Guest kasman Posted January 28, 2006 Posted January 28, 2006 Hur viktigt är det med en DI-BOX när man lajnar en bas el gitarr? är det rekomenderat att använda en sådan? brukar micka gitarr och lajna bas men tycker basen blir livlös även när jag använder Virtual basist fx. basen går först in i mixerbordet genom gain och och ut i send och så till vidare till ljudkortet. Delta 1010lt
DrHans Posted January 28, 2006 Posted January 28, 2006 Hej, jag tycker inte om lajnad bas. Men om du kör den igenom nån förstärkarplugg så kan du ju få bra ljud. Kör själv genom en sansamp bassdriver di. Annars kan man få goda reslutat med typ en pod, v-amp eller liknande. Det behöver inte vara en baspod heller utan det går att ratta fram bra ljud med gitarrpoddar. Du kan ju spela in basen via din gitarrstärkare också.
Claes Holmerup Posted January 28, 2006 Posted January 28, 2006 Om du kopplar bas eller gitarr direkt till en lineingång, så är det fel impedans och du riskerar få ett klenare ljud på grund av det, så jag skulle rekommendera att du kopplar in en aktiv DI-box i stället (t ex Line Audio Design ADIB) - eller en micpreamp som har en högohmig instrumentingång inbyggd.
Recommended Posts