Jump to content
Annons

Royen - Titellös låt under produktion


Betyg  

9 röster

  1. 1. Betyg

    • 1. Nej,
      0
    • 2. Njaej,
      0
    • 3. Kanske,
      3
    • 4. Jorå,
      5
    • 5. Ja
      0


Recommended Posts

* LÅTNAMN: Titellös

* ARTIST/GRUPP: Johan Royen Larsson

* GENRE: jazz/lounge/hiphop/downtempo-aktigt

* LÅTLÄNGD: 2:39 för tillfället

* KOMPOSITÖR: Johan Royen Larsson

* PRODUCENT: Johan Royen Larsson

* EV. MEDVERKANDE: Johan Royen Larsson

* INSPELNINGSÅR: 2004

* FORMAT: mp3

* STORLEK: 2.5 Mb

* LÅTLÄNK: Här...

Väldigt "rått" för närvarande. Har vissa problem med att gå tillbaka och jobba på låtar som jag anser varit färdiga, så jag tänkte att jag frågar innan jag tycker det är klart. Hoppas ingen misstycker.

I denna version har jag helt enkelt struntat i att panorera ut saker, allt ligger mitt i stereofältet; arrangera särskilt noga, det är i princip bara loopat några takter och lite småseparerat; amatörmastra, allt är direktexporterat från Reason, så nivåerna är nog ganska låga.

Synpunkter på allt är dock välkommet...

Redigerat av royen
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Stinkey (oregistrerad)

Cool xylofon. Prova att lägga gitarren lite längre fram, för att öka funk stuket. Testa en udda inte använd harmoni som slutklämm. -skön feeling annars. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjo. Fasne vad det påminner om SimCity4 musiken 😄 undrar om det var det du hade i åtanke? Hur som låter det rätt ok, och väldigt tillbaka lutat.

Ska lyssna några gånger till innan jag utvidgar kommentar och ger betyg

Link to comment
Dela på andra sajter

Du får faktiskt en fyra av mig för att det som är bra (stämningen och ljuden, idéen i allmänhet) är bra! Måste dock säga att det var ett generöst betyg av mig med tanke på att jag också tycker att den är fruktansvärt seg. Med lite mer arbete på panorering, melodislingor och så, så blir det säkert bättre. Sen så tycker jag att Izotope Vinyl eller vad tusan det är som sprakar i bakgrunden i början känns överflödigt. Ta bort det helt eller lägg ett telefoneq på pianot så att det verkligen låter som en gammal inspelning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skön grej... trummor och 7-ackord är skönt ..Produktionen låter dock för snyggt för att man ska luras att tro att den är samplad från en vinylskiva

Knastret känns mer som om det förvirrat bort sig från det ljud den ska "föråldra"

Men som Robotapan sa: i kombination med något uns mer lo-fi filtrering på 7-ackordet / rhodespianot kan det funka..kanske inte hela tiden...hmmm fick en bild i huvet där låten börjar med filtrering på alla ljud..som sedan gradvis försvinner när baklängesljudet/ dubbade basen+kicken kommer in klockan 00:44..??

Jag är väldigt svag för sånt här lite slow-house-flum-aktigt med snygga 7-ackord 😄 .. så jag slinter till på musknappen och ger en 4:a

/D

Redigerat av demoniqus
Link to comment
Dela på andra sajter

Jodå! Det här stimulerar den sidan av mig som klär i vit smoking och som gillar att glida in från vänster in i baren nere vid poolen, balanserande en martini, nickande mot Carlos, som är dörrvakt, höjande på ögonbrynet mot Blancheflor som mystiskt rotar i sin handväska utan att släppa mig med blicken. Min Beretta vilar tungt i vänster armhåla, men jag kommer inte att få använda den ikväll, däremot lär den där ishinken komma väl till pass...

4 tandpetarspetsade oliver

Link to comment
Dela på andra sajter

Får ett vagt intryck av att ni gillar det här trots (eller kanske på grund av) dess påstådda likhet med Sim City 4-musiken 😄😲

Verkar dock som att jag måste jobba på lo-fiandet lite... robotapan gissade rätt på Izotope Vinyl, och kommer få en freestyle hemskickad i brevlådan. 🙂

Kommande åtgärder blir därmed att för det första sno en ordentlig reel-to-reel-bandare och hoppas att jag får bort bruset från ljudkortet när jag spelar in allt igen, och för det andra att komma på några variationer på riffen... Frågan är vad som är mest skrämmande...

och sist men inte minst tack för era kommentarer!

Link to comment
Dela på andra sajter

robotapan gissade rätt på Izotope Vinyl, och kommer få en freestyle hemskickad i brevlådan. 😲

🙂 Eller ett par Ultrasone HFI-650 kanske..? 😄

Och för övrigt: Video Game Music rules! Så en Sim City 4-jämförelse är ju inte fy skam.

Link to comment
Dela på andra sajter

Möjligt, möjligt. Har inte spelat SC4; det enda jag minns är åttiotals-DX7-såpopera-tema-låtarna från ettan och "2000", vilket är en mindre smickrande jämförelse 😎

Blev för övrigt fel i förra posten, det jag menade vara att robotapan kommer få Freestyle hemskickade i brevlådan... "Vill ha dig i mörkret hos mi-ig, tiden den stannar..." etc etc... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

jag brukar gilla sånt här men jag tyckte inte att det var så jävla bra tyvärr 🙂

det e soft ibland men tycker trummorna ska ligga högre i mixen då tror jag det blir ännu softare även om man inte kan tro det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skönt

Lite mer driv skulle inte skada

tex lägg på en trumloop till när gitarren ligger högt

Du skulle kunna göra ett break med off beat trummor

kolla in lulu mushi hon ligger på mush Helt fanstisk va det gälller downtempo

Låtar lite platsigt efter ett tag. Våga lägga instrumenten i olika rum

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...