o mixar kakdeg????...

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

ärlit talat så har jag aldrig satt mej mer än någon halvtimme kanske för att mastra... jag lägger hellre tiden på att få till orginalet så att det låter så bra som möjligt... sedan bara polera med lite eq, mb-comp. och limiter...

Hej!

Du måste ju verkligen har bra utrustning för inspelning, oftast är det basen eller trummorna eller/och speciellt sången som inte blir perfekta från början.....men som du säger om man skulle haft råd och om man varit lite mer erfaren skulle man kunna göra mycket i inspelningsmomentet!!!.....vad har du för utrustning och speciellt om du har någar tips hur man få ett bra ljud från början får du mer än gärna dela med dig!?

//Alex

Link to comment
Dela på andra sajter

Tydliggjorde rubrik och lade till några val i gallupen.

EDIT: Lade även till valet "Några timmar" efter Carl B's inlägg. OK, det blir inte helt vetenskapligt, men ännu har bara en röstat.

Tack Olsberg .....var lite trött efter lunchen den dagen 😠 det var väl så jag skulle velat ha det från början! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu vet jag inte vad han sysslar med, det senaste jag hörde var att han skulle ge sig tillbaka in i hårdrocken?

Han köpte ju krogen/restaurangen East vid stureplan..kanske står i köket o mixar kakdeg????...

/D

Hehe, ja vem vet han kanske mixar till en "smörig biff sallad (hit ballad)" där 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

ärlit talat så har jag aldrig satt mej mer än någon halvtimme kanske för att mastra... jag lägger hellre tiden på att få till orginalet så att det låter så bra som möjligt... sedan bara polera med lite eq, mb-comp. och limiter...

Hej!

Du måste ju verkligen har bra utrustning för inspelning, oftast är det basen eller trummorna eller/och speciellt sången som inte blir perfekta från början.....men som du säger om man skulle haft råd och om man varit lite mer erfaren skulle man kunna göra mycket i inspelningsmomentet!!!.....vad har du för utrustning och speciellt om du har någar tips hur man få ett bra ljud från början får du mer än gärna dela med dig!?

//Alex

Med rätt mikrofonval har man minimalt behov av eq - och om man gör en riktigt bra mix, blir behovet av mastering väldigt litet - men det vill ju till att man har tillräckligt vana själv, har bra lyssning etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

ärlit talat så har jag aldrig satt mej mer än någon halvtimme kanske för att mastra... jag lägger hellre tiden på att få till orginalet så att det låter så bra som möjligt... sedan bara polera med lite eq, mb-comp. och limiter...

Hej!

Du måste ju verkligen har bra utrustning för inspelning, oftast är det basen eller trummorna eller/och speciellt sången som inte blir perfekta från början.....men som du säger om man skulle haft råd och om man varit lite mer erfaren skulle man kunna göra mycket i inspelningsmomentet!!!.....vad har du för utrustning och speciellt om du har någar tips hur man få ett bra ljud från början får du mer än gärna dela med dig!?

//Alex

Med rätt mikrofonval har man minimalt behov av eq - och om man gör en riktigt bra mix, blir behovet av mastering väldigt litet - men det vill ju till att man har tillräckligt vana själv, har bra lyssning etc.

ja, fast det är ju olika mikrofoner för sång, gitarr, bas, trummor etc.....sen är det också att kunna sätta de här mikrofonerna rätt i rummet och till instrumenten.......det blir oftast väl rätt dyrt eller??=?

Link to comment
Dela på andra sajter

ja, fast det är ju olika mikrofoner för sång, gitarr, bas, trummor etc.....sen är det också att kunna sätta de här mikrofonerna rätt i rummet och till instrumenten.......det blir oftast väl rätt dyrt eller??=?

Dyrt? Det är smällar man får ta... :rolleyes:

Nåja - numera finns det ju ganska många billiga micar som är helt ok till de flesta situationer, så det behöver inte bli extremt dyrt.

Link to comment
Dela på andra sajter

ärlit talat så har jag aldrig satt mej mer än någon halvtimme kanske för att mastra... jag lägger hellre tiden på att få till orginalet så att det låter så bra som möjligt... sedan bara polera med lite eq, mb-comp. och limiter...

Hej!

Du måste ju verkligen har bra utrustning för inspelning, oftast är det basen eller trummorna eller/och speciellt sången som inte blir perfekta från början.....men som du säger om man skulle haft råd och om man varit lite mer erfaren skulle man kunna göra mycket i inspelningsmomentet!!!.....vad har du för utrustning och speciellt om du har någar tips hur man få ett bra ljud från början får du mer än gärna dela med dig!?

//Alex

Med rätt mikrofonval har man minimalt behov av eq - och om man gör en riktigt bra mix, blir behovet av mastering väldigt litet - men det vill ju till att man har tillräckligt vana själv, har bra lyssning etc.

ja, fast det är ju olika mikrofoner för sång, gitarr, bas, trummor etc.....sen är det också att kunna sätta de här mikrofonerna rätt i rummet och till instrumenten.......det blir oftast väl rätt dyrt eller??=?

jag måste ha missuppfattat frågan.. vad jag menade var att ja inte lägger nån tid på mastring egentligen... ja försöker få allt att låta så bra som möjligt medans jag producerar låten... sedan exporterar jag en test-master och en pre-master.. test-mastern tar ja me på en resa precis som patric o killarna snacka om där uppe...

min utrustning är skit... har inte äns monitorer än.. :skäms: sen så spelar ja inte in sång / instrument via mic utan kör allt med samples och midi...

men från idé till "produkt" är det nånstans mellan 1 sjukledig dag till 1 månad ungefär... äldre än 1 månad åker till slaskhinken som jag går igenom lite då och då när ja inte har inspiration..

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter fanns inte som alternativ. Men det brukar inte ta längre tid :rolleyes: Fast slutmastringen brukar ta några timmar, plus en kontroll med utvilade öron dagen efter.

Redigerat av dbd
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...