Jump to content
Annons

Vilken typ av musikdator skulle du välja idag?


Björn Olsberg

Vilken typ av musikdator (ej bärbar) skulle ligga dig närmast till hands för att köpa/bygga?  

204 röster

  1. 1. Vilken typ av musikdator (ej bärbar) skulle ligga dig närmast till hands för att köpa/bygga?

    • Fetast tänkbara, betalar vad det kostar
      45
    • Stationär, hyggligt tyst, mellanprisklass
      96
    • Liten, smidig och riktigt tyst för ministudion och live-bruk
      29
    • Annat, skriv i inlägg
      6
    • Har ingen aning
      5


Recommended Posts

Om du var ute efter att skaffa en musikdator idag, vilken typ skulle valet falla på? I frågan har vi inte listat bärbara datorer och det är medvetet.

Räkna i frågeställningen med att samtliga alternativ innebär kraftfulla och snabba datorer för sin klass - inget av alternativen innebär enklaste klassen hem-pc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

"Stationär, hyggligt tyst, mellanprisklass", fick det bli. Men en feting är ju inte dumt det heller. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Liten smidig och tyst. Jag bedrog mig rejält på monsterburken som vrålar som Arlanda i semestertider. Datorfanskapet ska hålla truten och kablar skall vara lätta att nå på bakpanelen. Ofta man tar med sig ficklampa då man dyker in under bordet bara för att koppla om lite sladdar......så ska det inte vara, sedan får datorchassiet inte innehålla onödig luft eller ha några meningslösa midnattsblåa LED:s , det är bara infantilt 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Den här gallupen ligger ju sådär måttligt snyggt på förstasidan. 😠

Får man fråga vadan denna entusiasm bakom undersökningen? Ska ni börja sälja?

edit: eller har ni börjat sälja gallupar till leverantörerna? 😄

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

Den här gallupen ligger ju sådär måttligt snyggt på förstasidan. 🙂

Får man fråga vadan denna entusiasm bakom undersökningen? Ska ni börja sälja?

edit: eller har ni börjat sälja gallupar till leverantörerna? 😱

Men Hacke, du känner oss bättre än så 😆

Vi gör tidning och skriver artiklar. Säljer prylar som konkurrerar eller säljer underlag till leverantörer sysslar vi inte med.

Eller vänta, det kanske inte var så dum idé att sälja musikdatorer. Snacka om vilka sköna recensioner vi ska skriva om oss! Vad tror du 😆

EDIT: Men jag håller med dig - det kunde sett bättre ut på förstasidan!

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Skriv endast : "Blank röst" på knappen så blir det ju snyggare i framtiden ochså ... 😱 . Kanske ändra till en textstorlek mindre?

-----------------------------------

Angående datorerna så vet jag inte. Har inge pengar men jag vill ha en fetingdator. Men det problemet har det flesta väll? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle - efter moget övervägande - köpa en Mac.

Edit; hur kan ni ha med "smidig för livebruk" samtidigt som bärbart är uteslutet? Det rimmar inte.

En shuttle tillsammans med en flatscreen är liten nog för att ha som liveburk utan att vara låst till dyra minnen, långsamma hårddiskar och externa ljudkort.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle - efter moget övervägande - köpa en Mac.

Edit; hur kan ni ha med "smidig för livebruk" samtidigt som bärbart är uteslutet? Det rimmar inte.

En shuttle tillsammans med en flatscreen är liten nog för att ha som liveburk utan att vara låst till dyra minnen, långsamma hårddiskar och externa ljudkort.

/Majken

Jovisst, allt går att bära. jag hajjar dock inte poängen; jag har fått för mig att det påpekats från Er (om jag får klumpa ihop "Er" som redax) om det oportabla i t.ex ett ljudkort som måste drivas med extern ström osv osv. T.ex. vid livesituationer.

...men men, jag kanske jiddrar om petitesser, och har ingen ambition att tjata igång en evighetsdiskussion. Jag frågade och fick svar. 🙂 och levererade en replik.

tjing

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
En som aldrig strular... betalar vad som helst 🙂!

Och vem blir först med den dryga och uppenbara kommentaren på detta inlägget?

(jag syftar alltså på "köp en mac")

Du vann!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken är den tredje?

(Ovan var den tredje!)

Okej, men vilken är då den fjärde mest uppenbara kommentaren på Hans inlägg?

Vem bryr sig!

(Rätt svar... fast vilken är i.s.f. den femte mest uppenbara kommentaren på Hans orginal-inlägg?)

Link to comment
Dela på andra sajter

En som aldrig strular... betalar vad som helst 😆!

...och jag är lite orginell - och kommer med följande, fullständigt ärliga och uppriktiga svar:

Köp min nuvarande PC, så har du en musikdator som aldrig strular - oavsett vad vissa Mac-hetsare vill påstå... 😳

Betalar vad som helst...? 😆 Ska vi ta en prisdiskussion via mail...?

Skojar bara - jag vill definitivt inte sälja den. :rolleyes:😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Mmm.. Svår fråga det här.. Men eftersom jag oftast sitter på ett ställe då jag jobbar med musik så får det bli fetast möjliga då. Eftersom jag också kommer att jobba en hel del med videoredigering och är inkörd på Avid så är jag seriöst intresserad av att se vad Apples nya Intel-super-mackor kan åstakomma. Det här med buller och fläktar är inget problem för mig eftersom själva CPU-enheten gott kan stå i ett eget utrymme utanför "kontrollrummet". Har dock hittills alltid kört i hembyggd PC-miljö då det gäller musik och audio. Jag gillar utbudet av tillämpningar där... Och jag har faktiskt aldrig (ta i trä) haft något som helst tekniksstrul med mina PCs heller så jag håller i mångt och mycket med Claes. Men ändå... Mac ser ut, på papperet i alla fall, att vara en stabilare och kraftfullare miljö för musik och video-tillämpningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag valde "Stationär, hyggligt tyst, mellanprisklass". Det är så jag bygger mina musikdatorer. Om man bygger själv och tar god tid på sig att ta reda på vilka komponenter som passar ihopås brukar det hamna i mellanprisklass. Speciellt om man inte har andra ambitioner med datorn än att göra musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...