Jump to content
Annons

16 stereo?

_johnny_

Recommended Posts

Går det att koppla ihop externa ljudkort, så att man får tex 16 stereo ingångar?

Jag har funderat på en ProjectMix I/O, kan någon vara så snäll att reda ut vad ADAT är för mig, skull enämligen kunna bygga ut den med det...men hur blir det då? med reglar och så? Jag vill ha så många ingångar som möjligt :rolleyes:

Annons
Går det att koppla ihop externa ljudkort, så att man får tex 16 stereo ingångar?

Jag har funderat på en ProjectMix I/O, kan någon vara så snäll att reda ut vad ADAT är för mig, skull enämligen kunna bygga ut den med det...men hur blir det då? med reglar och så? Jag vill ha så många ingångar som möjligt 😎

16 stereoingångar? Det är 32 kanaler... Det är mycket... Det blir dyrt... 😉

Varför behöver du så många?

ADAT Lightpipe är en standard för digital optisk ljudöverföring, som används av de flesta ljudkort och externa A/D-D/A-omvandlare. Det tillåter 8 kanaler i 24-bit och upp till 48kHz.

Om du kan köra flera ljudkort samtidigt eller inte, beror på hur deras ASIO-drivers är skrivna. Först och främst så måste du ha likadana kort - och så måste som sagt drivrutinerna vara välskrivna. 2st RME HDSP9652 - och så ett gäng externa omvandlare till dem, skulle fungera utmärkt. Annars kan du köra med ett kort som du kan koppla många externa omvandlare till - exempelvis RME MADI.

Beroende på hur bra ljudkorten är, så kan man behöva använda Wordclock för att få perfekt synk - men det beror på hur stabila prylarnas interna klocka är och hur väl de hanterar Jitter...

Okej 16 va kanske att ta i....men säg 8 stereo kanaler (då kan man spela in 16 instrument samtidigt va?) Hur blir det om man bygger ut ett ljudkort/mixer (Projectmix I/O) med hjälp av ADAT? hur kontrollerar man dom nya 8 knalerna?

Hur just den enheten fungerar vet jag inte, men det är normalt bara att koppla in en extern omvandlare på ADAT-ingången, så får man tillgång till 8 extra ingångar i 24/48. Man måste troligen också in i någon meny och ange att det finns något inkopplat på ADAT-porten. Hur det sedan fungerar i användning, beror på användarinterfacet i den aktuella enheten.

Då har du alltså 8 inbyggda analoga - och så kopplar du in en extern omvandlare som ger dig 8 extra kanaler. Nästa fråga är om din dator reder ut att spela in 16 kanaler samtidigt. Det är mer krävande för datorn att spela in än att spela upp... 😉

2 st. Onyx 1640 inkl. Firewire-expansionskort kostar 36 000:-

Men han behöver inte köpa nytt på ett tag.  😄  🙂

Räkna på vad en 16-kanalsmixer med bra mikförstärkare samt bra eq kostar och lägg sedan till ett audiointerface med 16 IN/UT så får du se var du hamnar. Dubblera sedan allt för att komma upp i 32 kanaler. 😉

Edited by classic